Abstract
Over the past 20 years, Korea's number of international passengers and freight transportation records has increased by 8.6% per year, respectively. However, despite the development of sea lanes and increased voyages, there have been constant calls for improving the inefficient management of international passenger ports. Hence, this paper presents improvements and further directions for international passenger port management. Focusing on the Incheon International passenger port as a representative case study, the main results show that the most important, urgent, possible measures for improving the port management include (i) the expansion of customs personnel and implementation of a 24-hours customs clearance system in operation, (ii) installation of buffer facilities between the ferry and ferry cargo and establishment of hinterland specialized in car ferry freight in a facility, and (iii) clear standards for cost-bearing subjects and limitation of high cost related to terminal use in institution. These results imply the need for government policy access and investment reflecting stakeholder opinions at various levels, such as operation, facilities, institution, and so forth, for efficient management of international passenger ports.
지난 20년 동안 우리나라 국제여객항 카페리의 여객과 화물 운송 실적은 각각 연평균 8.6%의 증가율을 기록하였다. 하지만 항로의 발전과 항차의 양적 증대에 비해 국제여객항의 비효율적인 관리체계에 대한 개선 요구가 끊임없이 제기되어 왔다. 본 논문은 중요도-성취도(IPA) 기법을 응용·적용하여 우리나라의 대표 국제여객항인 인천항을 중심으로 최근 국제여객선 수급상황 변화와 정부·민간 등 이용 주체의 개선 요구를 반영한 여객터미널 관리체계 전반의 개선사항과 추진 방안을 제시하였다. IPA 분석 결과, 인천항 국제여객터미널의 '운영' 부문에서는 세관인력의 확대 및 상시통관 시스템 시행, '시설'에서는 연락교-선석 간 완충시설 설치 및 카페리 화물 전용 배후단지 마련, '제도'의 경우 비용부담 주체의 명확한 기준 설정 및 터미널 이용 관련 비용의 인상폭 제한 등이 관리체계 개선에 가장 필요한 항목으로 나타났다. 본 연구의 결과는 국제여객항의 효율적인 관리체계를 위해 운영, 시설 및 제도 등 다각적 차원에서 이해관계자의 의견을 반영한 정부의 정책 접근과 투자의 필요성을 시사한다.