DOI QR코드

DOI QR Code

대면과 비대면 교육 환경이 반복되는 상황에서 효율적인 소프트웨어 실습 교육 사례

A Case Study on Software Practical Education that is Efficient for Repetitive Face-to-face and Non-face-to-face Education Environments

  • 투고 : 2022.09.01
  • 심사 : 2022.11.30
  • 발행 : 2022.11.30

초록

Due to COVID-19, all activities in society are emphasized non-face-to-face, and the educational environment is changing without exception. Looking at the results of the survey after conducting non-face-to-face education, there was a lot of rejection of non-face-to-face practical education. The biggest reason was that instructors were not familiar with the non-face-to-face education method, and feedback was not smooth during or after education. In particular, software practice education was not easy to share the software development environment, but communication and feedback on class contents and tasks were important. In particular, if face-to-face and non-face-to-face are alternately variable, it is not easy for practical education to be consistently connected. Even if non-face-to-face hands-on education is changed to face-to-face hands-on education, we will present a plan to use a data sharing system such as question-and-answer, assignment, practice content, and board content so that it can proceed smoothly. This study presents an efficient software education process that can provide learners with a software integrated practice environment based on a shared server, question-and-answer between instructors and learners, and share feedback on tasks. For the verification of the presented process, the effectiveness was confirmed through the survey results by applying the face-to-face/non-face-to-face education process to 220 trainees for 30 months in software education classes such as A university hands-on education, B company new employees, and ICT education courses.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2020.3.27). 체계적인 원격 수업을 위한 운영 기준안 마련. 교육부.
  2. 국회입법조사처(2020). 대학의 원격수업 관련 쟁점과 개선과제. NARS 현안분석, (147). 국회입법조사처. Available: https://www.nars.go.kr/report/view.do?cmsCode=CM0155&brdSeq=29558 (accessed 2021.2.23.).
  3. 나정은(2017.6). 교양교육으로서의 소프트웨어 교육 니즈 분석. 교양교육연구, 11(3), 63-89.
  4. 나정은(2020). 비대면 교육상황에서의 러닝 커뮤니티 활성화 방안. 문화와 융합, 42(8), 15-33.
  5. 박선호.최희경(2020). 코로나19 시대의 비대면 온라인 교육에 대한 초등영어교사들의 목소리. 문화교류와 다문화교육, 9(4), 273-295.
  6. 박성우(2020). "비대면 강의 질 매우 낮다"...제주대 온라인 강의 '혹평' 등록금 환불 요구. 제주의 소리. Retrieved from http://www.jejusori.net/news/articleView.html?idxno=314561.
  7. 박진주.김은정(2021). 온라인 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식 및 요구도 분석 P 대학 사례를 중심으로. 교육정보미디어연구, 27(1), 341-369.
  8. 박효성(2021). 비대면 원격강의에서 대학생이 인식하는 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
  9. 안성희(2020). 코로나19 사태로 바라본 음악대학 교육의 실태 보고-비대면 학습의 문제점과 대처 방안을 중심으로. 한국문화산업연구, 20(3), 105-115.
  10. 오재호(2020.6.2). 코로나19가 앞당긴 미래, 교육하는 시대에서 학습하는 시대로. 이슈&진단, (421), 1-25.
  11. 윤대균(2020). 코로나19 확산에 따른 비대면 원격수업에 대한 단상. 2020 KISA REPORT, 3, 26-30.
  12. 윤호.김주희(2020.9.21). 코로나가 부추긴 '언택트회'…'Z세대 분리' 가속도. 헤럴드경제. Retrieved from http://biz.heraldcorp.com/view.php?ud=20200921000666
  13. 이고은(2020). 코로나19 이후 비대면 교육 트랜드 변화. 주간 KDB Report, (878), 9-11. 2020.05.18. 2020.05.18
  14. 이명구.박도휘.강민영(2019). 2025 교육산업의 미래: 기술혁신과 플랫폼, 공유경제를 중심으로, ISSUE MONITOR, (110), 삼성KPMG 경제연구원.
  15. 이의재.제성준.윤현수(2020). 코로나19 펜데믹 상황에서 고등학교 경력 체육 교사가 겪는 온라인 수업 실천의 어려움과 극복 전략탐색. 학습자교과교육연구, 20(14), 339-362.
  16. 정재원.허정은.박효원(2020). 코로나19로 인한 공과대학 교수자의 온라인 수업 경험 탐색. 공학교육연구, 23(6), 60~67. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.6.60
  17. 질병관리청. http://ncov.mohw.go.kr/
  18. Barr, R.B. & Tagg, J(1995). From Teaching to Learning: A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, 27(6), 12-25. https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544672