DOI QR코드

DOI QR Code

Perspectives on NFT art and art market

NFT 아트와 미술시장 유통의 변화에 대한 전망

  • 권은용 ((재)예술경영지원센터 시각예술기반팀)
  • Received : 2022.06.17
  • Accepted : 2022.07.19
  • Published : 2022.07.28

Abstract

Recently, the method of contacting and purchasing NFT art has been popularly evolving, and various prospects and predictions for NFT art have emerged. The discussion of NFT art is mainly a hot topic in terms of market size, profit, and sustainability. As the transition to digital accelerated after COVID-19, almost all genres of culture and arts faced a forced transition with the topic of combining digital and technology, but in terms of profitability, it was generally difficult to guarantee positive continuity. On the other hand, the combination of art and blockchain, and the new distribution method called NFT, attracted a lot of attention by causing fundamental changes that lead to technological transformation, continuity through profit creation, and even genre expansion of visual art. The discourse on NFT and the art market is a recent phenomenon and is being discussed focusing on statistics and numerical reports through data from newspapers and art-related research institutes rather than academic analysis or research. However, discussions related to NFT art should be considered in various aspects, such as the incorporation of technology and art, changes in distribution methods, and changes in creative methods according to media changes, not just short stories of phenomena such as high prices and winning bids. In this paper, we would like to examine the impact of changes in creators and distribution methods.

최근 NFT 아트를 접하고 구매하는 방식은 대중적으로 진화하고 있으며 NFT 아트에 대한 다양한 전망과 예측이 나타나고 있다. NFT 아트에 대한 논의는 주로 시장의 규모와 수익, 지속 가능성에 대한 측면에서 화제가 된다. 코로나 이후 디지털로의 전환이 가속화되면서 거의 모든 장르의 문화예술이 디지털, 기술과의 접목을 화두로 강제적 전환기를 맞았지만 수익성의 측면에서는 긍정적인 지속성을 담보하기 어려운 것이 일반적이었다. 반면, 미술 분야와 블록체인의 결합, NFT라고 하는 새로운 유통방식은 기술적 측면의 전환과 수익창출을 통한 지속성, 나아가서는 시각예술의 장르적 확장까지 연결되는 근본적인 변화를 야기함으로써 많은 관심을 불러 모았다. NFT와 미술시장에 대한 담론은 최근의 현상으로 이에 대한 학술적인 분석이나 연구보다는 신문이나 미술 관련 연구소의 자료를 통한 통계와 수치적 보도 중심으로 논의되고 있다. 하지만 NFT 아트와 관련된 논의들은 단순히 최고가 갱신과 낙찰 기록과 같은 현상의 단편이 아닌 기술과 예술의 접목, 유통방식의 변화, 매체의 변화에 따른 창작방식의 변화 등 다양한 측면에서 고려되어야 한다. 본고에서는 창작가와 유통방식의 변화를 중심으로 영향을 고찰해 보고자 한다.

Keywords

References

  1. 김보름. 용호성, 「NFT 미술시장의 주요 쟁점과 전망」, 「디지털예술공학멀티미디어논문지」2021
  2. 김성혜, 「21세기 미술품 경매의 유통 구조 확장 양상 : 경매 외 유통 경로의 발전과정에 대하여」, 「.현대미술학 논문집」, 2020
  3. 김원재, 이진우, 「NFT 아트 플랫폼의 선택시스템 분석」, 「문화예술경영학연구」, 14(2), 147-168, 2021
  4. 노태협, 「미술시장의 디지털 전환과 NFT 도입」, 「The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT)」, 2022
  5. 박경신, 「NFT 아트를 둘러싼 저작권 쟁점들에 대한 검토 : 미술저작물을 중심으로」, 「계간 저작권」, 2021
  6. 박대민, 「NFT 아트 : 예술계의 탈중앙화와 흔적의 아우라」, 「한국언론정보학보」, 2021
  7. 서민지, 문혜정, 「NFT 아트 : 예술계의 탈중앙화와 흔적의 아우라」, 「한국언론정보학보」, 2021
  8. 권은용, '미술시장의 다양한 참여자가 바라보는 NFT의 현재와 미래'. 예술경영 480호, 2022. 4호 https://www.gokams.or.kr/webzine/
  9. 예술경영지원센터, 2021 KAMA conference "미술시장과 온라인: 지속가능한 미래를 위해' https://www.youtube.com/watch?v=hV_m-4yxSjU&t=639s
  10. 중앙일보, [미술시장 완전정복] 'NFT 제왕' 비플은 21세기 피카소일까 https://www.mk.co.kr/news/culture/view/2022/02/102891/
  11. 아트프라이스 리포트(2014-2015) https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-20142015/career-paths/christopher-wool-outsells-jeff-koons
  12. K-Artmartket https://www.k-artmarket.kr/member/work/WorkList.do