DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Elementary School Teachers' Needs for Future School Spaces - With a Focus on A Public Elementary School in Seoul -

초등학교 교사의 미래학교에 대한 공간 요구 탐색 연구 - 서울 공립 A초등학교를 중심으로 -

  • 이혜진 (원광대학교 융합교양대학)
  • Received : 2022.02.15
  • Accepted : 2022.03.18
  • Published : 2022.03.31

Abstract

This study was conducted to provide implications so that teachers' voices are heard in the social consensus for future schools by exploring teachers' needs for future school spaces. A qualitative study was performed to listen to teachers' voices directly, and 10 teachers from "A" Elementary School (tentative name) participated in the study. The study 1) recognized the emergence of learning that transcends time and space, and emphasized the importance of an ICT-based informatization environment that can support such learning, 2) confirmed the characteristics of futuristic school spaces centered on "tradition" and "technology," 3) recognized the importance of learning community spaces, 4) emphasized "variable" classrooms for flexible teaching and learning activities, and 5) confirmed the need to introduce eco-friendly elements and provide support for those who may be vulnerable in high-tech learning environments. Finally, the study concluded that teachers need systematic education and experiences that contain sufficient important discourses related to future schools such as "eco-friendliness" and "connection with local communities".

본 연구는 미래학교 공간에 대한 교사의 요구를 탐색하여 향후 미래학교를 위한 사회적 합의에 교사의 목소리가 담길 수 있는 시사점을 제공하고자 수행되었다. 현장의 생생한 목소리를 전달하고자 질적 연구를 진행하였고 A초등학교(가명) 교사 10명이 연구에 참여하였다. 연구결과, 1) 시·공간을 초월한 학습의 등장 인식 및 이를 뒷받침할 수 있는 ICT 기반의 정보화 환경의 중요성, 2) '전통성'과 '테크놀로지'를 중심에 둔 미래형 학교 공간의 특성 확인, 3) 학습 커뮤니티 공간의 중요성 인식, 4) 유연한 교수학습활동을 위한 '가변성' 있는 학급교실 강조, 5) 첨단기술 기반 학습환경에서 취약할 수 있는 감성 지원을 위한 자연 친화적인 요소의 도입 필요성을 확인할 수 있었다. 마지막으로 교사들에게 '친환경성'이나 '지역사회 연계'와 같은 중요한 미래학교 관련 담론을 충분히 담은 체계적인 교육 및 경험의 기회가 필요하다는 제언을 하며 연구를 마무리하였다.

Keywords

References

  1. 계보경(2011). 사회와 학습의 소통 공간으로서의 미래학교. 대학교육 2011년 9월-10월호, 20-25.
  2. 계보경(2016). 미래 학교 공간의 설계 방향. 교육시설, 23(4), 18-22.
  3. 김달효(2021). 미래형 학교 공간의 특성에 관한 교사들의 요구분석. 수산해양교육연구, 33(4), 894-902.
  4. 김도기, 박정란, 이규식, 조규진(2017). 미래학교 환경 및 공간 구성 방안. 인천교육과학연구원 교육정책연구소.
  5. 김도기, 김지선, 문영진, 김제현, 권순형, 문영빛(2019). 미래학교의 개념 및 공간 설계의 방향 탐색. 교원교육, 35(2), 119-146.
  6. 이경선 (2016). 미래학교의 디자인 방향. 교육시설, 23(4), 12-17.
  7. 이재림 (2020). 미래 교육정책에 따른 학교 공간 혁신의 방향. 건축, 64(11), 40-42.
  8. 조윤정, 김아미, 박주형, 정제영, 홍제남(2017). 미래학교 체제 연구: 학습자 주도성을 중심으로. 경기도교육연구원.
  9. 한국교육학술정보원 (2011). 미래학교 디자인 가인드라인. 한국교육학술정보원.
  10. Anderson, T., Rourke, L., Garrison, D. R., & Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conference context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 1-17.
  11. Deed C and Dwyer M(2018). Five propositions:Representing design in action. In S. Alterator & C.Deed(eds.). School space and its occupation:Conceptualising and evaluating innovative learningenvironments. Boston: Brill Sense.
  12. Krippendorff, K., 2018, Content Analysis: An Introduction to Its Methodology, (4nd ed.), CA: Sage publications, Inc.