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A Study on the New Manager Model in Service Economy Era

서비스경제시대의 신경영자 모델 연구

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2020.07.10
  • Accepted : 2020.09.08
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This study was conducted to derive the new manager model in service economy era. It was logically explained that the modern economic society is different from the existing economic society, the modern organization that is the subject of management is different from the existing organization, and the tasks required by management are different from the existing tasks. It suggested the managerial model required for new managers. According to the proposed manager's model, the tasks required of new managers and essential qualities as managers to perform the tasks were presented. It suggested the role model that managers with required qualities should play. The role of a manager who becomes one with customers, the role of a manager who controls even his irrationality, the role of a manager who combines discernment and indiscriminateness, a flexible leadership role that combines charisma and tenderness, an administrator role that embraces regulations and non-regulations, and vision and non-vision. We derived the role of a manager who manages management, and a manager role model that utilizes both competition and non-competition. The managers engage in two opposing roles and perform management activities in a spiral dialectical cycle that develops while resolving the contradictions of each role. The method of embracing the two opposing parties internally and externally and the dialectical management execution process according to the change of the space-time axis were presented by borrowing the models of The Book of Change. Future research needs an empirical analytical study on this new Model. There is a need for studies that expand this study and develop it into a practical model and verify it in an analytical way.

본 연구는 선행연구에서 정립된 신경영 프레임워크에 기반을 둔 신경영자 모델을 연구하기 위해 수행되었다. 경영 주체로서의 경영자 관점과 경영의 대상인 객체로서의 경영자 관점을 모두 포용하는 신경영자론을 제시하였다. 이를 위해 먼저 현대 경영자가 왜 기존 경영자와 달라져야 하는지 그 이유를 논리적으로 제시하였다. 현대경제사회가 기존 경제사회와 달라졌고, 경영의 대상인 현대 조직이 기존 조직과 달라졌으며, 경영자에게 요구되는 과업이 기존의 과업과 달라졌음을 논리적으로 설명하였다. 새로운 경영자에게 요구되는 경영자 모델을 현대경제철학인 서비스철학의 구조와 프로세스 모델에 기반하여 제시하였다. 제시된 경영자 모델에 따라, 새로운 경영자에게 요구되는 과업과 그 과업을 수행하기 위한 경영자로서의 필수 소양을 제시하였다. 또한 경영자에게 요구되는 소양을 가진 경영자가 수행해야하는 역할 모델을 제시하였다. 고객과 하나가 되는 경영자 역할, 자신의 비이성성까지도 통제하는 경영자 역할, 분별과 비분별을 병행하는 경영자 역할, 강한 카리스마와 물과 같은 부드러움을 겸비한 유연한 리더십 역할, 규정과 비규정을 포용하는 관리자 역할, 비전과 무비전 경영을 병행하는 경영자 역할, 경쟁과 비경쟁을 모두 활용하는 경영자 역할 모델 등을 도출하였다. 경영자는 두 개의 상반되는 역할을 태극식 모델로 포용하며 각 역할이 지닌 자체 모순을 시공간 차원에서 해결하면서 발전해가는 나선형 변증법적 사이클로 경영활동을 수행해야 함을 제시하였다. 대한민국 태극기에서 사용한 주역의 감괘와 리괘 모델을 차용하여 두 대립자를 내부 및 외부에 포용하는 방식과 시공간축의 변화에 따른 변증법적 경영 실행과정을 제시하였다. 향후 연구로는 신경영자 모델에 대한 실증적 분석적 연구들이 필요하다. 본 연구를 확장하여 실용적인 모델로 발전시키고, 이를 분석적 방법으로 검증하는 연구들이 필요하다.

Keywords

References

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