DOI QR코드

DOI QR Code

Critical Thinking and Debate Education under Non-Face-to-Face Situation - Through Online classes for Freshmen at the Engineering College

비대면 환경에서의 비판적 사고와 토론교육 - 공대 신입생 대상 온라인 수업 사례를 중심으로

  • Shin, Heesun (College of General Education, Sookmyung Women's University)
  • 신희선 (숙명여자대학교 기초교양대학)
  • Received : 2020.12.07
  • Accepted : 2020.12.25
  • Published : 2021.01.31

Abstract

This research is a case study about "Critical Thinking and Debate Education" class which was done for freshmen at the engineering college of "S" Women's University. Real time remote classes through LMS and ZOOM were the most effective tools under on-line circumstances, considering the fact that video lectures only cannot cultivate students' capabilities of critical thinking and communication. Throughout the analysis on students' self-reflection journals and lecture evaluations, this paper examined considerable future points and the pros and cons of "Critical Thinking and Debate Education" under online presentation and discussion situation. As research outputs, students told they could feel less nervousness and anxiety when they exercise and have a presentation because they could choose familiar space for them. In addition, students also told that they feel comfortable about both self-feedback and peer evaluation, repeatedly seeing the recorded video clip. However, on the contrary, sometimes students felt uncomfortable due to unstable internet connection through the online classes, and they also were regretful about the missing chances of interaction between a teacher and students and of intimate exchanges among students. They also told they had felt a kind of limit of enhancing their presentation skills just in front of the monitor. Considering these outcomes, this research paper points out that online education needs to be proceeded by strengthening multi layered feedback to students with the build-up of a non-face-to-face stable educational infrastructure, application of online instructional strategy, and utilization of YouTube platform and video contents. Through this research paper, I hope the new system of encompassing on/off line "Critical Thinking and Debate Education" and effective teaching and learning method can be developed soon by strengthening the strength of online education.

Keywords

References

  1. 김지윤(2020). 다매체시대 효율적 토론 수업 연구 - 대면 수업과 비대면 수업 모델 비교와 그 의미. 사고와표현, 13(2), 213-252. https://doi.org/10.19042/KSTC.2020.31.2.213
  2. 남창우.조다은(2020). 대학교육 지원을 위한 오픈소스 LMS 기능지표 개발. 평생학습사회, 16(2), 137-164.
  3. 박상훈.한송이(2020). COVID-19 상황에서 이전 온라인 학습경험 여부에 따른 대학생의 학습 동기 차이 분석. 학습자중심 교과교육연구, 20(21), 911-934
  4. 변영조.이상한.김재영(2020). 동기식 온라인창업교육의 학습자만족 모델개발. 지식경영연구, 21(2), 119-135.
  5. 숙명여자대학교 기초교양대학(2018). 비판적사고와 토론. 역락.
  6. 이경하.차지영(2020). 비대면 방식의 세미나/글쓰기 수업 사례 연구. 리터러시연구, 11(5), 61-99.
  7. 이보경(2020). 코로나 19로 인한 비대면 교양영어 수업의 학습자 반응에 관한 연구. 교양교육연구, 14(4), 97-112.
  8. 이상임.유정완.박정원(2017). 대학교양기초교육백서. 한국교양기초교육원 보고서.
  9. 이영희.박윤정.윤정현(2020). COVID-19 대응 대학 원격강의 운영 사례 분석을 통한 유형 탐색. 열린교육연구, 28(3), 211-234.
  10. 장경원(2020). 비대면 원격교육 상황에서의 프로젝트학습 사례연구: 학습자들의 학습경험을 중심으로. 교육공학연구, 36(S), 775-804.
  11. 정원엽.박민제(2020). 중간지대 사라진 유튜브 뉴스…언론사 채널도 편향성 논란. 중앙일보. 2020.11.30. https://news.joins.com/article/23933054
  12. 정한호 외(2020). Covid-19 확산이 교육계에 주는 도전: 모두를 위한 질 높은 원격수업. 교육공학연구, 36(S), 645-669.
  13. 조은순(2020). 포스트 코로나시대 비대면 수업을 위한 교육공학의 역할과 과제. 교육공학연구, 36(S), 693-713.
  14. 진성희.유미나(2020). 온라인 토론활동 참여정보에 대한 피드백 유형이 학습참여 및 학습성과에 미치는 영향. 교육공학연구, 36(3), 561-588.
  15. 허경호.배수진(2013). 온라인 1:1 화상 토론 대회의 교육적 성과 및 제언. 한국소통학회 학술대회 자료집, 2013(1), 133-133.
  16. 홍성연.유연재(2020). 코로나19로 인한 비대면 원격교육환경에서 학습성과 영향 요인 분석. 교육공학연구, 36(S), 957-989.