DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Estimating Air Pullution in the Port of Incheon

인천항의 대기오염물질 배출량 산정 연구

  • 이정욱 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 이향숙 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2021.02.26
  • Accepted : 2021.03.29
  • Published : 2021.03.31

Abstract

International organizations such as the World Health Organization, the Organization for Economic Development and Cooperation, and major developed countries recognize the seriousness of air pollution. International organizations such as the International Maritime Organization have also implemented various regulations to reduce air pollution from ships. In line with this international trend, the government has also enacted a special law on improving air quality in port areas, and is making efforts to reduce air pollution caused by ports. The purpose of the Special Act is to implement comprehensive policies to improve air quality in port areas. This study sought to identify the emissions of each source of air pollutants originating from the port and prepare basic data on setting the policy priorities. To this end, the analysis was conducted in six categories: ships, vehicles, loading and unloading equipment, railways, unloading/wild ash dust, road ash dust, and the methodology presented by the European Environment Agency(EEA) and the United States Environmental Protection Agency(EPA). The pollutants subject to analysis were analyzed for carbon monoxide(CO), nitrogen oxides (NOX), sulfur oxides(SOX), total airborne materials(TSP), particulate matter(PM10, PM2.5), and ammonia(NH3). The analysis showed a total of 7,122 tons of emissions. By substance, NOX accounted for the largest portion of 5,084 tons, followed by CO (984 tons), SOX (530 tons), and TSP (335 tons). By source of emissions, ships accounted for the largest portion with 4,107 tons, followed by vehicles with 2,622 tons, showing high emissions. This proved to be the main cause of port air pollution, with 57.6% and 36.8% of total emissions, respectively, suggesting the need for countermeasures against these sources.

세계보건기구(World Health Organization, WHO), 경제개발협력기구(Organization for Economic Cooperation and Development, OECD)등 국제기구 및 주요 선진국에서는 대기오염의 심각성을 인지하고 있다. 또한 국제해사기구(International Maritime Organization, IMO) 등의 국제기구에서도 선박에서 발생하는 대기오염을 감소시키 위해 다양한 규제를 시행하고 있다. 이러한 국제적인 흐름에 따라 국내에서도 「항만지역등 대기질 개선에 관한 특별법」(이하 특별법)을 제정하며, 항만에서 기인하는 대기오염을 감소시키려는 노력을 보이고 있다. 특별법의 목적은 항만지역 등의 대기질을 개선하기 위하여 종합적인 시책을 추진하는 것이다. 본 연구는 이러한 정책적 움직임에 맞추어 항만에서 기인하는 대기오염물질 배출원별 배출량을 파악하여 정책의 우선순위 설정에 기초자료를 마련하고자 하였다. 이를 위해 선박, 차량, 하역장비, 하역/야적재비산먼지, 도로재비산먼지, 철도 6개 부문으로 분류하여 분석을 시행하였으며, 유럽환경청(European Environment Agency, EEA)과 미국환경보호국(United States Environmental Protection Agency, EPA)에서 제시하는 방법론을 이용하였다. 분석대상 오염물질은 일산화탄소(CO), 질소산화물(NOX), 황산화물(SOX), 총부유물질(TSP), 미세먼지 및 초미세먼지(PM10, PM2.5), 암모니아(NH3)를 대상으로 분석하였다. 분석결과 총 7,122톤의 배출량이 발생한 것으로 나타났다. 물질별로는 NOX가 5,084톤으로 가장많은 비중을 차지하는 것으로 나타났으며, 다음으로 CO(984톤), SOx(530톤), TSP(335톤)의 순으로 나타났다. 배출원 별로는 선박이 4,107톤으로써 가장 많은 비중을 차지하며 다음으로 차량이 2,622톤으로써 높은 배출량을 보였다. 이는 각각 전체 배출량의 57.6%와 36.8%로써 항만 대기오염을 유발하는 주요원인으로 판명되어 이들 배출원에 대한 대책이 필요함을 시사하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 해양수산부 제4차 해운항만물류 전문인력양성사업의 지원을 받아 수행된 연구임

References

  1. 김화영.부이 하이 당(2020), 선박 입출항 데이터 기반 항계 내 선박 배기가스 배출량 산정, 한국지능시스템학회 논문지, 30(6), 453-458.
  2. 김환성.조민지(2008), 항만의 CO2 배출량 산정에 관한 연구, 한국항해항만학회 학술대회논문집, 137-139.
  3. 조정정.윤경준.이향숙(2019), 선박에 기인한 대기오염물질 배출량 산정 연구-광양항과 울산항을 중심으로, 제35집 제2호, 93-108.
  4. 한세현.윤종상.김우중.서윤호.정용원(2011), 인천항 항만시설에서의 대기오염물질 배출량 산정, 한국대기환경학회지, 27(4), 460-471. https://doi.org/10.5572/KOSAE.2011.27.4.460
  5. Zhao, Ting-Ting.Pham, Thai-Hoang.Lee, HyangSook(2020), 인천항 하역장비 대기오염물질 배출량 산정 연구, 한국항만경제학회지, 제36집 제3호, 21-38.
  6. EEA, 2016. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016.
  7. Ernestos Tzannatos(2010), Ship emissions and their externalities for the port of Piraeus e Greece, Atmospheric Environment 44, 400-407. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2009.10.024
  8. Hyang-sook Lee.Dong-joo Park.Sang-ho Choo.Hoang T. Pham(2020), Estimation of the Non-Greenhouse Gas Emissions Inventory from Ships in the Port of Incheon, Sustainability, 12(19), 8231. https://doi.org/10.3390/su12198231
  9. Hyang-sook Lee.Hoang Thai Pham.Chi-hoon Kim.Kang-dae Lee(2019), A Study on Emissions from Drayage Trucks in the Port City-Focusing on the Port of Incheon, Sustainability, 11(19), 5358. https://doi.org/10.3390/su11195358
  10. Joseph Berechman.Po-Hsing Tseng(2012), Estimating the environmental costs of port related emissions: The case of Kaohsiung, Transportation Research Part D 17 (2012) 35-38 . https://doi.org/10.1016/j.trd.2011.09.009
  11. U.S. EPA(2002). Methodology for developing modal emission rates for EPA's Multi-Scale Motor Vehicle and Equipment Emission System. EPA-420-R-02-027. Washington, DC: Assessment and Standards Division, Office of Transportation and Air Quality.
  12. U.S. EPA(2003). User's guide to MOBILE6.1 and MOBILE6.2: Mobile source emission factor model. Technical report, United States Environmental Protection Agency, USA.
  13. U.S. EPA(2009). Current methodologies in Preparing Mobile Source Port-Related Emission Inventories. ICF International Final report to Environmental Protection Agency.
  14. U.S. EPA(2010a). Median life, annual activity, and load factor values for nonroad engine emission modeling. EPA-420-R-10-016.
  15. U.S. EPA(2010b). Exhaust and crankcase emission factors for non-road engine modeling-compression-ignition. EPA-420-R-10-018.
  16. U.S. EPA(2010c) MOVES2010 Highway Vehicle Population and Activity Data. EPA-420-R-10-026. Washington, DC: Assessment and Standards Division, Office of Transportation and Air Quality.
  17. U.S. EPA. (2012). Motor vehicle emission simulator (MOVES): User's guide for MOVES 2010. Technical report, United States Environmental Protection Agency.