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The Effects of Politicians' Images Triggered by YouTube Contents on Voters' Agreement of Political Beliefs and Voting Intention : Focused on the case of Seoul Mayor's re-election, in 2021 April 7

유튜브 방송 콘텐츠를 통해 인식된 정치인 이미지가 유권자의 정치적 신념일치와 투표의도에 미치는 영향 : 2021년 4·7 서울시장 재·보궐선거를 중심으로

  • 김종필 (서강대학교 신문방송학과/SH서울주택도시공사) ;
  • 전예솔 (서강대학교 신문방송학과)
  • Received : 2022.03.10
  • Accepted : 2022.04.25
  • Published : 2022.05.28

Abstract

The objective of this study is to empirically verify the relationship between the image of politicians, political belief agreement, and voting intention recognized through YouTube content, centering on the 4·7 Seoul Mayor's Election. A survey was conducted on voters in their 20s or older living in Seoul, and the following main results were derived. First, among the factors of politician image, morality, leadership, and administrative power were found to have a significant positive effect on political belief agreement. Second, it was found that the consensus of political beliefs with politicians had a significant positive effect on voters' voting intentions. Third, it was found that among the factors of politician image, political ability and communication ability had a directly significant positive effect on voting intention. Fourth, it was found that politicians' morality, leadership, and administrative power all had a significant effect on voters' voting intentions through political consensus. The significance of this study is that this study identified the factors of politician image on political belief agreement and voter voting intention by applying the relationship between politician image, political belief agreement, and voter voting intention to YouTube content.

본 연구는 4·7 서울시장 선거를 중심으로 유튜브 방송 콘텐츠를 통하여 인식된 정치인 이미지, 정치적 신념일치, 투표의도의 관계를 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울시 거주 20대 이상 유권자를 조사대상으로 설문조사를 실시하였으며, 다음과 같은 주요 결과를 도출하였다. 첫째, 정치인 이미지 요인 중 도덕성, 리더십, 행정력은 정치적 신념일치에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정치인과의 정치적 신념일치는 유권자의 투표의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 정치인 이미지 요인 중 정치적 능력, 소통력은 투표의도에 직접적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 정치인의 도덕성, 리더십, 행정력 모두 정치적 신념일치를 매개로 하여 유권자의 투표의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 정치인 이미지, 정치적 신념일치, 유권자의 투표의도의 관계를 유튜브 방송 콘텐츠에 적용함으로써 정치적 신념일치와 유권자의 투표의도에 미치는 정치인 이미지 요인을 규명하였다는 점은 본 연구의 의의로 평가된다.

Keywords

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