DOI QR코드

DOI QR Code

The Critical Thinking Education for Development of Creativity in Engineering Students: Focusing on Critical Writing about the Film "Bowling for Columbine"

공학도의 창의성 계발을 위한 비판적 사고 교육: 영화 《볼링 포 콜럼바인》에 대한 비판적 글쓰기를 중심으로

  • Ham, Jong-ho (Department of Korean Language and Literature, The University Of Seoul)
  • 함종호 (서울시립대학교 국어국문학과)
  • Received : 2020.12.10
  • Accepted : 2021.01.20
  • Published : 2021.01.31

Abstract

The purpose of this study is to clarify that critical writing can be a positive stimulus factor for the cultivation of critical thinking through actual cases of writing education targeting engineering students in universities. Critical writing education is a very important way to develop critical thinking necessary for acquiring scientific knowledge, sharing social values, creativity and cultivating new production capacity. Especially, when critical writing education is performed with materials that maintain critical view of social reality such as the movie "Bowling for Columbine", it is characterized by the fact that it is naturally combined with the dimension of engineering ethics faced by engineers from the analysis and judgment of social reality. This is an example of the fact that critical thinking education for engineering students does not necessarily meet their major areas.

Keywords

References

  1. 김남미(2012). 비판적 사고 능력 확장을 위한 글쓰기 교수 방안. 리터러시연구, 5, 133-166.
  2. 김도연(2004). 우리 시대 기술 혁명. 생각의나무.
  3. 김주언(2006). 종합적인 사고 행위로서의 창의적인 글쓰기 방법 시론: 대학에서의 실제 글쓰기 교수 사례를 중심으로. 한국문학이론과 비평, 31, 81-105.
  4. 김진형(2010). 공학윤리에서의 논증 이해와 그 적용. 철학탐구, 27, 195-224.
  5. 박휴용(2018). 비판적 사고의 기본 원리, 성격, 그리고 대안적 이론에 대한 인식론적 재고찰. 교육사상연구, 32(2), 55-84. https://doi.org/10.17283/JKEDI.2018.32.2.55
  6. 보드리야르, J.(1991). 소비의 사회 (이상률, 역). 문예출판사.
  7. 서민규(2010). 비판적 사고 교육, 무엇을 어떻게 할 것인가. 교양교육연구, 4(2), 129-139.
  8. 서현석(2004). '진실'의 끔찍한 무게: 마이클 무어와 다큐멘터리의 유동성. 한국언론학보, 48(6), 397-423.
  9. 최훈(2012). 쿤, 과학 교육, 비판적 사고. 철학탐구, 32, 171-195. https://doi.org/10.33156/PHILOS.2012.32..006
  10. 하병학(2005). 기초학문으로서 비판적 사고의 개선 방향:비판적 글쓰기를 중심으로. 범한철학, 38, 47-69.