DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Middle School Students' Belongingness Orientation on their Psychological Adaptation and Friend Networks: A Short-term Longitudinal Social Network Analysis

중학생의 소속감 지향성이 심리적 적응 및 친구 네트워크에 미치는 영향력 비교: 소셜 네트워크 분석을 활용한 단기-종단적 분석

  • Received : 2021.02.10
  • Accepted : 2021.08.11
  • Published : 2021.08.30

Abstract

Intimate friendships and a sense of belonging have positive effects on adolescent's psychological adaptation. Belongingness orientation is the motivation to belong. It is divided into growth orientation and deficit-reduction orientation, both of which have different effects on psychological adaptation and interpersonal characteristics. This study was conducted to determine how adolescents' belongingness orientation affected their psychological adaptation and friend networks. Students in their second year of middle school were surveyed both at the beginning and end of the spring semester. Friend networks were measured through network centrality analysis. Multilevel regression analysis produced three major results. The first major result was that the correlations between growth orientation and loneliness and between growth orientation and stress at the beginning of the spring semester was statistically significant even when friend network centrality was included in the analysis model, but the correlation between deficit-reduction orientation and loneliness and between deficit-reduction orientation and stress were not statistically significant. The second major result was that growth orientation significantly predicted friend network centrality at the end of the spring semester. This effect was significant even when friend network centrality at the beginning of the semester and psychological adaptation level at the end of the spring semester were added to the analysis model. The third major result was that the correlation between friend network centrality at the end of the semester and psychological adaptation level was statistically significant even when psychological adaptation levels at the beginning and the end of the semester were included in the analysis model. This study is meaningful in that it had a short-term longitudinal design and empirically demonstrated the relationship between belongingness orientation and psychological adaptation level of adolescents and between belongingness orientation and the development of friend networks. Lastly, we discussed limitations of this study and provided suggestions for future research.

친밀한 친구 관계를 맺고 소속감을 느끼는 것은 청소년의 심리·사회적 발달 및 적응에 긍정적인 영향을 미친다. 소속감 지향성은 소속감을 추구하는 동기로, 성장 지향성과 결핍감소 지향성으로 구분된다. 성장 지향성과 결핍감소 지향성은 심리적 적응 및 대인관계 특성에 서로 다른 영향을 주는 것으로 알려져 있다. 본 연구의 목적은 청소년의 소속감 지향성이 심리적 적응과 친구 네트워크에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위해 한 중학교의 2학년 전체 학생을 대상으로 학기 초와 학기 말에 검사를 실시했다. 친구 네트워크는 네트워크 수신 중심성 분석을 통해 측정했다. 다층 회귀모형을 사용한 분석 결과는 첫째, 학기 초의 외로움과 스트레스에 대한 성장 지향성의 효과는 학기 초 친구 네트워크 중심성을 분석 모형에 함께 투입해도 유의했으나, 결핍감소 지향성의 효과는 유의하지 않았다. 둘째, 성장 지향성은 학기 말의 친구 네트워크 중심성을 유의하게 예측했다. 이러한 효과는 학기 초 친구 네트워크 중심성과 학기 말 심리적 적응 수준을 분석 모형에 함께 투입해도 유의했다. 셋째, 학기 말의 심리적 적응에 미치는 학기 말의 친구 네트워크 중심성의 효과는 학기 초 및 학기 말의 심리적 적응을 모형에 함께 투입해도 유의했다. 본 연구는 단기-종단적 설계를 통해 소속감 지향성이 청소년의 학기 초와 학기 말의 심리적 적응과 친구 네트워크 수준에 미치는 효과를 경험적으로 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 끝으로, 본 연구의 한계점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의했다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2019학년도 고려대학교 문과대학 특별연구비에 의하여 수행되었음.

