DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Teacher-child Intimacy Perceived by Children on Peer Acceptance : Mediating Effect of Children's Emotional Intelligence

유아가 지각한 교사-유아관계의 친밀감이 또래수용에 미치는 영향 : 유아의 정서지능의 매개효과

  • 이주연 (연세대학교 교육대학원 유아교육전공) ;
  • 유영미 (서경대학교 아동학과)
  • Received : 2020.12.12
  • Accepted : 2021.02.10
  • Published : 2021.02.28

Abstract

Objective: The objective of this study was to investigate the mediating effect of children's emotional intelligence on teacher-child intimacy perceived by children and peer acceptance. Methods: The participants were 134 five-year-old children(71 boys, 63 girls) attending daycare centers and kindergarten in Seoul and Gyeong-nam province. Children were interviewed to measure teacher-child intimacy and peer acceptance. Teachers completed rating scales to measure children's emotional intelligence. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient, three step mediated regression analysis and a Sobel test. Results: The main results are as follows. first, there were significant positive correlations of teacher-child intimacy, emotional intelligence, and children's peer acceptance. Second, children's emotional intelligence had a partial mediating effect on teacher-child intimacy and peer acceptance. Conclusion/Implications: The results of this study demonstrates links between early teacher-child relationships and children's emotional and social development. In order to promote children's peer acceptance, it is necessary to build an intimate teacher-child relationship and to improve children's emotional intelligence based on that relationship.

Keywords

References

  1. 강민정 (2015). 유아의 놀이성이 유아교육기관 적응에 미치는 영향: 교사-유아 매개효과. 미래유아교육학회지, 22(3), 271-290.
  2. 고정리 (2018). 유아 또래유능성과 유치원 적응 관계에서 교사-유아 상호작용의 매개효과 분석. 학습자중심교과교육연구, 18(20), 399-431. doi:10.22251/jlcci.2018.18.20.399
  3. 권연희 (2012). 유아의 정서조절전략과 유아-교사 관계가 위축행동에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 19(4), 341-363.
  4. 김길숙, 김태은 (2015). 유아의 정서지능과 사회적 유능성의 관계에서 유아-교사관계의 매개효과. Family and Environment Research, 53(3), 241-251. doi:10.6115/fer.2015.019
  5. 김보영 (2016). 유아의 실행기능, 자아존중감, 정서지능이 또래유능성에 미치는 영향. 육아지원연구, 11(3), 29-51. doi:10.16978/ecec.2016.11.3.002
  6. 김보영, 김용미 (2013). 2세 영아의 정서조절 측면에서 나타나는 교사의 의미. 아동학회지, 34(5), 17-41. doi:10.5723/KJCS.2013.34.5.17
  7. 김수영, 정정희 (2001). 유아의 또래수용도, 정서지능, 적응행동과의 관계. 한국영유아보육학, 26, 239-257.
  8. 김아람, 신혜영 (2015). 어머니 및 교사와의 애착안정성이 유아의 또래수용과 또래놀이행동에 미치는 영향. 생애학회지, 5(1), 73-89. doi:10.30528/jolss.2015.5.1.005
  9. 김인서, 유영미 (2018). 유아의 자아지각과 정서조절전략이 또래 수용에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 27(1), 13-28. doi:10.5934/kjhe.2018.27.1.13
  10. 김현지, 전경아 (2010). 유아-교사관계 및 유아의 자기조절능력이 또래상호작용에 미치는 영향. 방과후아동지도연구, 7(2), 17-34.
  11. 김희수, 조은정, 최정선, 홍성훈 (2011). 유아가 지각한 교사행동과 유아의 애착안정성이 유아교육기관 적응에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 16(4), 339-355.
  12. 단현국 (2011) 교사가 지각한 교사-유아관계와 유아의 또래유능성. 한국유아교육연구, 13(2), 5-33.
  13. 문혁준, 최윤희 (2019). 어머니의 심리적 통제와 유아-교사 상호작용이 유아의 자기조절능력에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 20(4), 169-176. doi:10.5762/KAIS.2019.20.4.169
  14. 민성혜, 신혜원, 유영미 (2007). 부모-자녀 관계에 대한 유아의 정신적 표상. 경기도: 한국학술정보(주).
