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Thick데이터 분석에 기반한 장례서비스 방향성 연구

A Study on the Direction of Funeral service focused on Thick Data Analysis

  • 안진호 ((주)아이디이노랩) ;
  • 이정선 (을지대학교 바이오융합대학 장례지도학과)
  • Ahn, Jinho (idinnolab Inc.) ;
  • Lee, Jeungsun (Eulji University, College of Health Industry, Mortuary Science Department)
  • 투고 : 2020.01.31
  • 심사 : 2020.03.27
  • 발행 : 2020.03.31

초록

고령화가 급속도로 진행중인 아시아 지역에서는 장례 서비스 산업이 발달하며 시장 규모가 커지면서 장례서비스의 경제적 가치와 관심이 증가하고 있다. 하지만 우리나라의 장례서비스는 상조회사를 중심으로 죽음 직후의 장례식 중심의 편향적인 방향으로 전개되고 있다. 미국, 영국, 일본 등의 선진 장례서비스 사례들을 비교해 볼 때 장례식만이 아닌, 사람을 중심으로 고인의 가족과 주변의 지인들을 케어해주는 서비스가 발전하고 있기에 우리나라도 이와 같은 연구가 본격적으로 필요하다. 이에 본 연구에서는 서비스사이언스적 관점에서 서비스의 주체인 상주(유가족)과 조문객을 중심으로 하여 장례서비스의 미래방향성을 질적 데이터중심으로 연구하였다. 사람을 중심으로 하는 장례서비스 분석에 필요한 데이터들은 일반적으로 빅데이터들의 수집, 가공, 해석의 과정에서 유의미한 결과를 도출하기 어렵고, 이러한 경우에 데이터 분석 방식은 에스노그라피(ethnography)와 사용자경험(User eXperience)에 기반한 방식을 활용하는 것이 적합하다. 이를 위하여 실제 상주와 조문객의 에스노그라피와 사용자경험 데이터를 수집 및 분석하는 방식을 활용하여 향후 10년 후의 구체적인 상주와 조문객의 모습을 페르소나(persona) 방식으로 도출하고, 상주와 조문객 중심의 장례서비스의 미래 방향성을 제시하였다.

In Asia, where the aging population is growing rapidly, as the funeral service industry develops and the market grows. The economic value and interest of funeral services is increasing. However, Korea's funeral services are being developed in a biased direction, focusing only on funeral services, after death. Compared to the case of advanced funeral services in the United States, the United Kingdom, and Japan, not only the funeral but also the care of the deceased's family and acquaintances around us are developing. It is appropriate to use a method based on ethnography and User eXperience. For this purpose, the method of collecting and analyzing the ethnography and user experience data of actual resident and visitor was deduced in persona method in the next ten years, and funeral service centered on resident and visitor. In this study, qualitative data centered on the future direction of funeral services, focusing on the resident (family) and the guest who are the principals of services from the perspective of service science. It is difficult to derive meaningful results from the process of collecting, processing, and interpreting big data in general, and in this case, the data analysis method is based on ethnography and user eXperience.) Is appropriate. For this purpose, the method of collecting and analyzing the ethnography and user experience data of the actual resident and the visitor was deduced in the persona method in detail after 10 years. In addition, the future direction of funeral services centered on residence and visitor was presented.

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참고문헌

  1. Jin, Jaehan, Ahn, Jinho, Lee JeungSun(2019). Advanced design as a strategy for finding future business, KEIT PD Issue Report(Vol 19-6), Korea Evaluation Institute of Industrial Technology
  2. Kim, Kihwan, Kim, Sookkyung(2011,), Improvement of Funeral Service Business, Korea KOREA INSTITUTE INDUSTRIAL ECONOMICS &TRADE.
  3. Lee, Jeung, Ahn Jinho(2019), A Study on the Effect of Relationship and Interaction at the Time of Data Generation on Big Data Analysis, IT service Science seminar.
  4. Lee, Mihyun(2017. 5.21). Asia's Senior aging, funeral service industry outlook bright with Eco-Friendly Pavilion. Asia Today news. Retrieved fromhttp://www.asiatoday.co.kr/view.php?key=20170521010010394
  5. TED Talks,(2017). Tricia Wang: The human insights missing from big data[Video]. Retrieved fromhttps://www.ted.com/talks/tricia_wang_the_human_insights_missing_from_big_data/reading-list
  6. Tricia wang.(2013, May 13). "Why Big Data Needs Thick Data, Ethnography matters, Retrieved fromhttp://ethnographymatters.net/blog/2013/05/13/big-data-needs-thick-data/