An Exploratory Study on the Satisfaction Factors and Behavioral Intention of the Audience at the Dance Film Festival

무용영화제 수용자 만족요인 및 향후 행동에 관한 탐색적 연구

  • 김지연 (동아방송예술대학교 엔터테인먼트경영과)
  • Received : 2021.06.25
  • Accepted : 2021.07.27
  • Published : 2021.07.29

Abstract

This study aims to suggest an environment in which audience can play the role of micro-influencers after exploring the factors of satisfaction focusing on audiences who attended the Seoul Dance Film Festival(SeDaFF). In order to meet the research goal, among the audiences who attended SeDaFF, articles mentioning this festival on their SNS were collected and this data was analyzed using the LDA topic model. As a result, the most important satisfaction factor when visiting a dance film festival was the program. It might seem cliché to discuss the importance of programs at film festivals, but through the examination, this study made the case that if the satisfaction factor is met, it is still possible to influence the behavioral intentions and reinforcing the role of a micro-influencer even in a genre with a strong artistic nature and a limit to audience development. Furthermore, this study was intended to contribute to broadening the scope of research on the audience.

이 논문은 무용영화제에 방문하는 수용자를 중심으로 만족 요인을 탐색한 후 이를 통해 수용자들이 마이크로 인플루언서의 역할을 할 수 있는 환경을 마련하는 데 목적을 둔다. 이를 위해 서울무용영화제에 참석한 관객 중 자신의 개인 SNS에 서울무용영화제를 언급한 글을 수집하여 이 자료를 LDA 토픽 모델 기법을 통해 분석했다. 분석결과 무용영화제에 방문할 때 가장 중요하게 작용하는 만족 요인은 프로그램으로 나타났다. 영화제에서 프로그램의 중요성을 강조하는 건 다소 식상한 주장일 수 있으나 이 연구를 통해 예술적 성격이 강해 관객 개발에 한계가 있는 장르에서도 만족 요인이 충족되면 충분히 행동 의도에 영향을 끼쳐 마이크로 인플루언서의 역할을 수행할 수 있다는 것을 밝히고자 했으며 이는 수용자 연구에 있어 그 폭을 넓히는 데 기여하고자 했다.

Keywords

References

  1. 김정우, 「문화콘텐츠와 경험의 교환」, 커뮤니케이션북스, 2018
  2. 사사키 도시나오, 「전자책의 충격」, 커뮤니케이션북스, 2010
  3. 윤석민, 「커뮤니케이션의 이해」, 커뮤니케이션북스, 2007
  4. 이은미, 「디지털 수용자」, 커뮤니케이션북스, 2003
  5. Philip M. Napoli, 「Audience Evolution」, 백영민 외 2인, 나남, 2013
  6. 김범진, 박정숙 「부산국제영화제 방문동기가 관광객 만족 및 행동의도에 미치는 영향」, 「관광레저연구」, 2018.
  7. 남궁영 「영화관람 동기에 대한 Q방법론적 연구」, 「주관성연구」, 1998.
  8. 남궁영 「영화관람 동기에 관한 일고찰」, 「주관성연구」, 2001.
  9. 박예빈, 이예진, 조희정, 김은실,「인스타그램 마이크로 인플루언서-팔로워 간의 상호작용성이 스폰서십 공시 효과에 미치는 영향」, 「한국심리학회지」, 2020.
  10. 박조원,「국제영화제의 서비스 품질과 만족도에 관한 연구 : 우리나라 6개 국제영화제 종합 분석」, 「홍보학연구」, 2008.
  11. 박조원, 정헌일, 심원섭 「파인과 길모어의 체험경제 영역이 영화제 방문객의 만족도에 미치는 영향」, 「미디어경제와 문화」, 2010.
  12. 박조원, 최명일「국제영화제 방문동기, 체험만족, 행동의도 관계에 관한 연구」, 「문화정책논총」, 2014.
  13. 심정민, 「무용에 나타나는 문화콘텐츠의 부가가치적 특징」, 「한국무용과학회지」, 2017.
  14. 오소정, 「리얼리티 예능의 일상 스펙터클과 의미작용」, 「The Journal of the Convergence on Culture Technology」, 2021.
  15. 오정학, 고호석, 인옥남, 「부산국제영화제 방문동기, 감정, 영화제 만족도의 경로분석을 통한 사후 행동 결정요인」, 「관광레저연구」, 2011.
  16. 유창석, 원도연, 「전주국제영화제의 주제의식과 콘텐츠 변화 연구」, 「인문콘텐츠 41」, 2016.
  17. 이상길, 홍남희, 정설민, 「예술영화관 이용자의 영화수용과 공간경험: 서울지역 20-30대 관객을 중심으로」, 「언론과 사회」, 2010.
  18. 이수원, 「영화문화다양성을 위한 부산국제영화제의 역할 분석과 평가」, 「프랑스문화예술연구」, 2017.
  19. 장희진, 「영화에 나타난 무용이미지와 수용자 해독에 관한 연구」, 「한국체육학회지」, 2002.
  20. 정지욱, 김형래, 「장르영화제를 통한 지역 활성화 사례연구:제천국제음악영화제를 중심으로」, 「글로벌문화콘텐츠학술대회」, 2018.
  21. 정헌일, 박조원, 「국제영화제 방문동기와 방문만족의 관계에 대한 연구」, 「예술경영연구」, 2013.
  22. 조성관, 「능동적인 수용자: 랑시에르의 관객론과 한국 연극의 셰익스피어 수용」, 「비푱과 이론」, 2021.
  23. 조진형, 「문화예술축제로서 국제영화제 발전방안에 관한 연구: 전주국제영화제의 특성과 프로그램을 중심으로」, 「광주대학교 언론홍보대학원」, 2009.
  24. 진주연, 감은혜, 윤지은, 김지안, 「토픽모델링 및 의미연결망을 활용한 지적장애인 대상 특수체육 연구의 동향 분석」, 「한국특수체육학회지」, 2021.
  25. 현승훈, 「영화제 방문객의 참여 유형에 관한 탐색적 연구」, 「씨네포럼 25」, 2016.
  26. 차동욱, 「지역축제 만족도에 의한 방문자의 재방문 및 구전홍보 결정요인에 관한 연구 - 전주국제영화제를 중심으로」, 「관광레저연구」, 2004.
  27. 최윤근, 김혜영, 「전주국제영화제 방문객의 서비스품질과 영화관람 만족, 재방문 및 구전의도에 관한 연구」, 「관광레저연구」, 2011
  28. Boulding, W, Staelin, R., Zeithaml VA, 「A Dynamic Process Model of Service Quality: From Expectations to Behavioral Intentions」, 「J Marketing Res」, 1993.
  29. Haridakis, P & Hanson G. 「Social Interaction and Co-Viewing with YouTube: Blending Mass Communication Reception and Social Connection」, 「Journal of Broadcasting and Electronic Media」, 2009.
  30. Marwick, A.E., 「Instafame: Luxury selfies in the attention economy」, 「Publick Culture」, 2015.
  31. Schramm,W 「Process and Effects of Mass communication」, 「Urban: University of Illinois Press」, 1954.
  32. 서울무용영화제 http://www.sedaff.com/main/main.asp
  33. 영화진흥위원회 https://www.kofic.or.kr/kofic/business/main/main.do
  34. Digital Marketing Curation http://www.thedigitalmkt.com