Abstract
The material industry is an important infrastructure industry that uses process technology in order to produce parts applied to the final product and determine the quality of the finished product. However, the market environment, which has been recognized as a 3D industry, has deteriorated recently and lost competitiveness compared to other material industry countries. This study analyzed the characteristics of forging companies and The study found that three characteristics of the forging industry, facility-oriented, order-based, and field-centered, and internal failure cost and external failure costs were set as the range of quality cost. A total of eight quality tasks were selected by applying the quality cost management system and continuous quality improvement process developed for large-scale A forging company, and improvement activity proved its effectiveness reducing quality costs by 63.3% compared to the previous year. The research helps forging companies establish a quality management strategy by systematically managing and analyzing quality costs.
소재 산업은 공정 기술을 활용하여 최종 제품에 적용되는 부품을 생산하며 완성품의 품질을 결정하는 중요한 기반 산업이다. 그러나 최근 시장 환경이 악화되고 3D 업종으로 인식되어 다른 소재 산업 국가에 비해 경쟁력을 잃어가고 있는 실정이다. 본 연구는 단조 기업의 특성을 분석하고 품질 비용 범위를 설정하여 해당 산업에 특화된 품질 비용 관리 체계 및 지속적 품질 개선 방안에 대한 프로세스를 개발한다. 본 연구를 통해서 단조 산업의 세 가지 특성인 설비 의존, 수주 위주, 현장 중심을 발견하고 내부 실패 비용과 외부 실패 비용을 품질 비용 범위로 설정하였다. 대형 단조업체인 A기업에 대해서 개발된 품질 비용 관리 체계와 지속적 품질 개선 프로세스를 적용하여 총 8개의 품질 과제를 발굴하였으며, 개선 활동 결과 전년 대비 약 63.3%의 품질비용 저감을 확인하여 그 실효성을 증명하였다. 본 연구는 단조 기업들이 체계적으로 품질 비용을 관리하고 분석하여 품질 경영전략 방향성을 수립할 수 있도록 도움을 줄 것으로 판단된다.