DOI QR코드

DOI QR Code

Shaping the Innovation Policy in the Post-COVID era: Focusing on Building Creative Learning Capabilities

포스트 코로나 시대 기술변화와 혁신정책 방향성 재정립: 창조적 학습사회 전환을 중심으로

  • 여영준 (국회미래연구원 혁신성장그룹)
  • Received : 2020.11.01
  • Accepted : 2020.11.27
  • Published : 2020.11.30

Abstract

The routinized tasks in the post-COVID era are to be replaced by digital technologies, while there is a high possibility that digital transformation technologies and non-routinized tasks have strong complementarity. In particular, looking at the job composition within Korea's industries, the intensities of routinized works appear to be continuously rising. It suggests that the potential side effects on the labor market caused by the acceleration of digital transformation in the post-COVID era will be greater within Korean innovation system. With this background, this study aims to provide a conceptual framework for dealing with potential crises such as, job polarization and widening gaps between workers in terms of economic earnings, based on an in-depth understanding of the inherent properties of digital transformation that will lead to structural changes in our economic and social system. In particular, focusing on the interaction between digital transformation technology and learning in the post-COVID era, this study attempts to redefine the role of the innovation policy for making a successful transition to a new equilibrium state. In addition, this study examines the institutional conditions of the Korean innovation system which affect the creative learning activities of economic actors to draw policy implications for establishing future-oriented innovation policy. Based on these approaches, this study highlights the importance of coevolution between the skills demand and skills supply to spur inclusiveness of Korean innovation system in the post-COVID era.

포스트 코로나 시대 전통적 정형화된 업무는 지능화된 기계와 온라인 플랫폼 등 디지털 기술에 의해 대체되고, 디지털 전환 기술과 고숙련 근로자 및 비정형 업무 간 강한 상호 보완관계를 바탕으로 고용 없는 경기회복이 전개될 가능성이 크다. 특히, 우리나라 산업 내 직무 구성을 살펴보면, 반복업무 지수가 지속적으로 상승하는 추세다. 이는 포스트 코로나 시대 디지털 전환의 가속화에 따른 노동시장에 대한 부작용 및 파급효과가 우리나라 경제체제 내 고착화될 가능성이 큼을 시사한다. 이러한 배경 하, 본 연구에서는 우리 경제사회 시스템의 구조적 변화를 일으킬 디지털 전환의 내재적 속성에 대한 심층적 이해를 바탕으로, 잠재적 위기 극복 및 문제해결을 위한 개념적 틀을 제공하고자 한다. 특히, 포스트 코로나 시대 디지털 기술발전과 학습 간 상호작용에 주목하여, 혁신체제의 구조적 전환을 통한 새로운 균형점으로의 이행을 위한 혁신정책의 역할을 재정립하고자 한다. 이와 함께, 포스트 코로나 시대 우리나라 혁신체제가 미래 환경 변화에 능동적으로 대응할 수 있는 적절한 제도적 요소들로 구성되어 있는지 살펴보고, 포스트 코로나 시대 디지털 전환이라는 기술변화 흐름에 능동적으로 대응할 수 있는 미래지향적 혁신정책 수립 방향을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김남주(2015), "중숙련 (middle-skill) 일자리의 감소가 고용 없는 경기회복에 미치는 영향에 관한 연구", 「노동경제논집」, 제38권, 제3호, pp.53-95.
  2. 권현지.강이수.권혜원.김서경.김석호.박명규.박명준.박종식.양종민.이병훈.이정희.허재준(2017), "21세기 디지털 기술변동과 고용관계: 이론과 현실", 한국노동연구원 연구보고서 (17-05).
  3. 김영민.양주영.조재한(2017), "노동시장 분석을 위한 반복업무 지수 구축 방안 연구", 산업연구원 연구보고서(17-30).
  4. 여영준.김세준.정성문.이정동(2018), "연산일반균형모형을 활용한 인적자본 투자 수익률 추정", 「생산성논집」, 제32권, 제2호, pp.57-95.
  5. 이주호.최슬기(2015), "한국인의 역량: 실증분석과 미래전략", 한국개발연구원 연구보고서 (15-08).
  6. 일자리위원회(2019), "노동시장 변화에 대응한 직업능력개발 혁신방안", 제10차 일자리위원회 의결안건(2019.04.10.).
  7. 최용민.박소영.김정균(2020), "코로나 공존시대(WITH COVID-19), 주요국의 국가 어젠다와 경제혁신 전략", 한국무역협회 Trade Focus 32호.
  8. Arntz, M., Gregory, T., & Zierahn, U.(2016), "The risk of automation for jobs in OECD countries", Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) Technical Report.
  9. Brzeski, C., & Burk, I.(2015), "The robots come. consequences of automation for the german labour market", ING DiBa Economic Research Report.
  10. Chui, M., Manyika, J., & Miremadi, M.(2015), "Four fundamentals of workplace automation", McKinsey Quarterly, Vol.29, No.3, pp.1-9.
  11. Fonseca, T., Lima, F., & Pereira, S. C.(2018), "Job polarization, technological change and routinization: Evidence for Portugal", Labour Economics, Vol.51, pp.317-339. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2018.02.003
  12. Frey, C. B., & Osborne, M. A.(2017), "The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?", Technological forecasting and social change, Vol.114, pp.254-280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019
  13. Gillham, J., Rimmington, L., Dance, H., Verweij, G., Rao, A., Roberts, KB., Paich, M.(2018), "The macroeconomic impact of AI", Technical report, PricewaterhouseCoopers LLP.
  14. Goldin, C., & Katz, L.(2008). "The race between technology and education", Cambridge, MA: Harvard.
  15. Goos, M., Manning, A., & Salomons, A.(2014), "Explaining job polarization: Routine-biased technological change and offshoring", American economic review, Vol.104, No.8, pp.2509-2526. https://doi.org/10.1257/aer.104.8.2509
  16. Heyman, F.(2016), "Job polarization, job tasks and the role of firms", Economics letters, Vol.145, pp.246-251. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2016.06.032
  17. MGI.(2017), "Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce transitions in a time of automation", McKinsey Global Institute Report.
  18. OECD.(2017), "Education at a Glance 2017", Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) publishing.
  19. OECD.(2018), "Automation, Skills use and Training", Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) publishing.
  20. OECD.(2019), "Employment Outlook 2019", Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) publishing.
  21. WEF.(2016), "The future of jobs", World Economic Forum Global Challenge Insight Report.
  22. Yeo, Y., & Lee, J. D.(2020), "Revitalizing the race between technology and education: Investigating the growth strategy for the knowledge-based economy based on a CGE analysis", Technology in Society, Vol. 62, 101295. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101295