DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Faculty's Perception and Educational Needs for Capstone Design Course

캡스톤 디자인 수업 운영에 대한 대학교원의 인식 및 교육요구도 분석

  • Received : 2021.12.27
  • Accepted : 2022.02.03
  • Published : 2022.03.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the perceptions and educational needs of the university faculties in charge of capstone design courses. To achieve the purpose of this study, the 100 questionnaires collected from the faculties nationwide with teaching experience in capstone design courses were analyzed using descriptive statistics analysis, the Borich needs assessment model, and the Locus for focus model. The faculties perceived the importance of their roles in the following order: coaching students, providing opportunities for students to show their abilities, motivating and encouraging, and building trusting relationships with students. The biggest challenges that the faculties perceived in capstone design classes were the lack of university-industry collaboration and project execution time. In the analysis of the needs for the capstone design process, the research results showed that team-building, core task development and analysis, deriving problem-solving ideas, building prototypes, and comprehensive reflection ranked the top priorities. This study is expected to help the design of the courses and the development of customized faculty support programs by analyzing the faculties' perceptions and needs for capstone design classes.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2020년도 계명대학교 비사연구기금으로 이루어졌음

References

  1. 강명주.정경희.조정아(2019). 간호학 임상실습에서 디자인씽킹 기반 팀 프로젝트 학습설계 및 적용효과. 한국콘텐츠학회 논문지, 19(3), 336-48.
  2. 경종수.최창하(2018). 아이디어박스를 활용한 기술인문융합형 캡스톤디자인 모형개발. 공학교육연구, 21(6), 35-43.
  3. 고현선(2016). 캡스톤 디자인 운영사례 및 발전방향 모색. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 6(5), 197-210.
  4. 고현선(2017). 지식재산권을 연계한 캡스톤 디자인 교육에 대한 고찰. 인문사회과학기술융합학회, 7(8), 479-488.
  5. 교육과학기술부.한국연구재단(2011.5.18). 보도자료-산학협력선도대학 50개교 육성한다.
  6. 김유경(2014). 패션디자인 산.학.관 협력교육에 관한 연구: 액션러닝 기반 패션디자인 프로그램 개발. 한국과학예술포럼, 18, 139-148.
  7. 김유경(2015). 액션러닝기반 패션문화콘텐츠 융합 교육프로그램 개발모형연구-문화콘텐츠 및 전통문화 문헌연구 중심으로. 한국과학예술융합학회, 22, 57-66.
  8. 김인숙(2021). 대학교수자의 학습자중심 교수법 교육요구도 분석과 지원방안. 대학 교수-학습 연구, 14(2), 97-117. https://doi.org/10.23122/KACTL.2021.14.2.004
  9. 김인영(2017). 캡스톤 디자인 교육과정을 적용한 영작문 수업모델의 개발. 학습자중심교과교육연구, 17(15), 443-466.
  10. 김창완.김화경.이용우(2020). 액션러닝과 디자인씽킹으로 캡스톤디자인 수업하기. 빛을여는책방.
  11. 남지연(2020). 디자인씽킹 기반 창의융합프로젝트 사례연구. 학습자중심교과교육연구, 20(5), 289-303.
  12. 류영호(2008). 공학설계교육 개선을 위한 캡스톤 디자인 교수활동 지원 모형 개발. 국내박사학위논문. 부산대학교, 부산.
  13. 박상혁 외(2016). 사회 혁신을 위한 디자인 씽킹과 액션러닝의 통합모형. 벤처창업연구, 11(2), 89-100. https://doi.org/10.16972/APJBVE.11.2.201604.89
  14. 박현아(2019). 지식재산권을 연계한 항공서비스학과 융합 캡스톤디자인 교육 사례 연구. 한국융합학회논문지, 10(9), 127-132. https://doi.org/10.15207/jkcs.2019.10.9.127
  15. 양갑수(2020). 일자리 미스매치 해소를 위한 노력. KIET 산업경제, 2020(1), 58-61.
  16. 양황규(2019). 캡스톤 디자인 수업이 창의적 활동에 미치는 영향에 대한 연구. 수산해양교육연구, 31(5), 1279-1284.
  17. 왕보현(2019). 캡스톤 디자인 수업 내실화를 위한 교육과정 운영 현황 및 학습 만족도 조사 연구. 한국지능시스템학회, 29(2), 130-135.
  18. 유은정 외(2021). CE-PBL을 적용한 캡스톤디자인 교과목 비대면 수업에서의 대학생 경험 분석. 학습자중심교과교육학회, 21(9), 29-47.
  19. 이광동.박승우(2019). 대안적 대학교육 모델로서 지역혁신 캡스톤 디자인 강좌의 의미 고찰 - OO대 사회학과 운영 사례를 중심으로. 교양교육연구, 13(4), 181-205.
