DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Changes in Specialization Degree and Cargo Volume by Cargo Type in Major Ports in Korea

우리나라 주요항만의 품목별 특화도와 물동량의 변동에 관한 연구

  • 이충배 (중앙대학교 국제물류학과) ;
  • 소막 (중앙대학교 무역물류학과) ;
  • 유염봉 (중앙대학교 무역물류학과)
  • Received : 2020.02.25
  • Accepted : 2021.03.29
  • Published : 2021.03.31

Abstract

Ports in Korea have been increasing in terms of volume while they have performed functions and roles such as industrial ports in promoting industries of their hinterlands as well as commercial ports supporting imports and exports. Nevertheless, specialization degree is different from port to port by cargo type and the changes in cargo volume. This study aims to analyze the structural changes and the degree of concentration and specialization by cargo type and port between 2001 and 2020. Top 10 ports were analyzed in terms of traffic volume by categorizing liquid, dry, general cargo and containers. HHI(Herfindahl-Hirschman Index), LQ(Location Coefficient), and shift-share analysis were employed in order to identify the degree of concentration, specialization and changes in cargo volume by port and cargo type. As a result of the analysis, the degree of port concentration and specialization for each cargo of 4 categories have maintained a high level, and no significant difference were found in fluctuations over the past 20 years. As a result of calculating the flucation of cargo volume through the shift-share analysis, the growth rate of liquid cargo was high in Yeosu Gwangyang Port, Pyeongtaek Dangjin Port in dry cargo, and Busan Port in general cargo and container ports. The result implies that it is not expected that the structural changes including degree of cargo concentration, specialization and relative fluctuation of cargo volume is significant in Korean ports in the future since the effects of economies of scale and clustering were achieved to the great degree.

우리나라 항만은 배후 산업과 연계 된 산업항, 수출입을 지원하는 무역항 등의 기능과 역할을 수행하면서 물동량이 증가하여 왔다. 그럼에도 불구하고 항만별/화물별 화물의 집중도, 특화도 그리고 물동량의 상대적 변동성에는 많은 차이가 존재하고 있다. 본 연구는 품목별 항만 물동량의 구조적 변동성을 집중도, 특화도, 변이할당분석을 통해 분석하는 데 목적이 있다. 분석 기간은 2001-2020년이며 항만은 전체 물동량 기준으로 상위 10개 항만을 대상으로 하였으며, 화물의 유형은 4가지 액화, 건화물, 일반화물, 컨테이너로 구분하여 진행하였다. 집중도, 특화도와 화물량의 변동성 분석을 위해 HHI, 입지계수(LQ), 변이할당기법을 활용하였다. 분석 결과 4 개 화물별 항만 집중도와 특화도는 높은 수준을 유지하고 있으며 지난 20년간 변동폭에는 큰 차이가 없었다. 변이할당분석을 통한 화물의 증감량을 산정한 결과, 액상화물에서는 여수·광양항, 건화물에서는 평택·당진항에서 일반화물과 컨테이너 화물에서는 부산항에서 크게 증가한 것으로 나타났다. 시사점으로는 우리나라 항구의 화물 집중도 및 특화도는 향후에도 큰 변화가 나타나지 않을 것으로 예상되는데 이는 화물의 집중화와 특화가 진행되어 규모의 경제와 클러스터링 효과가 상당 수준 달성되었기 때문으로 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 해양수산부 제4차 해운항만물류전문인력양성사업의 지원으로 수행된 연구임