References

  1. 고영건, 이은경, 김현정, 김진영 (2018). 멘탈 휘트니스 긍정심리 프로그램이 고등학생의 정서행동 특성 및 학교폭력에 미치는 효과. 청소년학 연구, 25(1), 237-256.
  2. 곽금주 (2000). 또래간 사회적 관계. 한국심리학회지: 발달, 13(3), 77-89.
  3. 김명식 (2009). 청소년의 지각된 스트레스와 우울이 학교적응에 미치는 영향. 한국심리치료학회지, 1(2), 53-67.
  4. 김옥수 (1997). 한국어로 번역된 UCLA 외로움 사정 도구의 신뢰도 및 타당도 조사. 대한간호학회지, 27(4), 871-879.
  5. 김은진 (2015). 청소년기 부모애착, 자아존중감, 분노, 스트레스 관계에 대한 종단연구. 한국청소년연구, 26(4), 239-266.
  6. 김현정, 강하늘, 김진영 (2018). 한국판 청소년용 소속감 지향성 척도의 타당화 연구. 한국심리학회 학술대회 자료집, 216-216.
  7. 박종효, 김진구, 윤영 (2017). 초등학생의지각된인기가친사회적행동에미치는영향: 또래 연결망 구조의 조절효과. 아시아교육연구, 18(1), 25-49.
  8. 박준호, 서영석 (2010). 대학생을 대상으로 한 한국판 지각된 스트레스 척도 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 29(3), 611-629.
  9. 송지원, 조한익 (2018). 청소년의 일상적 스트레스가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 인지적 정서조절전략의 매개효과. 청소년학 연구, 25(8), 103-129.
  10. 신대호 (2019). 소속감 지향성과 군 생활 적응간의 관계. 석사학위논문, 고려대학교.
  11. 이경랑 (2015). 중학생의 외로움과 스마트폰 중독 위험성과의 관계에서 자기효능감, 자기 통제력의 조절효과. 석사학위논문, 계명대학교.
  12. 이민아, 신철균, 강정한 (2018). 친구는 많을수록 좋은가? 친구 연결망의 크기가 중학생의 친구관계의 질에 미치는 영향. 아시아 교육연구, 19(3), 627-649.
  13. 임진섭 (2013). 중고령 자활사업 참여자의 지각된 자활 성과만족에 관한 연구: 개인요인과 조직요인의 상호작용효과에 관한 검증. 한국사회정책, 20(4), 37-75.
  14. 최미경 (2006). 아동의 또래괴롭힘 및 자아존중감과 외로움간의 관계. 아동학회지, 27(4), 133-145.
  15. 최보가, 임지영 (1999). 또래괴롭힘이 아동의 외로움과 불안에 미치는 영향: 초등학생과 중학생을 대상으로. 대한가정학회지, 37(5), 111-121.
  16. 통계청 (2018). 2018년 사회조사.
  17. 통계청 (2021). 2021년 청소년 통계.
  18. 홍지은, 김보은, 최승원 (2020). 여대생의 대학 생활적응과 우울의 관계: 사회연결망의 조절효과를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 39(1), 15-24.
  19. Arnett, J. J. (2015). Socialization in emerging adulthood: From the family to the wilder world, from socialization to self-socialization. Handbook of socialization: Theory and research (2nd ed., pp. 85-108). New York: The Guilford Press.
  20. Bates, D., Maechler, M., Bolker, B., & Walker, S. (2015). Package 'lme4'. Convergence, 12(1), 2.
  21. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497. https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497
  22. Begen, F. M., & Turner-Cobb, J. M. (2012). The need to belong and symptoms of acute physical health in early adolescence. Journal of Health Psychology, 17(6), 907-916. https://doi.org/10.1177/1359105311431176
  23. Choenarom, C., Williams, R. A., & Hagerty, B. M. (2005). The role of sense of belonging and social support on stress and depression in individuals with depression. Archives of Psychiatric Nursing, 19(1), 18-29. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2004.11.003
  24. Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 385-396.
  25. Coie, J., Terry, R., Lenox, K., Lochman, J., & Hyman, C. (1995). Childhood peer rejection and aggression as predictors of stable patterns of adolescent disorder. Development and Psychopathology, 7(4), 697-713. https://doi.org/10.1017/S0954579400006799
  26. Conner, K. R., Britton, P. C., Sworts, L. M., & Joiner Jr, T. E. (2007). Suicide attempts among individuals with opiate dependence: The critical role of belonging. Addictive Behaviors, 32(7), 1395-1404. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2006.09.012
  27. Corsano, P., Majorano, M., & Champretavy, L. (2006). Psychological well-being in adolescence: The contribution of interpersonal relations and experience of being alone. Adolescence, 41(162), 341-354.
  28. Dvir, Y., Ford, J. D., Hill, M., & Frazier, J. A. (2014). Childhood maltreatment, emotional dysregulation, and psychiatric comorbidities. Harvard Review of Psychiatry, 22(3), 149. https://doi.org/10.1097/HRP.0000000000000014
  29. DeRosier, M. E., Kupersmidt, J. B., & Patterson, C. J. (1994). Children's academic and behavioral adjustment as a function of the chronicity and proximity of peer rejection. Child Development, 65(6), 1799-1813. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1994.tb00850.x
