DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Creativity Factors, Family Backgrounds and Pareanting Styles of 3 Great Korean in Their Childhood through Narrative Inquiry

내러티브 탐구를 통한 유년기 한국 위인 3인의 창의성 요소, 가정환경, 부모 양육방식 특징 분석

  • Received : 2021.10.27
  • Accepted : 2021.12.02
  • Published : 2021.12.30

Abstract

Early childhood education has a huge impact on the development of one's life. Therefore, it is necessary to implement effective education in childhood in order to develop abilities such as creativity, which is essential for future society. Thus, through narrative inquiry, the characteristics creativity factors, family backgrounds, and parenting styles of the three great Korean were identified, and the commonalities of the three were analyzed. Research shows that all three great people had intellectual curiosity and productive thinking skills. And most of them were born into economically rich families and had an environment where they could experience various things, and there were people who supported them. In addition, there were nurturing people around them who discovered talent and actively participated in education, and their parents formed a stable emotional attachment with their children.

유년기의 교육은 사람 인생의 발전에 큰 영향을 끼친다. 그러므로 미래 사회에 필수적인 창의성과 같은 능력을 키우기 위해서는 유년기에 효과적인 교육을 시행하는 것이 필요하다. 이에 본 연구에서는 내러티브 탐구를 통해 3명의 한국 위인의 유년기에 대한 창의성 요소, 가정환경, 부모 양육방식의 특성을 확인하고, 3명의 공통점을 분석하였다. 연구 결과, 위인 3인들은 모두 지적 호기심, 생산적인 사고능력을 가지고 있었다. 그리고 이들은 대부분 경제적으로 풍요로운 가정에서 태어나 다양한 경험을 할 수 있는 환경이 조성되어 있었고, 자신을 지지해주는 사람이 존재하였다. 또한 이들 주위에는 재능을 발견하고 교육에 적극적으로 참여하는 양육자가 존재하였고, 이들의 부모들은 자녀와 정서적으로 안정적인 애착을 형성하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2021년 전주교육대학교 국립대학 육성사업의 연구비 지원으로 수행하였음.

References

  1. 권문희(2009). 초등 교과서에 수록된 위인 10인의 영재성 요소, 가정환경, 부모양육방식특징에 대한 질적 분석. 순천향대학교 석사학위논문.
  2. 김경옥(2014). 교과서에 나오는 큰 인물 이야기, 율곡 이이. (주)한국헤르만헤세.
  3. 김경희(2017). 엉뚱한 꼬마 화가 김홍도. 다락원.
  4. 김선희, 곽승주(2020). 위인중심 스토리텔링 역사교육이 유아의 대인문제해결력 및 국가정체성에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 20(18), 1255-1280.
  5. 박형철(2004). EQ논술우수테마위인동화, 단원 김홍도. (주)한국갈릴레이.
  6. 신은림(2016). 나를 자랑하지 않는다, 신사임당. 연두비.
  7. 신충행(2014). 교과서에 나오는 큰 인물 이야기, 단원 김홍도. (주)한국헤르만헤세.
  8. 안효선(2004). EQ논술우수테마위인동화, 이이. (주)한국갈릴레이.
  9. 이순복, 손지향(2011). 창의성 증진 교육, 문화 프로그램이 저소득층 아동의 창의성 및 자아존중감과 신체적 자기효능감에 미치는 효과. 아동교육, 20(3), 33-50.
  10. 이지연(2012). 유아기 창의성 교육이 초등학교 입학 후 아동의 창의성과 학교적응에 미치는 영향에 대한 단기종단적 연구. 아동교육, 21(2), 247-266.
  11. 임홍남, 김은주(2018). 성인이 기억하는 '유년기 가장 즐겁게 논 경험' 탐색: 유아교육기관 재원 경험이 있는 성인을 중심으로. 유아교육연구, 38(3), 237-262. https://doi.org/10.18023/KJECE.2018.38.3.010
  12. 정지은, 조연순(2012). 국내 창의성 교육 연구동향 분석: 창의성 교육의 유형을 중심으로. 교육방법연구, 24(4), 659-682. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2012.24.4.659
  13. 정혜원(2004). EQ논술우수테마위인동화, 신사임당. (주)한국갈릴레이.
  14. 조임생(2014). 교과서에 나오는 큰 인물 이야기, 신사임당. (주)한국헤르만헤세.
  15. 채동현, 김은정(2014). 내러티브 탐구를 통한 초등 교과서에 수록된 외국 발명가 5인의 창의성 요소, 가정환경, 부모 양육방식 분석. 대한지구과학교육학회지, 7(2), 234-252. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2014.7.2.234
  16. 채동현, 조대영(2020). 내러티브 탐구를 통한 초등 교과서에 수록된 한국 발명가 3인의 창의성 요소, 가정환경, 부모 양육방식 특징 분석. 대한지구과학교육학회지, 13(3), 196-210. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2020.13.3.196
  17. Creswell, J. W. (2010). 질적 연구방법론, 다섯 가지 접근. 학지사.
  18. Cropley, A. J., & Urban, K. K. (2000). Programs and strategies for nurturing creativity. International Handbook of Giftedness and Talent, 481-494.
  19. Czarniawska, B. (2004). Narratives in social science research. London: Sage.
  20. Gladwell, M. (2008). Outlier. Penguin, UK.
  21. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. NY: McGraw Hill.
  22. Olszewski, P. M. (2002). Parenting practices that promote talent development, creativity, and optimal adjustment. In M. Neihartm, S. M. Reis, N. M. Robinson, & S. M. Moon (Eds.), The social and emotional development of gifted children: What do we know? Waco, TX: Prufrock Press.
  23. Olszewski, P., Kulieke, M., & Buescher, T. (1987). The influence of the family environment on the development of talent: A literature review. Journal for the Education of the Gifted, 11, 6-28. https://doi.org/10.1177/016235328701100102
  24. Russell, B. (1926). Education and the good life. New York: Liveright.
  25. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51, 677-682. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.7.677
  26. Torrance, E. P. (1977). Creativity in the classroom. Washington, DC: National Educational Association.