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Development of a Game Content Based on Metaverse Providing Decision Tree Algorithm Education for Middle School Students

중학생을 위한 의사결정나무 알고리즘 교육을 제공하는 메타버스 기반 게임 콘텐츠 개발

  • 현수빈 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김유진 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2022.03.11
  • Accepted : 2022.03.30
  • Published : 2022.04.28

Abstract

In 2021, AI basics were introduced in the high school curriculum. There are many worries that the problem of utilization-oriented education will be repeated with the introduction of artificial intelligence education rather than the principles that occurred when ICT was applied to education in the past. Most of the existing AI education platforms focus only on the use of AI. For artificial intelligence education of middle school students, there are difficulties in learning about the process by which artificial intelligence derives results and learning the principles of artificial intelligence algorithms. Recently, as the educational application of metaverse has become a hot topic, research has been started to improve learning achievement by arousing students' immersion and interest. This research developed educational game contents about decision tree algorithm using metaverse as educational contents that can be used in middle school AI education. By applying games to education, it was intended to increase students' interest and immersion in artificial intelligence, and to increase educational effectiveness. In this paper, the educational effectiveness, difficulty, and level of interest were analyzed for pre-service teachers regarding the developed game content. Based on this, a future principle-oriented artificial intelligence education method was suggested.

2021년에는 고등학교 교육과정에서 인공지능기초 과목이 도입되었다. 과거 교육에 ICT 접목 시 발생했던 원리 보다 활용 중심 교육의 문제가 인공지능 교육의 도입에도 되풀이될까 우려하는 의견이 다수 존재한다. 기존의 인공지능 교육 플랫폼은 대부분 인공지능의 활용에만 초점을 두고 있다. 중학생의 인공지능 교육을 위해 인공지능이 결과를 도출하는 과정에 관한 학습과 인공지능 알고리즘의 원리 학습에 어려움이 있다. 최근 메타버스의 교육적 적용이 화두가 되면서, 학생들의 몰입감과 흥미를 유발해 학습성취도 향상에 도움을 주려는 연구들이 시작되었다. 본 연구는 중학교 인공지능 교육에서 활용될 수 있는 교육 콘텐츠로 메타버스를 활용한 의사결정나무 알고리즘에 관한 교육 게임 콘텐츠를 개발하였다. 게임을 교육에 접목함으로써 학생들의 인공지능에 대해 흥미와 몰입감을 높이고 교육 효과를 높이고자 하였다. 본 연구에서는 개발한 게임 콘텐츠에 관하여 예비 교원들을 대상으로 교육 효과성, 난이도, 흥미 정도를 조사·분석하였고, 이를 바탕으로 향후 원리 중심의 인공지능 교육 방법에 관하여 제언하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2022년 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 SW중심대학사업의 연구결과로 수행되었음.(2018-0-01863)

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