Abstract
This study conceptualized the essence and propensity of modern management in service age, based on philosophy, and developed items to evaluate the conceptualized content. It was carried out as a new study to deepen the study of management philosophy and management theory by the new management framework. In order to establish the philosophical foundation of the modern management, the essence of the modern management was conceptualized based on the fundamental ideas of the East and West, and then an evaluation item was developed to put the essence and propensity of the modern management into practical use through analytical and empirical methods. After analyzing the representative ideas of mankind, it was derived that the Book of Change has the qualification as a philosophical model that can derive the essence of modern management. The Book of Change explains the reasoning of the world in the structure of two opposing parties, such as Taiji or Yin and Yang, and the process of acknowledging the contradictions within each opposing party and overcoming the contradictions through change is the central idea. Because you can see. After conducting a conceptual study, through empirical research, the essence and propensity of a modern manager should be conceptualized. The concept of essence and empirical study of the modern management using the leading role was conducted in two stages. First, a qualitative study using repetitive comparative analysis (CCM), focus group interview (FGI), and text mining was conducted to derive the essential and propensity conceptualization items that modern managers should possess. In addition, a quantitative study using factor analysis to develop sample items and develop measurement items through literature review and FGI was conducted to derive the essential concept of the modern management. Finally, the essence of modern management was derived: learning, preparation, challenge, inclusion, trust, morality, and sacrifice. In the future, it is necessary to conduct empirical research on the effectiveness of the essence of modern management for global and Korean representative companies.
본 연구는 서비스경제시대에 현대경영자가 갖추어야 할 본질 및 성향을 철학을 바탕으로 개념화한 후, 개념화된 내용을 평가 할 수 있는 항목들을 개발하였다. 새로운 경영학 프레임워크에 의해 경영철학과 경영자론 연구를 심화시키는 새로운 연구로서 수행하였다. 현대경영자의 철학적 기반을 구축하기 위하여 동서양 근본사상을 바탕으로 현대경영자의 본질을 개념화한 후, 분석적 실증적 방법을 통하여 현대경영자의 본질 및 성향을 실용화할 수 있는 평가 항목을 개발하였다. 인류의 대표 사상들을 분석한 후, 현대경영자의 본질을 도출할 수 있는 철학적 모델로 주역(周易)이 그 자격을 가짐을 도출하였다. 주역은 태극이나 음양 등 두 대립자의 구조로 세상의 이치를 설명하고 있고 각 대립자 내부의 모순을 인정하고 변화를 통해 모순을 극복하는 과정이 중심이 되는 사상이므로, 서비스의 본질 및 운용 구조와 부합한다고 볼 수 있기 때문이다. 개념적 연구를 수행한 후에, 실증연구를 통해, 현대경영자가 갖추어야 할 본질 및 성향을 개념화 하였다. 주역(周易)을 활용한 현대경영자의 본질 개념화와 실증 연구를 두 단계로 진행하였다. 먼저 현대경영자가 갖추어야 할 본질 및 성향 개념화 항목을 도출하기 위해 반복적비교분석법(CCM)과 초점집단인터뷰(FGI) 그리고 텍스트마이닝을 사용한 질적 연구를 수행하였다. 그리고 문헌고찰과 FGI를 통한 표본항목개발, 측정항목 개발을 위한 요인분석을 사용한 양적연구를 진행하여 현대경영자의 본질 개념을 도출하였다. 최종적으로 배움, 준비, 도전, 포용, 신뢰, 도덕, 희생이라는 현대경영자의 본질을 도출하였다. 향후 글로벌 및 한국 대표기업들을 대상으로 현대경영자 본질의 효과성에 대한 실증 연구 등을 수행할 필요가 있다.