  15. 박지영, 강성단, 권경숙 (2010). 유아의 성, 기질, 가정의 월수입, 어머니의 정서표현 및 사회적 유능성이 유아의 또래유능성에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 15(5), 359-382.
  16. 박천진, 정혜원 (2018). 교사-유아 상호작용 및 부모 양육태도와 유아 교육기관 적응과의 관계-유아자아탄력성의 매개효과를 중심으로. 열린유아교육연구, 23(2), 1-20. doi:10.20437/KOAECE23-2-01
  17. 박화윤, 안라리 (2006). 유아의 성에 따른 정서 인식수준과 사회적 능력 및 또래수용도간의 관계. 유아교육연구, 26(1), 271-292.
  18. 박희숙 (2014). 24시간 어린이집 교사-영유아의 상호작용이 영유아 정서지능에 미치는 영향. 육아지원연구, 9(1), 267-285. doi:10.16978/ecec.2014.9.1.011
  19. 배조경, 신혜영 (2012). 어머니 역할지능이 유아의 또래놀이 상호작용 및 또래수용도에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(3), 91-111.
  20. 변민지 (2013). 유아 정서지능과 교사-유아관계가 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 서소정, 변민지, 하지영 (2016). 유아의 정서지능과 친사회적 행동의 관계에서 유아-교사 관계의 조절효과에 관한 연구. 한국보육학회지, 16(4), 245-270. doi:10.21213/kjcec.2016.16.4.245
  22. 송진숙 (2003). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 유아의 기질, 사회적 능력, 정서지능 및 부모의 양육태도. 한국영유아보육학, 35, 143-161.
  23. 신지연, 최석란 (2005). 2세 영아의 어머니와 보육교사에 대한 복합 애착과 사회, 정서적 행동. 아동학회지, 26(1), 137-154.
  24. 위수경 (2007). 유아의 놀이 규칙 준수를 위한 교사-유아 상호작용에서의 전략과 상호작용 패턴. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 윤수정, 신유림 (2012). 유아의 사회적 행동과 또래선호 간의 관계에서 교사-유아관계의 매개 및 중재 효과. Family and Environment Research, 50(5), 67-77. doi:10.6115/khea.2012.50.5.067
  26. 윤은실 (2018). 유아의 자아지각, 어머니의 정서표현성 및 유아-교사관계가 유아의 또래수용에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 이명주, 유연옥 (2011). 교사-영아의 애착안정성과 재원경험에 따른 2세 영아의 놀이성과 어린이집 적응. 미래유아교육학회지, 18(2), 1-20.
  28. 이병래 (1997). 정서지능 개념의 성립. 열린유아교육연구, 2(2), 195-214.
  29. 이상은, 신건호 (2003). 어머니와 교사에 대한 유아의 애착안정성과 유아의 사회적 능력과의 관계. 교육심리연구, 17(3), 165-185.
  30. 이선경, 최영숙, 강상 (2014). 어머니의 애정적, 거부적 양육태도 및 유아의 정서지능과 사회적 능력 간의 구조모형 분석. 유아교육.보육복지연구, 18(1), 89-113.
  31. 이순복, 하명선 (2009). 유아의 정서지능이 마음이론과 또래유능성에 미치는 영향. 생태유아교육연구, 8(4), 211-233.
  32. 이영자, 이종숙, 신은수 (2005). 유아의 정서지능, 마음이론, 실행기능 향상을 위한 그림책 이야기를 활용한 집단게임놀이 효과. 유아교육연구, 25(3), 119-148.
  33. 이유미, 신나리 (2019). 유아의 또래주도성이 또래수용도에 미치는 영향: 교사-유아 관계의 조절 효과를 중심으로. 한국보육지원학회지, 15(5), 69-86. doi:10.14698/jkcce.2019.15.069
  34. 이진숙 (2004). 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 보육시설적응간의 관련성. 열린교육연구, 12(2), 217-235.
