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An Essay on the Future of Metaverse as the Harmony Space Both of Homo Ludens and Homo Fabre

호모 루덴스와 호모 파베르의 융화 공간으로서 메타버스의 미래

  • Oh, Min Jung (Department of Humanistic Future Studies & Social Entrepreneurship, Sungkyunkwan University) ;
  • Kim, Jonggyu (College of Liberal Arts, Ulsan University)
  • 오민정 (성균관대학교 미래인문학소셜앙트레프레너십) ;
  • 김종규 (울산대학교 교양대학)
  • Received : 2021.08.02
  • Accepted : 2021.09.20
  • Published : 2021.09.28

Abstract

Using the perspective of cultural philosophy, this paper aims to consider the possibility that the future metaverse will be developed into a cultural space for human beings. The redirection of the approach to understanding the metaverse space is necessary. And, this paper critically reviews the dangers of understanding the dichotomous space of reality and virtuality, and mobilized humanistic imagination through the film Ready Player One. Ultimately, the space the future metaverse grows into will be a cultural space run by both homo fabre and homo ludens.

본 논문은 최근 활발하게 논의되고 있는 메타버스 공간에 대한 문화철학적 이해와 접근을 통하여 이 공간이 향후 인간의 문화적 공간으로 전개될 수 있을 가능성을 타진해보는 것을 목적으로 삼고 있다. 이를 위하여 본 논문은 메타버스 공간에 대한 이해 및 접근 방식의 변화 필요성 및 그 방향을 제시하는 데 주력하고자 하였다. 본 논문은 먼저 현실과 가상이라는 이분법적 공간 이해가 갖는 위험성에 대한 비판적 검토를 시도하였으며, 이를 위해 영화 「레디 플레이어 원」을 통한 인문학적 상상력을 동원하였다. 또한 이 비판적 검토를 토대로 본 연구는 미래 메타버스 공간이 문화적 공간으로 성장해 나가기 위한 조건과 이를 위해 그 공간은 제작(Homo Fabre)과 유희(Homo Ludens)라는 인간의 가장 핵심적인 문화적 활동 모두를 위한 공간이 되어야 한다는 점을 제시한다.

Keywords

Acknowledgement

This study is the result of research conducted by National Research Foundation.(NRF-2017S1A5A2A2A03068419).

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