DOI QR코드

DOI QR Code

A Concept Map Study on Teacher Competency for ESD(Education for Sustainable Development) in Early Childhood

유아기 지속가능발전교육을 위한 교사역량에 대한 개념도 연구

  • Received : 2021.10.15
  • Accepted : 2021.12.08
  • Published : 2021.12.31

Abstract

Objective: This study aimed to reveal early childhood teachers' perceptions of teacher competency for ESD using concept mapping and demonstrating its importance. Methods: 16 early childhood teachers in charge of 3-5 year olds conducted statement writing, and then the importance of selected statements were rated by 160 early childhood teachers in charge of 3-5 year olds. Selected statements were analyzed through multidimensional scaling and hierarchical cluster analysis. Results: Early childhood teachers perceived teacher competency for ESD in early childhood as concept mapping with two-dimensions and six clusters. The following six clusters were established (1) ethics for sustainable development, (2) willingness to participate in ESD, (3) development and operation of a sustainable development curriculum, (4) recognition and practice of environmental issues, (5) realization of value for sustainable development, and (6) practical thinking for ESD. And then among the six clusters, the most important cluster was recognized as 'ethics for sustainable development', and among the statements 'having an open mind to understand multiculturalism and the disabled' was considered relatively important Conclusion/Implications: Based on these results, we discussed the importance of teacher competency for ESD in early childhood, development of teacher competency scale, and preparation of a teacher education plans for each competency.