  35. 이진숙, 조복희 (2001). 유아의 애착 표상과 교사-유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 아동학회지, 22(3), 17-29.
  36. 장경은, 강지혜, 션란 (2020). 유아의 놀이방해행동과 외로움 간의 관계: 유아-교사 간 친밀한 관계의 조절효과. 유아교육연구, 40(3), 5-21. doi:10.18023/kjece.2020.40.3.001
  37. 전경아, 이진숙 (2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 12(5), 659-668.
  38. 조순옥 (2008). 유아의 또래 수용과 기질, 행동조절, 정서적 유능감과의 관계 및 상대적 영향력. 영유아교육연구, 11, 63-81.
  39. 지민경, 정계숙 (2011). 유아 정서조절능력, 유아-교사 관계와 또래유능성과의 관련성 연구. 생애학회지, 1(1), 33-46.
  40. 지성애, 정재은 (2011). 유아의 정서지능과 인지능력, 또래상호작용, 유아-교사관계 간의 관계 분석. 유아교육학논집, 15(5), 335-358.
  41. 최경숙 (2006). 아동발달심리학. 경기도: 교문사.
  42. 최현미 (2013). 유아 자아존중감과 관련된 변인들 간의 구조모형 분석: 기질, 어머니와 애착, 유아-교사관계, 또래관계를 중심으로. 유아교육연구, 33(5), 67-87. doi:10.18023/kjece.2013.33.5.003
  43. 한선희, 문혁준 (2014). 유아의 정서지능, 어머니의 양육행동, 교사-유아관계가 또래유능성에 미치는 영향. 인간발달연구, 21(2), 159-177.
  44. 홍계옥 (2007). 교사-유아간 애착과 유아의 정서지능의 관계. 부모교육연구, 4(1), 21-37.
  45. 황영미, 문혁준 (2010). 유아의 또래수용도에 영향을 미치는 유아 및 어머니 변인 연구. 대한가정학회지, 48(6), 17-30. https://doi.org/10.6115/khea.2010.48.6.017
  46. 황주희 (2013). 교사-유아 관계와 유아의 자기조절력 및 사회적 기술 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  47. Ainsworth, M. D., & Eichberg, C. (1991). Effects on infant-mother attachment of mother's unresolved loss of an attachment figure, or other traumatic experience. In C. M. Parkes, J. Stevenson-Hinde, & P. Marris (Eds.), Attachment across the life cycle (pp.160-183). New York: Routledge.
  48. Arbeau, K. A., Coplan, R. J., & Weeks, M. (2010). Shyness, teacher-child relationships, and socio-emotional adjustment in grade 1. International Journal of Behavioral Development, 34(3), 259-269. doi:10.1177/0165025409350959
  49. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454. doi:10.1007/BF02202939
  50. Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S. (1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15(4), 443-444. doi:10.1037/0012-1649.15.4.443
  51. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable dinstinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. doi:10.1037/0022-3514.51.6.1173
  52. Bassett, H. H., Denham, S., Mincic, M., & Graling, K. (2012). The structure of preschoolers' emotion knowledge: Model equivalence and validity using a structural equation modeling approach. Early Education & Development, 23(3), 259-279. doi:10.1080/10409289.2012.630825
  53. Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment(2nd ed.). New York: Basic Books.
  54. Burchinal, M., Vandergrift, N., Pianta, R., & Mashburn, A. (2010). Threshold analysis of association between child care quality and child outcomes for low-income children in pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 25(2), 166-176. doi:10.1016/j.ecresq.2009.10.004
  55. Ciarrochi, J., Forgas, J. P., & Mayer, J. D. (2005). Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry, 정서지능(박재현, 장승민, 권성우 옮김). 서울: 시그마프레스(원판 2001).