References

  1. 공정민.남태현.여기태(2017). 서해안권 벌크화물의 집중도 분석에 관한 연구: 인천, 평택.당진, 군산항을 중심으로, 해운물류연구, 제33권 제4호, 749~768. https://doi.org/10.37059/TJOSAL.2018.33.4.749
  2. 김율성(2012). 인천국제공항 환적화물의 유통경로 및 포트폴리오 분석, 무역통상학회지, 12(4), 129-146.
  3. 김은수, 이수영(2016). 우리나라 컨테이너항만의 집중도와 변이효과 분석, 한국항만경제학회지, 제32권 제1호, 135-149.
  4. 박노경(2001). 우리나라 항만의 집중도에 관한 실증분석 Rimmer, Hoyle, Hirshmann-Herfindahl 모델적용, 해운물류: 이론과 실천, 49-79. https://doi.org/10.37059/TJOSAL.2008..57.49
  5. 박노경(2002). 지니계수와 로렌츠곡선을 이용한 국내항만의 화물집중도 분석, 무역학회지, 제27권 제3호, 285-304.
  6. 유염봉.이충배(2019). 한-중 컨테이너항만 수출입물동량의 구조적 변화에 관한 연구, 한국물류학회지, 29(2), 1-12.
  7. 유염봉.이충배(2020). 인천국제공항 환적화물의 변동성과 화물유치전략, 통상정보연구, 22(1), 75-98.
  8. 이선민.박정민(2016). 서해안권 항만의 협력적 경쟁 전략과 경쟁구조 분석, 산업경제연구, 제29권 제6호, 한국산업경제학회, 2435-2453.
  9. 이충배(2019). 우리나라 컨테이너 환적화물의 기종점 물동량의 변동성에 관한 연구, 국제상학, 제34권 제1호, 63-82.
  10. 이충배.노진호(2018). 우리나라와 동아시아 항만간의 수출 컨테이너 물동량 추이 분석. 한국항만경제학회지, 34(2), 97-113
  11. 장준청.이자연.우수한(2015). 중국 컨테이너 항만의 집중화와 대응에 관한 연구, 한국항만경제학회지, 제31집 제4호, 169-187
  12. 정태원(2013). 인천항과 북중국 항만간의 물동량 구조변화 분석에 관한 연구, 해운물류연구, 제29권 특집호, 한국해운물류학회, 783-801.
  13. 추연길.안기명(2009). 부산항 컨테이너터미널 통합에 관한 연구 -항만집중도 분석 과 통합효과-, 한국항만경제학회지, 제25집 제3호, 207-228.
  14. Akgungor, S., N. Kumral, and A. Lenger(2003). National Industry Clusters and Regional Specializations in Turkey, European Planning Studies, 11(6), 647-669. https://doi.org/10.1080/0965431032000108378
  15. Charlier, J. J.(1988). Structural change in the Belgian port system, 1980-1986, Maritime Policy & Management, 15(4), 315-326. https://doi.org/10.1080/03088838800000009
  16. Crawley, A., M. Beynon and M. Munday(2013). Making Location Quotients More Relevant as a Policy Aid in Regional Spatial Analysis, Urban Studies, 50(9), 1854-1869. https://doi.org/10.1177/0042098012466601
  17. Dang V. L. and G.T. Yeo(2016). A concentration pattern analysis of port systems in South East Asia, 해양정책연구, 31(2), 131-166. https://doi.org/10.35372/KMIOPR.2016.31.2.005
  18. Day, G. S.(1977). Diagnosing the Product Portfolio, Journal of Marketing, April, 29-38.
  19. Gwin, C. R.(2001). The firm and managerial misdirection of worker effort. Economic inquiry, 39(1), 17-29. https://doi.org/10.1093/ei/39.1.17
  20. Hanson G.H.(2001). Scale economies and the geographic concentration of industry, Journal of Economic Geography, 1, 255-276. https://doi.org/10.1093/jeg/1.3.255
  21. Hayuth, Y. (1988). Rationalization and deconcentration of the US container port system. The Professional Geographer, 40(3), 279-288. https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1988.00279.x
  22. Hayuth, Y.(1981). Containerization and the Load Center Concept, Economic Geography, 57(2), 160-176. https://doi.org/10.2307/144140
  23. Hayuth, Y. and D.K. Fleming(1994). Concepts of strategic commercial location: the case of container ports, Maritime Policy and Management, 21(3), 187-193. https://doi.org/10.1080/03088839400000042
  24. Krugman, P.(2002). Where in the world is the "new economic geography. In G.L. Clark, M. P. Feldman & M. S. Gertler (Eds.), The Oxford handbook of economic geography, Oxford University Press.
  25. Kuby, M. and Reid, N.(1995). Technological Change and the Concentration of the U.S. Central Cargo Port Systems: 1970-1988, Economic Geography, 3(2), 272-289. https://doi.org/10.2307/140732
