DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Vocabulary and Sentence Level through Readability Analysis of 2015 Revised Elementary Science Textbook

2015 개정 초등과학 교과서의 이독성 분석을 통한 어휘 및 문장 수준에 관한 연구

  • Received : 2021.10.27
  • Accepted : 2021.12.20
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the readability of the 2015 revised elementary science textbooks at the vocabulary and sentence levels, and to provide an opportunity to use vocabulary and sentences with an appropriate level of readability for writing textbooks in the future. To do this, the readability of the 2015 revised elementary science textbook was analyzed and the vocabulary and sentence level the readability of sentences defining scientific terminology were analyzed. The results were then compared to the readability of previous curriculum textbooks. The results are as follows: first, the grade average of vocabulary remained at 1.5-2.1, with vocabulary appropriate to the elementary school level being used on average. However, grades 4 to 5 vocabulary are distributed at a relatively high rate. Second, the sentence-level analysis shows that the sentence lengths for the third and fifth grades were relatively long and the percentage of simple sentences was low. Third, compared to other curriculum textbooks, it was confirmed that the proper level of readability was maintained at the vocabulary level, but that the sentence lengths and the percentage of simple sentences could adversely affect the readability of third-grade science textbooks.

본 연구는 2015 개정 초등과학 교과서의 이독성을 분석하여 어휘 및 문장의 수준을 확인하고, 추후 교과서를 집필하는 과정에서 학년별로 적절한 수준의 이독성을 갖는 어휘와 문장을 사용할 수 있는 계기를 마련하는 데 목적이 있다. 이를 위해 2015 개정 초등과학 교과서의 이독성을 측정하고, 과학 용어를 정의하는 문장 및 이해를 돕는 문장의 이독성을 어휘와 문장 수준에서 분석한 후, 학년별 수준 분석과 함께 이전 교과서의 이독성과 비교하였다. 연구 대상의 선정은 연구자를 포함한 교직 경력 10년 이상의 교사 3인의 협의를 거쳐 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 어휘의 등급 평균은 1.5~2.1 수준으로 초등학생 수준에 적합한 어휘가 사용되고 있었으나 4학년의 경우 4~5등급 어휘가 비교적 높은 비율로 분포되어 있었다. 2015 개정 과학 교과서 3, 6학년 용어 정의 부분의 이독성은 이전 교육과정 과학 교과서의 어휘 이독성보다 낮았지만, 타 교과와는 비슷하거나 낮은 수준을 유지하고 있었다. 둘째, 3, 5학년의 문장 수준은 4, 6학년과 달리 문장 길이가 비교적 길고 단문의 비율이 낮아 문장 수준 이독성이 낮았다. 특히 2015 개정 교육과정 3학년 교과서의 용어 정의 부분의 평균 어휘 수와 단문 비율은 매우 낮은 문장 수준 이독성을 보이고 있어 개선이 필요하다. 셋째, 타 교육과정 교과서의 이독성과 비교할 때, 어휘 수준의 이독성은 적절하지만 3학년 과학 교과서의 경우 문장 당 어휘 수와 복문의 비율이 높아 이독성이 낮았다. 또한 쉬운 어휘의 사용과 함께 문장의 길이를 짧게 하여 이독성을 높이기 위한 노력은 계속되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. Cho, Y. (2016). Development of Korean language readability formula for matching readers to texts (Ph. D Thesis). Korea National University of Education, Cheongju, Korea.
  2. Koh, H., Song, J., & Kang, S., (2010). A study on the readability of elementary school science textbooks. Journal of Korean Elementary Science Education, 29(2), 134-43.
  3. Kang, S., & Koh, H., (2014). An analysis on the readability of the texts in elementary school science textbooks in terms of word and sentence units. Journal of Korean Elementary Science Education, 33(3), 479-490. https://doi.org/10.15267/KESES.2014.33.3.479
  4. Kang, S., Park, J., & Moon. S., (2015). A study on the readability of the texts in 2009 revised science elementary school science textbooks. Journal of elementary education research, 26(1), 173-183.
  5. Kim, Y., & Zoh, M. (1981). Syntactic and semantic factors in the sentence processing for comprehension. Language research, 17(1), 1-21.
  6. Kim, K. (2002). Naalytic study of english readability in middle school english 1 textbooks (Ph. D Thesis). Korea National University of Education, Cheongju, Korea.
  7. Kim, K. (2003). Vocabulary for Korean education by grade. Seoul: Park Yi-Jung Publishing House.
  8. Lee, S. (2011). A comparative study on readabilities of elementary school textbooks. Korean language education research, 41, 169-193. https://doi.org/10.20880/kler.2011..41.169
  9. Park, S. (2009). Comparison of the readability of 6th grade science and social studies textbooks (Master Thesis). Jeonju National University of Education, Jeonju, Korea.
  10. Oh, J., Choi, S., & Lee, J. (1994). A comparative and analytical study of the revised chemistry text book of high school. Report of Science Education, 25, 47-91.
  11. Park, H. (2005). An analysis on the readability of the texts in elementary school science textbooks in terms of word and sentence units. Korean Journal of Educational Psychology, 19(3), 779-798.
  12. Sim. J. (1991). Research on model of readability measurement and fators which influence upon readability of Korean text. Korean language education research, 42, 1-122.
  13. Song, J. (2010). The comparison of the readabilities of 3rd and 6th grade elementary school science textbooks (Master Thesis). Jeonju National University of Education, Jeonju, Korea.