  56. Clarke-Stewart, K. A., Allhusen, V. D., & Clements, D. C. (2002). Nonparenting caregiving. In M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting(Vol.3): Social conditions of parenting (pp. 151-176). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  57. Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children's social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234. doi:10.1207/S15326985EP3804_2
  58. Demuller, E. K., Denham, S., Schmidt, M., & Mitchell, J. (2000). Q-sort assesment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274-282. doi:10.1037/0012-1649.36.2.274
  59. Denham, S. A. (2001). Dealing with feelings: Foundations and consequences of young children's emotional competence. Early Education and Development, 12(1), 5-10. doi:10.1207/s15566935eed1201_1
  60. DeWall, C. N., & Bushman, B. J. (2011). Social acceptance and rejection: The sweet and the bitter. Current Directions in Psychological Science, 20(4), 256-260. doi:10.1177/0963721411417545
  61. Doumen, S., Koomen, H. M., Buyse, E., Wouters, S., & Verschueren, K. (2012). Teacher and observer views on student-teacher relationships: Convergence across kindergarten and relations with student engagement. Journal of School Psychology, 50(1), 61-76. doi:org/10.1016/j.jsp.2011.08.004
  62. Eisenhower, A. S., Baker, B. L., & Blacher, J. (2007). Early student-teacher relationships of children with and without intellectual disability: Contributions of behavioral, social, and self-regulatory competence. Journal of School Psychology, 45(4), 363-383. doi:10.1016/j.jsp.2006.10.002
  63. Farmer, T. W., McAuliffe Lines, M., & Hamm, J. V. (2011). Revealing the invisible hand: The role of teachers in children's peer experiences. Journal of Applied Developmental Psychology, 32(5), 247-256. doi:10.1016/j.appdev.2011.04.006
  64. Ferreira, T., Cadima, J., Matias, M., Vieira, J. M., Leal, T., & Matos, P. M. (2016). Preschool children's prosocial behavior: The role of mother-child, father-child and teacher-child relationships. Journal of Child and Family Studies, 25(6), 1829-1839. doi:10.1007/s10826-016-0369-x
  65. Garmezy, N., Masten, A. S., & Tellegen, A. (1984). The study of stress and competence in children: A building block for developmental psychopathology. Child Development, 55(1), 97-111. doi:10.2307/1129837
  66. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  67. Goossens, F. A., & Van IJzendoorn, M. H. (1990). Quality of infants' attachments to professional care-givers: Relation to infant-parent attachment and day-care characteristics. Child Development, 61(3), 832-837. doi:10.1111/j.1467-8624.1990.tb02825.x
  68. Hendrickx, M. M. H. G., Mainhard, T., Boor-Klip, H. J., & Brekelmans, M. (2017). Our teacher likes you, so I like you: A social network approach to social referencing. Journal of School Psychology, 63, 35-48. doi:10.1016/j.jsp.2017.02.004
  69. Hosan, N. E., & Hoglund, W. (2017). Do teacher-child relationship and friendship quality matter for children's school engagement and academic skills? School Psychology Review, 46(2), 201-218. doi:10.17105/SPR-2017-0043.V46-2
  70. Howes, C., Matheson, C. C., & Hamilton, C. E. (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children's relationships with peers. Child Development, 65(1), 264-273. doi:10.1111/j.1467-8624.1994.tb00749.x
  71. Howes, C., Rodning, C., Galluzzo, D. C., & Myers, L. (1988). Attachment and child care: Relationships with mother and caregiver. Early Childhood Research Quarterly, 3(4), 403-416. doi:10.1016/0885-2006(88)90037-3
  72. Hu, T., Zhang, D., & Wang, J. (2015). A meta-analysis of the trait resilience and mental health. Personality and Individual Differences, 76(4), 18-27. doi:10.1016/j.paid.2014.11.039
  73. Hughes, K., Bullock, A., & Coplan, R. J. (2014). A person-centred analysis of teacher-child relationships in early childhood. British Journal of Educational Psychology, 84(2), 253-267. doi:10.1111/bjep.12029
  74. Hughes, J. N., Cavell, T. A., & Willson, V. (2001). Further support for the developmental significance of the quality of the teacher-student relationship. Journal of School Psychology, 39(4), 289-301. doi:10.1016/S0022-4405(01)00074-7
  75. Hughes, J. N., Im, M. H., & Wehrly, S. E. (2014). Effect of peer nominations of teacher-student support at individual and classroom levels on social and academic outcomes. Journal of School Psychology, 52(3), 309-322. doi:10.1016/j.jsp.2013.12.004
  76. Jerome, E. M., Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2009). Teacher-child relationships from kindergarten to sixth grade: Early childhood predictors of teacher-perceived conflict and closeness. Social Development, 18(4), 915-945. doi:10.1111/j.1467-9507.2008.00508.x
  77. Katz, L. G., & McClellan, D. E. (1991). The teacher's role in the social development of young children. Retrieved January 17, 2021, from http://eric.ed.gov/?id=ED331642
  78. Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., Whiren, A. P., Rupiper, M. L., & Gregory, K. M. (2017). Guiding children's social development and learning : Theory and skills, 영유의 사회정서발달과 교육(박경자, 김송이, 신나리, 권연희, 김지현 옮김). 파주: 교문사(원판 2015).