  26. Kuby, M., & Reid, N. (1992). Technological change and the concentration of the US general cargo port system: 1970-88, Economic Geography, 68(3), 272-289. https://doi.org/10.2307/144186
  27. Le. Y. and H. Idea(2010). Evolution dynamics of container port systems with a geo-economic concentration index: A comparison of Japan, China and Korea, Asian Transport Studies, 1(1), 46-61.
  28. Lee, T. H., G. T. Yeo, V. V. Thai,(2014). Changing Concentration Ratios and Geographical Patterns of Bulk Ports: The Case of the Korean West Coast, The Asian Journal of Shipping and Logistics, 30(2), 155-173. https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2014.09.002
  29. Liu, N., H. Gan and S. Chen (2012). An Analysis of the Competition of Ports in the Shanghai International Shipping Hub, Department of Management Science and Engineering School of Management, pdfs.semanticscholar. org., 1-14.
  30. Marti, B. E.(1988). The Evolution of Pacific Basin Load Centres, Maritime Policy and Management, 15(1), 57-66. https://doi.org/10.1080/03088838800000043
  31. Marti, B. E.(1991). The Competitive Environment of Southeast Florida's Ports, The Florida Geographer, 25.
  32. Notteboom, T. E.(1997). Concentration and Load Centre Development in the European Container Port System, Journal of Transport Geography, 5(2), 99-115. https://doi.org/10.1016/S0966-6923(96)00072-5
  33. Notteboom, T.E.(2009). Economic analysis of the European seaport system, ITMMA: University of Antwerp.
  34. Notteboom, T.E.(2010). Concentration and the formation of multi-port gateway regions in the European container port system: an update, Journal of transport geography, 18(4), 567-583. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.03.003
  35. Peker, Z.(2012), Specialization, Diversity, and Region Size, The Journal of Visonary, 1-25.
  36. Rafael, R. and V. Francisco(2013). Concentration of Goods Traffic in Spanish Ports During the Period 2000-2009, Regional and Sectoral Economic Studies, 13(2), 59-72.
  37. Rimmer, P.J.(1967). Recent Changes in the Status of Seaports in the New Zealand Coastal Trade, Economic Geography, 43(3), 231-243. https://doi.org/10.2307/143291
  38. Rodrigue, J.P. , C. Comtois and B. Slack (2013). The Geography of Transport Systems, 3rd Eds., New York: Routledge.
  39. Speir. C., C. Pomeroy, J. Sutinen and C. Thomson(2010). Measuring Differential Changes in Commercial Fishing Ports: A Shift- Share Analysis of North-Central California.
  40. Varan, S. and A. G. Cerit(2014). Concentration and competition of container ports in Turkey: A statistical analysis. Dokuz Eylul universitesi Denizcilik Fakultesi Dergisi, 6(1), 91-110.
  41. Zeng, Q. M. Maloni, J. Paul, and Z. Yang(2013). "Dry Port Development in China: Motivations, Challenges, and Opportunities, Transportation Journal, 52(2), 234-40. https://doi.org/10.5325/transportationj.52.2.0234
  42. Zhuang, W. M. Luo & X. Fu(2014). A game theory analysis of port specialization implications to the Chinese port industry, Maritime Policy & Management, 41(3), 268-287. https://doi.org/10.1080/03088839.2013.839517