A Study on the Performativity of the Audience and Learners through the Operaestate Exhibition Festival

Operaestate 전시 축제 사례를 통해서 본 관객과 학습자의 수행성에 관한 연구

  • Park, Nahoon (Youngsan University Dept of Acting & Performing Arts)
  • 박나훈 (영산대학교 연기공연예술학과)
  • Received : 2020.05.22
  • Accepted : 2020.07.07
  • Published : 2020.07.25

Abstract

The most prominent phenomenon in performing arts in recent is the social sharing of art products. As a result of the city's reinterpretation of each local government, production of performances, activation of performances outside the theater, and performances performed in streets and specific spaces and public spaces deviate from traditional theater-based performance forms through social communication and expansion. Also, it is seen as an effort to expand the delinquency of the act. Furthermore, it can be said that this proves the publicity of contemporary performing arts. I will research the audience and learners through the Opera Estate festival, a recent exhibition in the Balsano del Grappa, Italy, which is based on the site-specific performance form that has been actively conducted several years ago.

최근 공연예술에서 두드러지게 확인할 수 있는 현상은 바로 예술 생산물의 사회적 공유이다. 각 지자체의 도시 재해석의 결과로서 공연물 제작, 극장을 벗어난 공연의 활성화, 그리고 거리 및 특정한 공간 및 공공의 공간에서 이뤄지는 공연 행위 등은 기존의 극장 중심의 공연 형태에서 벗어나 사회적 소통과 확대를 통해 예술행위의 외연 확장을 위한 노력으로 보인다. 나아가 이는 동시대 공연예술의 공공성의 위치를 반증한다고 볼 수 있겠다. 이에 본 연구자는 몇 년 전부터 활발하게 행해져온 공공예술의 한 부류인 장소 특정적 공연 형태를 근거로 하여 최근 일어난 이태리 발사로 델 그라파 도시의 (Balsano del grapa) 전시 축제인 오페라 에스테이트(Operaestate) 축제를 통해 관객과 학습자의 수행성을 연구하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김욱동, 포스트 모더니즘, 민음사, 2008.
  2. 김인권, 전시디자인, 태학원, 2004.
  3. 이지영, BTS 예술혁명, 파레시아 출판사, 2018.
  4. 에리카 피셔(Erika Fischer), 수행성의 미학, 김정숙 역, 문학과 지성사, 2017.
  5. 고주연, 연극 사회학적 관점에서 본 장소 특정적 공연 분석, 중앙대학교 석사학위논문, 2018.
  6. 김주희, 춤의 공공성 논의에 관한 일 연구, 대한무용학회 논문집 제77권 1호, 2019.
  7. 오은영, 관객 참여형 공연 유형 및 특성 연구, 경희대학교 석사학위논문, 2019.
  8. 윤미애, 도시, 기억, 산보-벤야민의 거리의 산보객 이론에 관하여, 오늘의 문예비평, 2013.
  9. 이재민, 라디오 연극. 리그나 그룹의 라디오발레를 중심으로, 브레히트와 현대연극, 제34집, 2016.
  10. 박미령, 조택연, 관객 참여형 공연장에 대한 연구 : 장소 특정적 공연을 중심으로, 기초 조형학 연구, 제18권 1호, 2017.
  11. 백로라, 장소 특정적 퍼포먼스의 공간구성과 관객체험 연구, 인문언어, 제15권 2호, 2013.
  12. 송한나, 박물관 재현전시를 통한 의미형성의 교육적 의미 -특정한 시대의 장소 및 사건을 재현하는 전시를 중심으로, 문화예술교육연구 제7권 2호, 2012.
  13. 전윤경, 동시대 공연에 나타난 '관객 참여'방식 연구, 공연문화연구, 제32집, 2016.
  14. 남정숙, <포스트 코로나시대 문화예술은 무엇을 준비할까?>, 서울문화투데이, 2020, 5,18.
  15. 전지현, <20대 문화예술 성지로 부상한 미술관>, 매일경제, 2020.1.17.
  16. https://n.news.naver.com/article/009/0004501877 2020.2.15. 인출.