DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Noticing Characteristics Presented in Elementary Pre-service Teachers' Self-reflection Journals on the Science Class

초등 예비교사의 과학수업 성찰지에 나타난 노티싱 특성 분석

  • Yoon, Heojeong (Chuncheon National University of Education)
  • 윤회정 (춘천교육대학교)
  • Received : 2022.10.05
  • Accepted : 2022.11.20
  • Published : 2022.11.30

Abstract

For teachers, noticing refers to paying attention to something, indicating they interpret it and how they are willing to react to it in the context of their own instruction. Analysis of noticing features enables us to understand the overall characteristics of the teacher's lesson design, practice, and reflection, which are core agents in the educational design and implementation. This can also be taken to be the basis of education design for competency reinforcement for teachers. Therefore, in this study, the characteristics of noticing shown in teachers' reflections after class design and demonstration were identified. For this purpose, the self-reflection journals of 106 elementary pre-service teachers enrolled in the College of Education in Gangwon-do were analyzed. In particular, the journals were gathered that were written after the demonstration dealing with the change of gas volume by temperature in science class. After designing a noticing analysis frame consisting of the five dimensions 'agent', 'stage', 'topic', 'focus', and 'stance', the frequency and ratio of noticing by each dimension's components were derived. The frequency and ratio of noticing for the dimension of 'focus' were analyzed for the dimensions of 'stage' and 'topic'. The results of the study were as follows. For the dimension of 'agent', the frequency of teacher and student was the highest, and for the dimension of 'stage', inquiry activity was the highest. For the 'topic' dimension, class design according to the teaching strategy appeared most frequently, and in the 'focus' dimension, the cases that did not specify the goal of the class and the competencies to be achieved by the students appeared most frequently. In the 'stance' dimension, description showed the highest frequency. From the analysis of how the 'focus' changes according to the 'stage' and 'topic', it was found that a characteristic focus appeared for each component of the dimension. From these results, the implications of the noticing characteristics of pre-service teachers for the design and implementation of teacher education were discussed.

노티싱은 교사가 교수학습 맥락에서 무엇에 주의를 기울이는지, 그것을 어떻게 해석하고 반응해야 하는지 결정하는 것을 의미한다. 노티싱을 분석하여 교육 설계 및 실행의 주체인 교사의 수업설계, 실행, 반성의 전반적 특성을 이해할 수 있으며 이는 교사 역량 강화를 위한 교사교육 설계의 기초자료로 활용할 수 있다. 이에 이 연구에서는 수업설계와 시연 후의 성찰 과정에서 나타나는 초등 예비교사의 노티싱 특성을 분석하였다. 이를 위하여 강원도 소재 교육대학에 재학 중인 초등 예비교사 106명이 온도에 따른 기체의 부피 변화 개념을 다루는 과학수업의 시연 후에 작성한 수업 성찰지를 분석하였다. '주체', '수업 단계', '주제', '초점', '견지'의 다섯 가지 차원으로 이루어진 노티싱 분석틀을 설계한 후 이를 활용하여 각 차원의 구성요소별 빈도와 비율을 도출하였다. 또한 '수업 단계'와 '주제'에 따른 '초점'의 빈도와 비율을 분석하였다. 연구 결과 '주체' 차원에서는 '교사와 학생'을 동시에 주목한 빈도가 가장 높았으며, '수업 단계' 차원에서는 '탐구 활동'의 빈도가 가장 높았다. '주제' 차원에서는 '수업전략에 따른 수업설계'가 가장 빈번하게 나타났으며 '초점' 차원에서는 수업의 목표이자 학생이 달성해야 할 역량을 특정하지 않은 경우가 가장 많았다. '견지' 차원에서는 '기술'이 가장 높은 빈도로 나타났다. '수업 단계'와 '주제'에 따라 '초점'이 어떻게 달라지는지 분석한 결과 차원의 구성요소별로 특징적인 초점이 나타난 것을 알 수 있었다. 연구 결과를 토대로 예비교사의 노티싱 특성이 교사교육의 설계 및 운영에 갖는 시사점을 논의하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 교육부의 2022년 국립대학육성사업 사업비 지원을 받아 작성되었음.