  30. Eisenberg, N., Spinrad, T. L., & Sadovsky, A. (2006). Empathy-related responding in children. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 517-549). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  31. Gregory, A., & Weinstein, R. S. (2004). Connection and regulation at home and in school: Predicting growth in achievement for adolescents. Journal of Adolescent Research, 19(4), 405-427. https://doi.org/10.1177/0743558403258859
  32. Hagerty, B. M., Williams, R. A., Coyne, J. C., & Early, M. R. (1996). Sense of belonging and indicators of social and psychological functioning. Archives of Psychiatric Nursing, 10(4), 235-244. https://doi.org/10.1016/S0883-9417(96)80029-X
  33. Hanneman, Robert A., & Riddle, Mark. (2005). Introduction to social network methods, Riverside, CA: University of California.
  34. Kuznetsova A., Brockhoff P. B. and Christensen R. H. B. (2017). lmerTest package: Tests in linear mixed effects models. Journal of Statistical Software, 82(13), 1-26.
  35. Lalande, D., Vallerand, R. J., Lafreniere, M. A. K., Verner-Filion, J., Laurent, F. A., Forest, J., & Paquet, Y. (2017). Obsessive passion: A compensatory response to unsatisfied needs. Journal of Personality, 85(2), 163-178. https://doi.org/10.1111/jopy.12229
  36. Lavigne, G. L., Vallerand, R. J., & Crevier-Braud, L. (2011). The fundamental need to belong: On the distinction between growth and deficit-reduction orientations. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(9), 1185-1201. https://doi.org/10.1177/0146167211405995
  37. Leary, M. R., & Cox, C. B. (2008). Belongingness motivation: A mainspring of social action. Handbook of motivation science (pp. 27-40). New York: The Guilford Press.
  38. Newcomb, A. F., Bukowski, W. M., & Pattee, L. (1993). Children's peer relations: A meta-analytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status. Psychological Bulletin, 113(1), 99. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.1.99
  39. Nikitin, J., & Freund, A. M. (2008). The role of social approach and avoidance motives for subjective well-being and the successful transition to adulthood. Applied Psychology, 57, 90-111. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00356.x
  40. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1993). Friendship and friendship quality in middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29(4), 611-621. https://doi.org/10.1037//0012-1649.29.4.611
  41. Parkhurst, J. T., & Asher, S. R. (1992). Peer rejection in middle school: Subgroup differences in behavior, loneliness, and interpersonal concerns. Developmental Psychology, 28(2), 231-241. https://doi.org/10.1037//0012-1649.28.2.231
  42. Perlman, D., & Peplau, L. A. (1984). Loneliness research: A survey of empirical findings. In L. A. Peplau & S. E. Goldston (Eds.), Preventing the harmful consequences of severe and persistent loneliness (p. 13-46). National Institute of Mental Health.
  43. Pillow, D. R., Malone, G. P., & Hale, W. J. (2015). The need to belong and its association with fully satisfying relationships: A tale of two measures. Personality and Individual Differences, 74, 259-264. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.10.031
  44. Team, R. C. (2019). R: a language and environment for statistical computing, version 3.0. 2. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing; 2013.
  45. Rusell, D., Peplau, L. A., & Curtona, C. E. (1980). The revised UCLA loneliness scale: concurrent and discriminate validity. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 471-80.
  46. Sandler, I. N., Miller, P., Short, J., & Wolchik, S. A. (1989). Social support as a protective factor for children in stress. Children's Social Networks and Social Supports, 277-307.
  47. Stewart, W. (2004). The role of perceived loneliness and isolation in the relapse from recovery in patients with anorexia and bulimia nervosa. Clinical Social Work Journal, 32(2), 185-196. https://doi.org/10.1023/B:CSOW.0000024327.55424.a9