Post Corona, Online Art Market after Covid19

포스트 코로나, 코로나 이후 온라인 미술시장

  • 권은용 ((재)예술경영지원센터 시각예술기반팀)
  • Received : 2020.12.20
  • Accepted : 2021.01.16
  • Published : 2021.01.25

Abstract

After the coronavirus pandemic, quarantine or social distancing was required for public health and almost all international exchanges were restricted. Those changes affected huge peoples lifestyle including a way of behaving, purchase and even old habits seemed unable to change. The art market also faced many changes. Art fairs are the primary sectors in the art market but restrictions on gathering and exchanges between countries have primarily affected the size and the type of event. Online platforms are rising, art fairs opened online viewing rooms on the internet instead of booths in the convention center. Even galleries opened their own viewing rooms or renewed online pages to promote artworks and communicate with customers. In this paper, we will examine the effects of Corona on the art market and will seek a way to react to those changes and challenges.

코로나 팬데믹 이후, 전염병의 창궐 속에서 개인의 건강과 안녕을 위한 수단으로 '언택트 경제' 비대면 경제활동이 주요 이슈가 되면서, 쿠팡, 마켓컬리 같은 온라인 마켓이 생필품을 구매하기 위한 주요 수단으로 부상했다. 이처럼 코로나가 야기한 집합과 국가간 이동제한은 사회 전반적인 활동에 지대한 영향을 미쳤으며 사람들의 행동 방식과 소비습관, 나아가서는 라이프 스타일에까지 큰 변화를 불러왔다. 미술시장 역시 많은 변화를 맞이했다. 집합의 제한, 국가간 이동의 제한 상황 발생은 미술시장 규모에 일차적으로 타격을 입혔으며 나아가 작품이 거래되는 방식, 거래되는 작품의 특성, 작품을 구매하는 사람에게 까지 영향을 미치고 있다. 본 논문에서는 코로나가 미술시장에 미친 영향을 온라인 미술시장 중심으로 살펴보고, 앞으로 야기할 변화와 대응방식을 모색해보고자 한다.

Keywords

References

  1. 이경민 외, 세계 미술시장과 경매, 예술경영지원센터, 2020.
  2. Dr. Clare McAndrew, The Art Market 2020, Art Basel and UPS, Basel, 2020.
  3. Dr. Clare McAndrew, The The Impact of Covid-19 on the Gallery Sector, Art Basel and UPS, Basel, 2020.
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  5. 아트시 https://www.artsy.net/
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  7. 오큘라 https://ocula.com/
  8. 이슬비, K-Artmarket 미술시장 리포트 시리즈 : 코로나 이후 미술품 경매시장