References

  1. 고창규(2017). 초등교사들이 수업을 하는 과정에서 주목하는 수업측면. 학습자중심교과교육연구, 17(8), 553-582.
  2. 구나영, 탁병주, 최인용, 강현영(2019). 예비 수학교사들의 교육과정 자료 해석: 조건부확률을 중심으로. 수학교육, 58(3), 347-365.
  3. 권나영, 이민희(2019). 중등예비수학교사의 활동 일지에서 살펴본 노티싱의 특징. 한국학교수학회논문집, 22(1), 63-80. https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.1.004
  4. 교육부(2015a). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 9].
  5. 교육부(2015b). 초등학교 과학과 교사용 지도서 6-1.
  6. 김선희, 김철민(2022). 새로운 내용을 가르쳐야 하는 수학 수업에서 교사와 예비교사의 노티싱 분석. 교과교육학연구, 26(2), 143-154. https://doi.org/10.24231/RICI.2022.26.2.143
  7. 김성운, 임성만(2022). 초등 예비교사들이 과학수업을 설계할 때 주목하는 것은 무엇인가?: 초등 예비교사들의 과학수업에 대한 관점. 대한지구과학교육학회지, 15(1), 16-26. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2022.15.1.16
  8. 박기용(2018). 초등예비교사의 수업설계 학습 및 경험분석. 초등교육연구, 31(4), 47-70.
  9. 박기용, 배영직, 강이철(2009). 교육실습에서 예비교사의 수업설계 과정에 관한 사례 연구. 한국교원교육연구, 26(3), 169-197. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2009.26.3.169
  10. 방정숙(2014). 예비교사의 초등 수학 수업에 대한 기술과 비평의 변화. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 399-424.
  11. 방정숙, 권민성, 선우진(2017). 수학 교육에서 노티싱(Noticing) 연구의 동향과 과제. 대한수학교육학회지, 19(4), 795-817.
  12. 방정숙, 선우진(2015). 예비교사의 초등 수학 수업에 대한 비평 수준 분석. 한국초등수학교육학회지, 19(4), 625-647.
  13. 성승민, 여상인(2021). 초등 예비교사의 응결 차시에 대한 과학수업설계 분석. 과학교육연구지, 45(2), 172-186. https://doi.org/10.21796/JSE.2021.45.2.172
  14. 손태권, 황성환(2021). 학생의 문제해결전략에 대한 교사의 노티싱 역량 분석: 이분모 분수의 덧셈과 뺄셈에서 나타난 오류를 중심으로. 수학교육, 60(2), 229-247.
  15. 양일호, 조현준, 한인경(2006). 초등과학교육에서 실험활동의 목적에 대한 교사와 학생의 인식. 학습자중심교과교육연구, 6(1), 235-252.
  16. 양찬호, 이지현, 노태희(2014). 중등 예비과학교사들의 수업 계획에서 나타나는 특징. 한국과학교육학회지, 34(2), 187-195. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.2.0187
  17. 윤혜경, 정용재, 김미정, 박영신, 김병석(2012). 모의 수업 실행 과정에서 나타난 초등 예비 교사의 과학 탐구수업에 대한 인식. 초등과학교육, 31(3), 334-346.
  18. 이윤미, 이수진(2018). 수업평가와 수업성찰에서 나타나는 예비 중등 수학교사의 주목하기(Noticing). 대한수학교육학회지, 20(1), 185-207.
  19. 이평구, 강문정, Zhao Xiaoshuai, 황정훈, 엄문영(2021). 초등교사의 전문성과 양성체제 및 과정의 관계 탐색: 체계적 문헌 분석을 활용하여. 초등교육연구, 34(4), 83-106.
  20. 조미경(2021). 초등예비교사의 교육과정에 관한 노티싱: 비율 수업을 중심으로. 초등수학교육, 24(2), 83-102.
  21. 조형미, 이은정(2021). 변수 개념에 대한 중등 예비교사들의 노티싱. 수학교육논문집, 35(3), 257-275.
  22. 최승현, 강대현, 곽영순, 장경숙(2008). 교과별 내용교수지식(PCK) 연구(II): 중등 초임교사 수업컨설팅을 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2008-3.
  23. 한채린, 김희정, 권오남(2018). 학생의 통계적 변이성 이해에 대한 수학 교사의 노티싱 변화 양상 사례연구. 한국학교수학회논문집, 21(2), 183-206. https://doi.org/10.30807/KSMS.2018.21.2.005
  24. 황성환, 손태권, 여승현(2020). 초등학교 신규교사의 노티싱(Noticing) 특성 분석. 학교수학, 22(4), 811-831.
  25. Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do. In D. Corrigan, J. Dillon & R. Gunstone (Eds.), The professional knowledge base of science teaching (pp. 205-221). The Netherlands: Springer.
  26. Amador, J. M., Carter, I., & Hudson, R. A. (2016). Analyzing preservice mathematics teachers' professional noticing. Action in Teacher Education, 38(4), 371-383. https://doi.org/10.1080/01626620.2015.1119764
  27. de Araujo, Z., Amador, J., Estapa, A., Weston, T., Aming-Attai, R., & Kosko, K. W. (2015). Animating preservice teachers' noticing. Mathematics Teacher Education and Development, 17(2), 25-44.
  28. Bakker, C., De Glopper, K., & De Vries, S. (2022). Noticing as reasoning in lesson study teams in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 113, 1-13.
  29. Barnh art, T., & van Es, E. A. (2015). Studying teacher noticing: Examining the relationship among pre-service science teachers' ability to attend, analyse and respond to student thinking. Teaching and Teacher Education, 45, 83-93. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.09.005
  30. Benedict-Chambers, A., & Aram, R. (2017). Tools for teacher noticing: Helping preservice teachers notice and analyze student thnking and scientific practice use. Journal of Science Teacher Education, 28(3), 294-318. https://doi.org/10.1080/1046560X.2017.1302730
  31. Campbell, B. K. (2018). Toward more student-centered instruction: The advent of teacher noticing and responsiveness in mathematics and science education research. Educational Review, 6(1), 24-38.
  32. Chan, K. K. H., Xu, L., Cooper, R., Berry, A., & Van Driel, J. H. (2021). Teacher noticing in science education: Do you see what I see?. Studies in Science Education, 57(1), 1-44. https://doi.org/10.1080/03057267.2020.1755803
