Abstract
In 1991, the United Nations World Tourism Organization (UNWTO) declared "tourism accessible for all" recommending the practice of the right to enjoy tourism. According to the Ministry of Health and Welfare of Korea (2019), the disabled, who are the most vulnerable in tourism, accounted for 5.1% of the total population, and the number of the elderly over 65 is expected to increase to 20.3% by 2025. In particular, the need for customized policies has been raised as the proportion of disabled people among the elderly aged 65 and over continues to increase. Thus, this study identified the spatial characteristics of Universal Design (UD) tourist destinations considering the tourism vulnerable groups. Administrative units (425 dongs) in Seoul were used as spatial units for analysis. As a research method, first, a spatial model was specified through LM verification, and then spatial regression analysis was performed. As a result of the analysis, the spatial characteristics of UD tourist destinations were found to have positive (+) effects on the number of universally certified businesses, the number of restaurants, and the number of bus stops that were available to the vulnerable. It was confirmed that there are a large number of universal certified businesses, restaurants, and bus stops in dongs with UD tourist destinations. The findings will provide policy implications when promoting the right to enjoy tourism in the future and improving Korean universal design quality.
유엔세계관광기구(UNWTO)는 1991년 관광약자를 위한 '모두를 위해 접근 가능한 관광'을 선언하며 관광향유권의 실천을 권고하였다. 보건복지부(2019)에 따르면 관광약자인 등록장애인은 전체 인구 대비 5.1%이며, 2025년 65세 이상 노인 인구는 20.3%까지 증가할 것으로 전망된다. 특히 65세 이상 노년층 장애인의 비율이 지속적으로 증가하면서 맞춤형 정책의 필요성이 제기되고 있다. 본 연구는 이러한 필요성을 바탕으로 관광 취약계층을 고려한 유니버설 디자인 관광지의 공간적 특성을 파악하였다. 이를 위해 서울시 행정동(425개)을 공간적 범위로 설정하였으며, 시간적 범위는 2020년으로 설정하였다. 연구방법으로는 먼저, LM 검증을 통해 적합한 공간 모형을 추정한 후, 적합한 모형을 적용한 공간회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 유니버설 디자인 관광지의 공간적 특성은 관광약자가 이용 가능한 시설로 인증된 유니버설 인증업소 수, 외식업소 수, 버스정류장 수와 정(+)의 영향관계를 갖는 것으로 나타나 유니버설 디자인 관광지가 밀집된 행정동에 유니버설 인증업소와 외식업소, 버스정류장이 다수 분포하는 것을 확인하였다. 이러한 분석 결과는 향후 관광향유권의 도모를 위한 정책과 국내의 유니버설 디자인 정책 개선에 시사점을 제공할 수 있을 것으로 판단된다.