  79. Lambert, S. F. M. (1999). Children's relationships with parents, teachers, and peers: Linkages with internalizing and externalizing behavior. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana-Champaign, USA.
  80. LoCasale-Crouch, J., Mashburn, A. J., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teachers' use of transition practices and children's adjustment to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 23(1), 124-139. doi:10.1016/j.ecresq.2007.06.001
  81. Mantzicopoulos, P., & Neuharth-Pritchett, S. (2003). Development and validation of a measure to assess head start children's appraisals of teacher support. Journal of School Psychology, 41(6), 431-451. doi:10.1016/j.jsp.2003.08.002
  82. McNally, S., & Slutsky, R. (2018). Teacher-child relationships make all the difference: Constructing quality interactions in early childhood settings. Early Child Development and Care, 188(5), 508-523. doi:10.1080/03004430.2017.1417854
  83. Mejia, T. M., & Hoglund, W. L. G. (2016). Do children's adjustment problems contribute to teacher-child relationship quality? Support for a child-driven model. Early Childhood Research Quarterly, 34(1), 13-26. doi:10.1016/j.ecresq.2015.08.003
  84. Palermo, F., Hanish, L. D., Martin, C. L., Fabes, R. A., & Reiser, M. (2007). Preschoolers' academic readiness: What role does the teacher-child relationship play? Early Childhood Research Quarterly, 22(4), 407-422. doi:10.1016/j.ecresq.2007.04.002
  85. Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School Psychology Review, 33(3), 444-458. doi:10.1080/02796015.2004.12086261
  86. Rudasill, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2009). Teacher-child relationship quality: The roles of child temperament and teacher-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 24(2), 107-120. doi:org/10.1016/j.ecresq.2008.12.003
  87. Sabol, T. J., & Pianta, R. C. (2012). Recent trends in research on teacher-child relationships. Attachment & Human Development, 14(3), 213-231. doi:10.1080/14616734.2012.672262
  88. Salovey, P., & Mayer, J. D. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence : Educational implications (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  89. Sette, S., Spinrad, T. L., & Baumgartner, E. (2013). Links among Italian preschoolers' socioemotional competence, teacher-child relationship quality, and peer acceptance. Early Education & Development, 24(6), 851-864. doi:10.1080/10409289.2013.744684
  90. Torres, M. M., Domitrovich, C. E., & Bierman, K. L. (2015). Preschool interpersonal relationships predict kindergarten achievement: Mediated by gains in emotion knowledge. Journal of Applied Developmental Psychology, 39, 44-52. doi:10.1016/j.appdev.2015.04.008
  91. Vandell, D. L., & Hembree, S. E. (1994). Peer social status and friendship: Independent contributors to children's social and academic adjustment. Merrill-Palmer Quarterly. 40(4), 461-477. doi:10.2307/23087917
  92. Vu, J. A. (2015). Children's representations of relationships with mothers, teachers, and friends, and associations with social competence. Early Child Development and Care, 185(10), 1695-1713. doi:10.1080/03004430.2015.1022538
  93. Zhang, X., & Nurmi, J. (2012). Teacher-child relationships and social competence: A two-year longitudinal study of Chinese preschoolers. Journal of Applied Developmental Psychology, 33(3), 125-135. doi:10.1016/j.appdev.2012.03.001