The Study on Aesthetic Characteristics of the East Coast Poong-O-Je Festival

동해안풍어제의 원형미학적 연구

  • Received : 2020.07.13
  • Accepted : 2020.08.15
  • Published : 2020.08.31

Abstract

Donghaean Byeolsingut itself reflects the ideals and dreams of seaside life. Imagination and interest in water are fully reflected in Donghaean Byeolsingut as a living in a seaside town. For the beach people, water is the foundation of life and the object of fear. It is the water of life and the water of death. It projects the whole process of life into the imagination created by the world encompassed by the sea. The beach's imagination is an existential insight into the whole process of life and a reflection of existential agony. At Poongeoje, the villagers hope for a specific blessing from God. People are free only when God's retribution comes down. The villagers feel free because of the virtue of the shaman's blessing. Individual trauma is experienced to a certain extent by gaining mental freedom. It can be said that the state of aesthetic pleasure experienced by creating an art work by itself and the nature of aesthetic pleasure experienced through Pungeoje and Byeolsingut are not different. The prototype of Poongeoje is a free spirit, and a religious aesthetic to strengthen the free spirit is the core of the aesthetic.

동해안풍어제의 원형미학에 대해 연구하였다. 풍어제를 하나의 예술작품으로 바라본 결과이다. 풍어제에는 마을의 서사가 있고, 굿이 있으며, 마을 사람들의 협력과 소통이 있다. 그 속에는 악가무희가 관통하며 그 주변으로 마을의 과거 설화와 현재의 스토리 등이 어우러지며 마을 사람들은 소통하고 추억하고 전망하는 축제의 본질을 나눈다. 동해안별신굿 자체가 바닷가 생활인들의 이상과 꿈이 반영되어 있다. 바닷가 마을에 사는 생활인으로서의 상상력과 물에 대한 관심이 온전히 동해안별신굿에 반영되어 있다. 바닷가 사람들에게 물은 생활의 터전이며 두려움의 대상이다. 생명의 물이면서 죽음의 물이기도 한다. 바다가 포괄하는 세계가 만드는 상상력에 삶의 전 과정을 투영시킨다. 바닷가의 상상력은 삶의 전 과정에 대한 실존적 통찰이자 존재적 고뇌의 반영이다. 풍어제에서 마을 사람들은 신의 구체적인 복덕이 내리기를 희망한다. 신의 응보가 내려야 사람들은 자유로워진다. 무당이 복을 주겠다는 덕담 정도에 마을 사람들은 자유를 느낀다. 정신적으로 자유로움을 얻는 것으로 어느 정도 개인의 트라우마는 극복되는 상태를 체험한다. 예술작품을 직접 창작함으로써 체험하는 미적 쾌감의 상태와 풍어제와 별신굿을 통해 체험하는 미적 쾌감의 본질이 다르지 않다고 볼 수 있다. 풍어제의 원형은 자유정신이고 자유정신을 더 공고히 하기 위한 신앙적 미의식이 원형미학의 핵심인 것이다.

Keywords