DOI QR코드

DOI QR Code

A Morphological Analysis of Korean Business Names

한국 기업 이름의 형태론적 연구

  • Received : 2020.09.04
  • Accepted : 2020.10.05
  • Published : 2020.10.28

Abstract

This study is a descriptive analysis of Korean business names listed on KOSDAQ (Korea Securities Dealers Automated Quotation) from a morphological perspective. A total of 1,358 business names on KOSDAQ are collected and analyzed in terms of origins and morphological structure. The analysis exhibits the monopoly of English: only 20% of the names are composed of only Korean elements, including Sino-Chinese, while 76% of them contain some form of English elements. It is pointed out that those English elements are not borrowed from English but are created in Korea and participate further word formation processes. In terms of word formation methods, compounding and shortening are most common, taking up 90% of all names. Multiple derived forms are used from an identical origin word, and even bound forms in English are taken and used as independent words, regardless of their original status in English. It is argued that Korean English is not entirely negative and should be considered as part of World Englishes.

본 연구는 코스닥(KOSDAQ)에 상장된 총 1,358개의 기업 이름을 대상으로 의미와 내부구조를 분류하고 형태론적인 특성을 고찰한 기술적 연구이다. 어원적 측면에서 코스닥 기업 이름의 가장 큰 특성은 영어의 독점적 지위와 한국식 영어 조어로 밝혀졌다. 특히 코스닥 기업 이름의 경우 한국어 요소만 참여한 것은 20%에 불과하고 나머지는 외국어 요소가 참여하는데, 그중 영어 요소가 관여한 것이 전체의 76%로, 영어의 독점적 지위가 확인되었다. 형태 구조 면에서 합성어와 축약어, 축약 합성어가 90%에 달하는데, 영어 원단어의 형태적 특성과 무관하게 축약어가 많이 사용되고, 같은 단어라도 여러 형태로 축약되어 참여하는 형태를 보인다. 접두사나 접미사, 결합형등 영어의 의존형태소들도 자유롭게 독립어로 활용된다. 이것은 이들이 영어에서 차용된 것이 아니라 한국어에서 생성된 단어라는 것을 보여주는 것으로, 한국식 영어라는 것을 보여주는 것이다.

Keywords

References

  1. T. Blackett, Trademarks, London: Palgrave Macmillan Press LTD, 1998.
  2. E. Pillar, "Brand name formation," Nomina Africana, Vol.15, No.1-2, pp.189-202, 2001
  3. D. Marcel, Why It Sells: Decoding the Meanings of Brand Names, Logos, Ads, and Other Marketing and Advertising Ploys, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2008
  4. 박기완, 소비자의 제품평가에 미치는 외국어 브랜드명의 효과에 관한 연구, 서울대학교 경영학, 석사학위논문. 1998.
  5. 송영균, "상호변경이 주주의 부에 미치는 영향에 관한 연구," 증권학회지, Vol.13, pp.67-101, 1991.
  6. 이청림, 차문경, "'윤리적 제품', 이름만으로 충분한가? 브랜드 명성과 지각된 윤리성의 정도가 소비자의 선택에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.20, No.3, pp.527-541, 2020. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.03.527
  7. 김명호, 김일용, "한국 기업들의 기업명 구조 및 작성의도 분석에 관한 연구," 사회과학 담론과 정책, Vol.7, No.1, pp.25-44, 2014.
  8. 조성문, "기업 이름의 표기에 대한 연구," 언어학, 제15권, 제1호, pp.1-14, 2007.
  9. 김양홍, 서희순, "국내 기업명에 나타난 어형성의 방식고찰," 영어영문학, 제19권, 제3호, pp.99-116, 2014.
  10. 이상도, 김영순, "영어 차용어 축약과 한국식 영어," 영어교육연구, 제21권, 제2호, pp.333-347, 2009.
  11. 표시연, "영어 형태소가 합성된 신조어 생성의 형태론적 유형에 대한 고찰," 언어, 제42권, 제1호, pp.97-120, 2017. https://doi.org/10.18855/LISOKO.2017.42.1.005
  12. J. O. Lee, "Lexicalization patterns of neologisms in Korean under the influence of English," International Area Review, Vol.13, No.3, pp.167-180, 2010.
  13. 난해한 코스닥 상장사 이름들...이름 속 숨겨진 비밀은? 조선비즈, 2015.04.25. [retrieved from https://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2015/04/24/2015042402548.html]
  14. 신사업 성공은 이름부터...서명 변경의 경제학. 매경이코노미 제 2046호. 2020.02.19.-25일자. [retrieved from https://www.mk.co.kr/news/economy/view/2020/02/179676/]
  15. L. Bauer, R. Lieber, and I. Plag, The Oxford Reference Guide to English Morphology, Oxford University Press, 2013.
  16. 강은경, "형태범주의 연속성에 대한 연구: 영어혼성어의 파편을 중심으로," 언어연구, 제30권, 제4호, pp.663-684, 2015.
  17. 노명희, "접미사 부류의 탈문법화 양상," 반교어문연구, 제35권(단일호), pp.129-164, 2013.
  18. 강은경, "혼성과 신형태소의 생성: 한국어 파편을 중심으로," 언어연구, 제31권, 제4호, pp.797-816, 2016. https://doi.org/10.18627/JSLG.31.4.201602.797
  19. 이선영, "상호, 상표 분야의 외래어 사용," 새국어생활, 제8권, 제2호, pp.103-119, 1998.
  20. J. Kiaer and A. Bordilovskaya, "Hybrid English words in Korean and Japanese: a strange brew or an asset for global English?," Asian Englishes, 2017, [DOI: 10.1080/13488678.2016.1278116].
  21. 김세림, 초등학교 교과서에 제시된 영어중심 외래어 분석, 석사학위논문, 한국교원대학교, 2004.
  22. 이승복, "영어교육과 콩글리쉬의 재조명: 자연주의 관점에서," 영어영문학연구, 제56권, 제2호, pp.231-258, 2014.
  23. 이영화, "행위공동체 내의 언어.사회.문화: 국내외 사례를 통한 영어간판의 오류분석과 사회.문화적 양상," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제6호, pp.504-512, 2019. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.06.504
  24. J. Svartvik and G. Leech, English: One Tongue, Many Voices, Palgrave Macmillan, 2006.
  25. 김선재, 이영화, "영어능력과 국가 경제성장과의 관계: OECD 비영어권 국가들을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, pp.329-339, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.1.329