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A Review on the Interpretative Guidelines on EU Air Transport Passenger Rights Regulations in the Context of the Developing Situation with COVID-19

항공여객보상에 관한 EC 261/2004 규칙의 COVID-19 관련 해석지침 검토

  • Sur, Ji-Min (Department of International Trade in Pusan National University)
  • Received : 2020.08.30
  • Accepted : 2020.09.26
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This paper reviews the Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with COVID-19 of EU commission. To enlighten the obscurity and to mitigate the economic impacts of the COVID-19, European Commission has published "Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19" on March 18, 2020. The Guideline essentially aims to create a coherent system of rules to assist the passengers, industry and national authorities overall under the unprecedented circumstances across the European Union. To do so, the Guideline is drafted to cover the rights of passengers travelling by air, rail, ship or bus/coach, maritime and inland waterways, as well as the corresponding obligations for carriers. From an aviation industry focused perspective, by referencing the Regulation (EC) numbered 261/2004, the Guideline specifically applies to cancellation and delay in flights which are seen as the dark spots for the air carriers concerning potential burdens.

2020년 국내 항공운송업계는 COVID 19 감염증 확산으로 대규모의 영업 손실이 발생하고 있다. 2019년의 한일관계 악화로 인해 항공수요가 대폭 감소한 데 이어, 유례없는 COVID 19의 발발로 항공운송업계는 그야말로 고사 직전의 상황에 이를 정도이다. 일부 항공사는 정상적인 금융시장에서의 자금조달이 불가능한 수준에 빠졌다는 이야기도 전해지며, 몇몇의 저가항공사들은 기업생존이 참담한 수준을 넘어 파산 수순을 밟고 있다는 보도도 나오고 있다. 항공운송업계로서는 현 상황이 역사상 최악의 시기라고 해도 과언이 아닐 정도이다. 본 논문에서는 EU 위원회에서 지난 3월 발표된 'COVID-19에 따른 여객의 권리보호를 위한 해석 가이드라인'을 검토해 보았다. 본 가이드라인은 ① 항공여객(air passenger), ② 철도여객(rail passenger), ③ 버스여객(bus passenger), ④ 해상 및 내수로 여객(maritime and inland waterway passenger)에 관한 각 분야의 EU 규칙상 COVID-19의 여파와 관련한 여객의 권리보호 해석방향과 기준을 제시한 일종의 해석지침이라 할 수 있다. 본 논문에서는 이와 같은 EU 위원회의 해석지침 중 항공여객보상에 관한 EC 261/2004 규칙상 COVID-19 관련 EU 해석지침을 크게 ① 정보공지, ② 항공여객의 환불·재항로 설정권, ③ 항공여객의 서비스 보장권, ④ 항공여객의 보상청구권 으로 내용을 구분하여, 지침의 주요 골자를 소개하고 관련 논점들을 검토해 보았다. 나아가 우리나라 항공여객운송업계의 COVID-19 관련 대응현황을 개괄하고, COVID-19 관련 EU 해석지침이 제시하는 몇 가지 시사점들을 생각해보았다.

Keywords

References

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