Keywords

References

  1. 고민수 (2016). 지속가능발전을 위한 유아 환경교육에 관한 실행연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 권혁운 (2011). 초등학교 초임교사의 역량 제고를 위한 교육요구 분석. 초등교육연구, 24(2), 115-134.
  3. 김경철, 김은혜 (2019). 지속가능발전교육에 대한 유치원 교사의 인식. 유아교육연구, 39(2), 125-151. doi:10.18023/kjece.2019.39.2.006
  4. 김선경 (2011). 초등학교 담임교사가 지각한 학교상담의 어려움에 대한 연구. 상담학연구, 12(5), 1473-1488. doi:10.15703/kjc.12.5.201110.1473
  5. 김숙자, 이경혜 (2015). 지속가능발전교육으로의 공존지향적 영유아교육에 대한 보육교직원 인식 연구. 열린유아교육연구, 20(5), 435-463.
  6. 김은정, 유영의, 박은혜 (2016). 지속가능발전교육의 실천적 역량 증진 프로그램 개발에 대한 유치원 교사의 인식 및 요구 조사. 미래유아교육학회지, 23(2), 409-432.
  7. 김정숙 (2018). 유아교사의 세계시민교육역량 척도 개발. 부경대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 김현미 (2020). 유아교사의 지속가능발전교육 실천경험과 의미. 공주대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 류영규, 최류미, 김대현 (2014). 초등교사 수업의 획일화 과정에 대한 근거 이론적 접근. 열린교육연구, 22(4), 279-299.
  10. 박광배 (2000). 다차원척도법. 서울: 교육과학사.
  11. 박은혜 (2002). 유아교사의 지식. 서울: 창지사.
  12. 박은혜, 박세령 (2014). 유아기 지속가능발전교육 학습모형을 활용한 생물다양성 교육의 과정과 의미. 교과교육학연구, 18(1), 1-26. doi:10.24231/rici.2014.18.1.1
  13. 박지영 (2017). 유아 환경교육에 대한 교사의 인식 및 환경친화적 교육태도와 유아의 환경태도 분석. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 박태윤, 성정희 (2007). 지속가능발전교육을 위한 교사 지침서. 서울: 유네스코한국위원회, 유엔지속가능발전교육 통영센터(통영RCE).
  15. 배진오, 이연승 (2014). 유아교사의 핵심역량에 대한 인식. 어린이문학교육연구, 15(1), 333-354.
  16. 백승관 (2003). 교사의 발달과정에 관한 탐색모형. 교육행정학 연구, 21(1), 29-50.
  17. 백은주, 정미라, 허미화, 지옥정 (2014). 지속가능발전교육의 관점에서 본 어린이집 교사의 물교육 실태, 인식 및 요구. 어린이미디어연구, 13(1), 191-221.
  18. 서윤희, 지옥정, 강지애, 정애경, 조부경 (2014). 지속가능발전지향 유아교사환경교육 프로그램 개발. 유아교육연구, 34(5), 249-273. doi:10.18023/kjece.2014.34.5.012
  19. 유네스코한국위원회 (2011). 2011 지속가능발전교육(ESD) 개황. 서울: 유네스코한국위원회.
  20. 유네스코한국위원회, 서울특별시교육연수원 (2012). 2012 중등 유네스코 지속가능발전교육 수업역량 강화 직무연수 자료집. 서울: 유네스코한국위원회, 서울특별시교육연수원.
  21. 유선영 (2014). 수업사례를 활용한 지속가능발전교육 프로그램 개발과 예비유아교사의 역량 증진에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 유순이 (2003). 유아교사의 발달단계에 따른 직능특성에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  23. 유연옥, 최윤지 (2021). 유아교사의 지속가능발전 환경교육 경험에 관한 의미 탐색. 인문사회21, 12(1), 2909-2924. doi:10.22143/HSS21.12.1.206
  24. 유영의, 김은정, 신은수, 박은혜 (2013). 지속가능발전교육에 관한 한국의 교육정책 및 현 국가수준 교육과정의 분석. 유아교육학논집, 16(2), 319-341.
  25. 이기용 (2015). 중등학교 교사의 다문화 역량 척도 개발에 관한 연구. 다문화와 평화, 9(2), 82-111. doi:10.22446/mnpisk.2015.9.2.004
  26. 이상원, 최지연, 이태석, 황동국, 유동현 (2014). 지속가능발전교육 컨설팅 방안. 학습자중심교과교육연구, 14(8), 285-309.
  27. 이송이, 손원경 (2012). 유아안전교육에 대한 보육교사의 개념도 분석. 한국보육지원학회지, 8(5), 67-87.
  28. 이연호 (2021). 지속가능발전관점에 기초한 유아의 동식물 돌봄에 관한 협력적 실행연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 이인선 (2014). 지속가능발전교육에 대한 유아교사의 이해, 실행 및 변화. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 이현옥, 최상순, 김정주 (2005). 유아수학교육 내용에 대한 유치원교사의 개념도 분석. 교육과학연구, 36(2), 117-194.
  31. 이효빈, 권연희, 안정은 (2020). 예비유아교사의 유아환경교육에 대한 개념도 연구. 한국보육지원학회지, 16(5), 105-126. doi:10.14698/jkcce.2020.16.05.105
  32. 임효진 (2015). 교육의 내재적 가치 관점에서 지속가능발전교육(ESD)의 고찰과 이를 통한 ESD 발전 방향 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  33. 전현수 (2016). 지속가능발전교육(ESD)에 대한 보육교사의 인식 및 실행. 서울신학대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 전효정, 고은경 (2020). 델파이 기법을 활용한 국가지속가능발전목표(K-SDGs)의 영유아 관련 세부목표의 우선순위 분석. 한국보육지원학회지, 16(3), 1-17. doi:10.14698/jkcce.2020.16.03.001
  35. 정기섭 (2010). 지속가능발전교육(ESD)에 대한 유아교사의 인식 조사. 발도로프교육연구, 2(1), 65-96.
  36. 조부경, 서현정 (2018). 지속가능발전지향 유아과학교육의 본질과 실천방향 탐색. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 3(3), 407-418. doi:10.35873/ajmahs.2018.8.3.038
  37. 지옥정 (2014). 환경기념일로 풀어본 유아기 지속가능발전교육. 서울: 창지사.
  38. 최하림 (2018). 지속가능발전교육에 대한 유치원 교사의 이야기 탐색. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  39. Armstrong, C. M. (2011). Implementing education for sustainable development: The potential use of time-honored pedagogical practice from the progressive era of education. Journal of Sustainability Education, 2(2), 1-25.
  40. de Haan, G. (2010). The development of ESD-related competencies in supportive institutional frameworks. International Review of Education, 56(1), 315-328. https://doi.org/10.1007/s11159-010-9157-9
  41. Fadeeva, Z., & Galkute L. (2012). Education for sustainable development and the bologna process. Journal of Education for Sustainable Development, 6(1), 91-100. https://doi.org/10.1177/097340821100600115
  42. Jackson, M. G. (2011). The real challenge of ESD. Journal of Education for Sustainable Development, 5(1), 27-37. doi:10.1177/097340821000500108
  43. Kane, M., & Trochim, W. M. K. (2007). Concept mapping for planning and evaluation (Vol. 50). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  44. Kruskal, J. B., & Wish, M. (1978). Multidimensional scaling (quantitative applications in the social sciences). Beverly Hills, CA: Sage.
  45. McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28(1), 1-14. doi:10.1037/h0034092
  46. Mochizuki, Y., & Fadeeva, Z. (2010). Competences for sustainable development and sustainability: Significance and challenges for ESD. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(4), 391-403. doi:10.1108/14676371011077603
  47. Novak, J. D., Bob Gowin, D., & Johansen, G. T. (1983). The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school science students. Science Education, 67(5), 625-645. doi:10.1002/sce.3730670511
  48. Trochim, W. M. K. (1989). An introduction to concept mapping for planning and evaluation. Evaluation and Program Planning, 12(1), 1-16. doi:10.1016/0149-7189(89)90016-5
  49. UNECE (2008). Discussion paper on competence in education for sustainable development in the education sector. Geneva, Swiss: UNECE.
  50. UNESCO (2004). United Nations Decade of education for sustainable development (2005-2014): International implementation scheme. Paris, France: UNESCO.
  51. UNESCO (2005). United nations decade of education for sustainable development 2005-2014: International implementation scheme. Paris, France: UNESCO.
  52. UNESCO (2008). The contribution of early childhood education to a sustainable society. Paris, France: UNESCO.
  53. UNESCO (2012). Shaping the education of tomorrow: 2012 Full-length report on the UN decade of education for sustainable development. Paris, France: UNESCO.
  54. Wals, A. E. J. (2010). Mirroring, gestaltswitching and transformative social learning: Stepping stones for developing sustainability competence. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(4), 380-390. doi:10.1108/14676371011077595
  55. WCED (1994). Our Common Future, 우리공동의 미래(조형준, 홍성태 옮김). 서울: 새물결(원판 1987).