  33. Criswell, B., & Krall, R. M. (2017). Teacher noticing in various grade bands and contexts: Commentary. In E. O. Schack, M. H. Fisher, & J. A. Wilhelm (Eds.), Teacher noticing: bridging and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 21-30). Swizerland: Springer.
  34. Erickson, F. (2011). On noticing teacher noticing. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes (pp 19-34). New York: Taylor and Francis.
  35. Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606-633. https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100
  36. Huang, R., & Li, Y. (2012). Wh at matters most: A comparison of expert and novice teachers' noticing of mathematics classroom events. School Science and Mathematics, 112(7), 420-432. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2012.00161.x
  37. Jacobs, V. R., Lamb, L. L. C., & Philipp, R. A. (2010). Professional noticing of children's mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 41(2), 169-202. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.41.2.0169
  38. Konig, J., Santagata, R., Scheiner, T., Adleff, A-K., Yang, X., & Kaiser, G. (2022). Teacher noticing: A systematic literature review of conceptualizations, research designs, and findings on learning to notice. Educational Research Review, 36, 1-18.
  39. Krupa, E. E., Huey, M., Lesseig, K., Casey, S., Monson, D. (2017). Investigating secondary preservice teacher noticing of students' mathematical thinking. In E. O. Schack, J. A. Wilhelm, & M. H. Fisher (Eds.), Teacher noticing: Bridging and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 49-72). Switzerland: Springer.
  40. Lam, D. S. H., & Chan, K. K. H. (2020). Characterising pre-service secondary science teachers' noticing of different forms of evidence of student thinking. International Journal of Science Education, 42(4), 576-597. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1717672
  41. Land, T. J., Tyminski, A. M., & Drake, C. (2015). Examining pre-service elementary mathematics teachers' reading of educative curriculum materials. Teaching and Teacher Education, 51, 16-26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.05.009
  42. Land, T. J., Tyminski, A. M., & Drake, C. (2019). Examining aspects of teachers' posing of prolems I response to children's mathematical thinking. Journal of Mathematics Teacher Education, 22(4), 331-353. https://doi.org/10.1007/s10857-018-9418-2
  43. Leatham, K. R., Peterson, B. E., Stockero, S. L., & van Zoest, L. R. (2015). Conceptualizing mathematically significant pedagogical opportunities to build on student thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 46(1), 88-124. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.1.0088
  44. Mason, J. (2002). Researching your own practice: The discipline of noticing. London: Routledge.
  45. Morrison, J. A., & Lederman, N. G. (2003). Science teachers' diagnosis and understanding of students' preconceptions. Science Education, 87, 849-867. https://doi.org/10.1002/sce.10092
  46. Schoenfeld, A. H. (2010). Noticing matters. A lot. Now what? In M. G. Sherin, V. R. Jacos, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes (pp. 223-238). Routledge.
  47. Schon, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. Jossey-Bass Inc. Publishers: CA.
  48. Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20-37. https://doi.org/10.1177/0022487108328155
  49. Star, J. R., & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers' ability to notice. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 107-125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7
  50. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571-597.
  51. van Es, E. A., & Sh erin, M. G. (2006). How different video club designs support teachers in "learning to novice". Journal of Computing in Teacher Education, 22(4), 125-135.
  52. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers' "learning to notice" in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 24(2), 244-276. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005
  53. Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by Design (2nd Ed). VA: ASCD.