  20. 이소영(2014). 공과대학 프로젝트 기반 수업에서 학습 성과에 영향을 미치는 변인들 간의 구조적 관계 분석. 국내박사학위논문. 이화여자대학교, 서울.
  21. 이승희.정효경(2020). 디자인씽킹 기법을 활용한 캡스톤디자인 수업이 대학생의 수업 만족도에 미치는 효과 분석. 대한치과기공학회지, 42(4), 394-401.
  22. 전국대학연구.산학협력관라자협의회(2015). 산학협력길라잡이: 산학협력 업무매뉴얼 I. 세종: 교육부. 한국연구재단.
  23. 전영미(2018). 캡스톤디자인 수업이 학생역량 및 수업만족도에 미치는 효과에 대한 사례 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 18(3), 601-610. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.03.601
  24. 조대연(2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, 35, 165-187.
  25. 차유미.김인경(2019). 관학민 협력 융복합 교육 캡스톤디자인 모델 제시. 한국의상디자인학회지, 21(1), 131-148. https://doi.org/10.30751/KFCDA.2019.21.1.131
  26. 최광학.강재관(2019). 전략적 성과 창출을 위한 캡스톤디자인 운영모델 개발. 공학교육연구, 22(4), 71-77. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.4.71
  27. 통계청(2022. 1. 12). 2021 12월 및 연간 고용동향 보도자료
  28. 한순희(2016). 캡스톤 디자인 교육법 개발을 위한 기초연구: ISO10015을 기초로. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 6(12), 133-141.
  29. 한순희(2018). 국제표준에 준거한 캡스톤 디자인교수모형 개발. 국내박사학위논문. 부산대학교 대학원, 부산.
  30. 허미선.이정민(2021). 국내 캡스톤 디자인 교육의 학습효과에 관한 메타분석. 한국콘텐츠학회논문지, 21(4), 331-346. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.04.331
  31. Bruhn, R., & Camp, J.(2004). Creating corporate world experience in capstone courses. Paper presented at the 34th Annual ASEE/IEEE Frontiers in Education, Savannah, GA. https://doi.org/10.1109/FIE.2004.1408507.
  32. Howe, S.(2010). Where are we now? Statistics on capstone courses nationwide. Advances in Engineering Education, 2(1), 1-27.
  33. Howe, S., Poulos, S., & Rosenbauer, L.(2016). 2015 capstone design survey-Initial results. Paper presented at the Capstone Design Conference, Columbus, OH.
  34. Howe, S., Rosenbauer, L., & Poulos, S.(2017). The 2015 capstone design survey results: Current practices and changes over time. Northampton, MA: Engineering Faculty Publications.
  35. Moore, P. D., Cupp, S., & Fortenberry, N. L.(2004). Linking student learning outcomes to instructional practices-phase I. Paper presented at the American Society for Engineering Education Annual Conference, Salt Lake City, UT.
  36. Murphy, P. D.(2003). Capstone experience. Retrieved September 23, 2021, https://www.ndsu.edu/fileadmin/accreditation/assessment/Hand_book/Assessment_techniques/CapstoneExperience.pdf.
  37. Pembridge, J. J., & Paretti, M. C.(2019). Characterizing capstone design teaching: A functional taxonomy. Journal of Engineering Education, 108(2), 197-219. https://doi.org/10.1002/jee.20259
  38. R. Fries et al.(2017). How student written communication skills benefit during participation in an industry-sponsored civil engineering capstone course. Advances in Engineering Education, 6(1), 1-22.
  39. Wagenaar, T. C.(1993). The capstone course. Teaching Sociology, 21, 209-214. https://doi.org/10.2307/1319011
  40. Whiting, K.(2020). These are the top 10 job skills of tomorrow - and how long it takes to learn them. Retrieved from https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/.
  41. World Economic Forum(2016). The future of jobs report. Geneva, Switzerland: World Economic Forum.
  42. World Economic Forum(2020). The future of jobs report. Geneva, Switzerland: World Economic Forum.