DOI QR코드

DOI QR Code

Can interactive cinema become a new epic theater in the 21st century? : Focusing on

인터랙티브 영화는 21세기의 새로운 서사극이 될 수 있는가? : <블랙미러: 밴더스내치>를 중심으로

  • Kim, Jiyeon (Department of Cinema Studies, Korea National University of Arts) ;
  • Kim, Dogyun (Department of Cinema Studies, Korea National University of Arts) ;
  • Kwon, Hochang (Department of Cinema Studies, Korea National University of Arts)
  • 김지연 (한국예술종합학교 영상이론과) ;
  • 김도균 (한국예술종합학교 영상이론과) ;
  • 권호창 (한국예술종합학교 영상이론과)
  • Received : 2021.12.19
  • Accepted : 2022.01.19
  • Published : 2022.01.28

Abstract

The interactive cinema is based on the interactivity between the cinema and the audience. The discussion of interactive cinema can be divided into two poles. One is to positively look at the possibilities of interactive cinema as a new format and to test with them in various ways. The other is the perspective of a critical warning that the interactivity of interactive cinema risks reinforcing biases while instilling the illusion of freedom and activity in the audience. Considering both of these perspectives, we try to find a way to realize the political and aesthetic possibilities of interactive cinema through characteristic analysis. To this end, we analyzed the interactive film , which has received public and critical attention, based on Brecht's epic theater as a theoretical and practical reference. We analyzed the text/contextual characteristics of this work in three dimensions - an interactive multi-branching structure, a self-reflecting Mise en abyme structure, and an active enjoyment of the audience - and compared them with the epic theater theory. Through this, we examined the conditions and possibilities of interactive cinema as a new epic theater in the new technological/media environment of the 21st century.

인터랙티브 영화는 영화와 관객 간의 상호작용성을 기반으로 한 영화로, 관객의 선택에 따라 장면의 순서와 내용이 바뀔 수 있다는 특징을 갖는다. 인터랙티브 영화에 대한 논의를 크게 두 상반되는 관점으로 양분해 볼 수 있다. 하나는 새로운 영화 형식으로서 인터랙티브 영화가 가진 가능성을 긍정적으로 바라보며 다양한 방식으로 이를 '실험'하고자 하는 관점이고, 다른 하나는 인터랙티브 영화의 상호작용성이 관객에게 자유와 능동성에 대한 환상을 심어주면서 편향성을 강화할 위험이 있다는 비판적 '경고'의 관점이다. 우리는 이 두 관점을 모두 고려하면서 인터랙티브 영화의 특성 분석을 통해 그것이 가진 정치적·미학적 가능성을 현실화할 수 있는 방향을 모색하고자 한다. 이를 위해 이론적·실천적 참조틀로서 브레히트의 서사극 이론을 이론적 기반으로 삼아, 대중적·비평적 주목을 받은 바 있는 인터랙티브 영화 <블랙미러: 밴더스내치>를 분석하였다. 이 작품의 텍스트/컨텍스트적 특성을 상호작용적 다중 분기 구조, 자기반영적 미장아빔 구조, 관객의 능동적 향유 세 차원에서 분석하고, 이를 서사극 이론과 비교하였다. 이를 통해 21세기 새로운 기술/미디어 환경에서 새로운 서사극으로서의 인터랙티브 영화의 조건과 가능성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 레프 마노비치, 「뉴미디어의 언어」, 서정신 역, 커뮤니케이션북스, 2014.
  2. 발터 벤야민, 「브레히트와 유물론」, 윤미애, 최성만 역, 도서출판 길, 2020
  3. 베르톨트 브레히트, 「브레히트, 연극에 대한 글들」, 김기선 역, 지만지 드라마, 2020.
  4. 제임스 뉴먼, 「비디오 게임」, 박근서, 홍성일 외 3명 역, 커뮤니케이션 북스, 2008.
  5. 폴 리쾨르, 「시간과 이야기 2」, 김한식 역, 문학과지성사, 2000.
  6. 강지영, 「디지털 시네마의 인터랙티브성이 관람자에게 미치는 영향」, 「 디자인지식저널」, 2013.
  7. 권호창, 「트랜스미디어 향유와 문화정치적 관점에서의 대안적 수용자의 재구성에 관한 연구」, 「Trans-」, 2021.
  8. 김수환, 「생산자로서의 작가: 발터 벤야민이 읽은 소비에트 팩토그래피 」, 「한국비교문학학회」, 2017.
  9. 김정환, 「게임형식 기반의 인터랙티브 영화 스토리텔링 개발에 대한 연구」, 「영화연구」, 2014.
  10. 김혜빈, 안상원, 「게이미피케이션 개념을 적용한 인터랙티브 영화 서사연구 - <블랙미러: 밴더스내치>를 중심으로」, 「한국게임학회 논문지」, 2019. DOI: 10.7583/JKGS.2019.19.3.101
  11. 남명희, 「《블랙미러: 밴더스내치》의 다중 경로 내러티브 전개법 분석」, 「영상문화콘텐츠연구」, 2019.
  12. 서대정, 「인터랙티브 알고리즘에 기반을 둔 다양한 영상 실험과 미학: 데이터베이스 서사와 라이프로그를 중심으로」, 「영화연구」, 2011.
  13. 손지현, 강지영, 「웹/모바일 기반 인터랙티브 시네마의 인터랙티브성이 관람자에게 미치는 영향」, 「디지털디자인학 연구」, 2015.
  14. 윤혜영, 「인터랙티브 드라마로서 <블랙 미러: 밴더스내치>에 나타난 소외 효과」, 「만화애니메이션 연구」, 2019.
  15. 이지혜, 김종덕, 「인터랙티브 시네마 환경의 매체적 특성 비교」, 「한국디자인학회 국제학술대회 논문집」, 2012.
  16. 최윤슬, 김운한, 「인터랙티브 무비의 속성변인이 태도 및 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구」, 「광고연구」, 2014.
  17. Elnahla, Nada, 「Black Mirror: Bandersnatch and how Netflix manipulates us, the new gods」, 「Consumption Markets & Culture」, 2020. DOI: 10.1080/10253866.2019.1653288
  18. Roth, Christian, and Hartmut Koenitz, 「Bandersnatch, yea or nay? Reception and user experience of an interactive digital narrative video」, 「Proceedings of the 2019 ACM International Conference on Interactive Experiences for TV and Online Video」, 2019. DOI: 10.1145/3317697.3325124
  19. 데이빗 슬레이드 감독, 영화 <블랙미러: 밴더스내치>, 2018. Delorme, Stephane, , ≪Cahiers du cinema≫, 2018.
  20. Reddit , https://www.reddit.com/r/blackmirror/comments/aa98fs/bandersnatch _endings_thread/ (last access: 2021.12.12)
  21. Reddit , https://www.reddit.com/r/blackmirror/comments/aa8hxc/master_list_of_episode_connections_easte (last access: 2021.12.12)
  22. Reddit , https://www.reddit.com/r/television/comments/ab4qo1/anybody_feel_ black_mirror_bandersnatch_w (last access: 2021.12.12.)