The Synesthetic Presence and Physical Movement of Nong-ak as Seen Through Affect Theory

정동 이론으로 본 농악의 공감각적 현존과 신체 운동

  • Received : 2020.01.10
  • Accepted : 2020.02.04
  • Published : 2020.02.28

Abstract

Affect is intensity and quality that are generated as the physical body senses the outside world. Of experienced affect, notions that are granted meaning and interpretation are emotions. Affect theory distinguishes emotion and affect and by focusing on affect, it provides methods with which to analyze physical body responses and changes and it presents new possibilities to performing arts research that uses the physical body as a medium. Nong-ak is art that concentrates mainly on the occurrence of affect rather than 'representation'. Nong-ak is a performance type in which sound, color, texture, and physical movement overlap and exist in a synesthetic way. Here, physical things such as instruments, props, costumes, and stage devices are gathered together with non-physical things such as rhythm, mood, and atmosphere around human bodies. The physical body is stimulated by these things, displays tendencies that suit performances, and becomes 'the body without an image' as it immerses itself into the performance, acting while displaying 'quasi-corporeality'. The body, which moves automatically as if without consciousness, appears more easily within groups. To transition individuals of everyday life to 'the body without an image', Nong-ak executes the group physical exercise of 'Jinpuri'. Such physical exercise builds up affect by increasing nonverbal communion and communication and brings out the creativity of individuals within mutual trust and a sense of belonging. Affect and emotion stirred up by Nong-ak act as confirmation and affirmation of the existence, vitality, and ability of one's self and groups. Such affirmation recalls Nong-ak as a meaningful and important value from group dimensions and perceives it as a performance form that should be preserved and passed on.

정동(affect)은 신체가 외부 세계를 감각함으로써 생성되는 강렬함(intensity)과 특질(quality)이다. 이렇게 체험된 정동 중에서 의미와 해석이 부여된 관념이 감정(emotion)이다. 정동 이론(affect theory)은 감정과 정동을 분별하고 정동에 주목함으로써 신체의 반응과 변화를 분석할 수 있는 방법을 제공하고 있으며, 신체를 매체로 하는 공연예술 연구에 새로운 가능성을 제시하고 있다. 농악은 '재현'(representation)보다는 정동의 발생 자체에 주력하는 예술이다. 농악은 소리, 색깔, 질감, 신체 운동 등이 중첩되어 공감각적으로 현존하는 공연이다. 여기에는 인간의 신체를 중심으로 악기, 소품, 의상, 무대장치 등 물질적인 것들과 리듬, 기분, 분위기 등 비물질적인 것들이 동원된다. 신체는 이런 것들에 자극되어 공연에 적절하도록 경향성을 띄며, 공연에 몰입할수록 '이미지 없는 신체'(the body without an image)가 되어 '의사-신체성'(quasi-corporeality)을 보이며 행동한다. 마치 의식이 없는 것처럼 자동으로 움직이는 이런 신체는 집단 속에서 더 쉽게 나타난다. 일상의 개인을 집단 속의 '이미지 없는 신체'로 이행(transition)시키기 위해서 농악에서는 '진풀이'라는 집단적인 신체 운동을 수행한다. 이런 신체 운동은 비언어적인 교감과 소통을 높여 정동을 증강시키고, 상호 신뢰와 귀속감 속에서 개개인들의 창조력을 발휘하게 한다. 농악이 일으키는 정동과 감정은 자신과 집단의 존재, 활력, 능력을 확인하고 긍정하는 것으로 작용한다. 이런 긍정성은 집단의 차원에서 농악을 의미 있고 중요한 가치로 기억하게 하였고, 보존하고 전승해야 하는 공연양식으로 인식하게 하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2018년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2018S1A5B5A07072893).