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Research on immersive elements to improve the reality of AR / VR content

AR/VR 콘텐츠의 현실감 향상을 위한 몰입 요소 연구

  • Heo, Junwon (Sungkyunkwan University Dept. of Film, TV & Multimedia) ;
  • Byun, Daniel H. (Sungkyunkwan University Dept. of Film, TV & Multimedia)
  • 허준원 (성균관대학교 영상학과) ;
  • 변혁 (성균관대학교 영상학과)
  • Received : 2022.06.29
  • Accepted : 2022.07.22
  • Published : 2022.07.28

Abstract

This paper summarizes the differences and characteristics between virtual worlds and virtual reality, and advances research on immersive elements for improving the reality of virtual worlds. The immersive elements are broadly studied by separating the sensory immersive elements and the technical immersive elements, focusing on the sensory organs of sight, perception, touch, and hearing, and investigating the correlation between these elements to improve the immersive feeling in content design. Set standards.

본 논문은 가상세계를 다루는 AR/VR 콘텐츠의 현실감 향상을 위한 몰입 요소를 연구한다. 이를 위해 선행적으로 몰입감 가상세계와 가상현실의 차이와 특징을 정리하였으며, 현재까지 개발된 가상세계의 현실감을 만들기 위한 몰입 요소에 대한 분석을 진행하였다. 몰입 요소를 감각 기관 중심으로 분류하여 크게 시각, 지각, 촉각, 청각 등의 감각적 몰입 요소와 기술적 몰입 요소를 나누어 연구하였으며, 이 요소 간의 상관관계를 살펴 몰입감 향상을 위한 콘텐츠 설계의 기준을 제한한다.

Keywords

References

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