DOI QR코드

DOI QR Code

Center of Asia, The Role and Potential of K-Musical

아시아의 중심, K-Musical의 역할과 가능성

  • Lee, Eun-Hye (Division of Performing Arts, Dongguk University)
  • 이은혜 (동국대학교 공연예술학과)
  • Received : 2020.01.23
  • Accepted : 2020.02.25
  • Published : 2020.02.28

Abstract

South Korea's newly branded musical industry 'K-Musical' is currently booming. The growth of K-Musical can be attributed to the popularity of other industries in the Korean wave, namely K-Pop and Korean dramas. With the inclusion of K-Musicals into the Korean wave, it is beginning to standout on its own as a cultural brand. In the first half of 2012, the popularity of K-Musicals grew 24%, higher than any other performance industry. Moreover, this industry grew 20% in the latter half of 2012 and grew to 300 billion won in 2013. One reason for this growth can be attributed to the increased output of musicals of Korean origin in large-scale theatres dedicated solely to musicals. This has became to necessary foundation for the export of korean musicals abroad. Now is a critical time for Korean musicals to expand to other countries in order to become the hub of Asia for musical industries. 2012 and 2013 saw the greatest increase in the export of musicals to Japan and China. The musical sales in 2018 totaled 257.1 billion won, an increase of 29% over the previous year. Therefore, understanding the importance of these two markets is pivotal in the continued sustainable growth of K-Musicals. This paper seeks to highlights the importance of becoming the canter of Asia musicals and to offer strategies to lead Korea's musical industry toward this goal.

한국의 뮤지컬 산업은 'K-Musical'이라는 새로운 명칭으로 브랜드화 되어 급성장하고 있다. K-Musical의 성장은 단기간에 이루어진 것이 아니라 한류 문화 콘텐츠가 성장됨에 따라 자연스럽게 형성되었다. 그 영향으로 한류의 바람이 한국의 뮤지컬에 불고 있으며 새로운 문화의 거점을 이루고 있다. 큰 성장세를 보였던 2012년 상반기에는 공연시장 상승규모 중 뮤지컬이 24% 상승되었고, 하반기에도 최소 20% 성장하여 2013년 3000억 원대에 진입하였다. 이는 신설된 뮤지컬 전용 공연장에서 좋은 성과를 이루었고 창작 뮤지컬의 성공에서 기인한 것으로 국내 뮤지컬 작품을 해외에 수출하는 기반이 되었다. 나아가 2018년 집계된 국내 뮤지컬 판매액은 2571억 원을 기록하여 전년에 비해 29%로 대폭 상승한 것을 알 수 있다. 한국의 뮤지컬 시장을 아시아로 확대하고 아시아 뮤지컬 산업의 중심이 될 수 있는 전략적 접근이 필요한 중요한 시기라고 할 수 있다. 이에 K-Musical 산업의 지속적인 성장을 위해 일본과 중국의 현황을 파악 하고 대비하는 것도 중요하다. 본 연구를 통해 아시아의 중심으로써 한국의 뮤지컬 산업이 지속적으로 뮤지컬 산업을 이끌어나갈 수 있는 전략과 방안을 제시해 보고자 하였다. 이를 통해 한국의 뮤지컬 콘텐츠 산업이 아시아 뮤지컬 산업과 함께 공존하고 발전하여 한시적이 아닌 지속적인 산업이 될 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. Jang, G.S. (2011), Study of Korean Wave's The Origin and the Usage, Journal of the Korea Contents Association, 11(5): 167-173.
  2. 이동연 (2011), K-Pop: 신자유주의 시대 초국적 국민문화 아이콘, 전문 잡지 내일을 여는 역사, (No. 45): 234-252.
  3. 신성아, 공연 예술 통합 전산망, 뮤지컬.연극, 성적표 한눈에 http://www.newdaily.co.kr/site/data/html/2019/06/25/2019062500017.html/2019.12.20.
  4. 新동력 문화산업 K-Musical. (2012), 한국 뮤지컬 협회.
  5. Lee, M.H. (2007), Study on Characteristics of Korean Drama Exports to 8 Asian Countries, Journal of the Korea Contents Association, 7(9): 34-43. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.9.034
  6. Shim, D.B. (2007), Korean Wave, Korean Drama, and Women's Fandom, Journal of Broadcast Engineering, 12(5): 414-422. https://doi.org/10.5909/JBE.2007.12.5.414
  7. Shim, D.B. (2007). Ibid.
  8. 일본 콘텐츠 산업 동향 (2013), 한국 콘텐츠진흥원 일본 연구서.
  9. 한국 드라마 일본 시장 소비자 분석 보고서 (2018), 한국 콘텐츠 진흥원.
  10. Kim, J.Y., & Ahn, K.M. (2012), Impact of K-pop on Positive Feeling Towards Korea, Consumption Behaviour and Intention to Visit from other Asian Countries, Journal of the Korea Contents Association, 12(1): 516-524. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.516
  11. Oh, S.J. (2012), Attractiveness factors in K-POP: Focused on American Consumer of K-Pop in U. S. A. Journal of Human Subjectivity, 24: 205-223.
  12. Lee, K.S.Y., & Chang, M.H. (2019), Analysis of Global Success Factors of K-pop Music, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, (13)4: 1-15.
  13. Lee, W.H., & Lee, S.J. (2012), Research Articles: Promotion of Inbound Tourism Utilizing the K-pop Neo Korean Wave, The Tourism Sciences Society of Korea, 36(2): 31-56.
  14. Song, E.A., Pyo, W.S., & Lim, J.M. (2017), The Influential Factors for the Customer Satisfaction in the Musical Performing Art, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, 11(4): 37-47.
  15. 정기은 (2011), 국내 뮤지컬 산업 현황과 발전 방안, 한국 문화 관광 연구원.
  16. Kim, S.U. (2016), A Study on Overseas Expansion Supporting Strategies of Korean Creative Musical : Focusing on Asia, Journal of Korea Culture Industry, 16(1): 1-10.
  17. 인터파크, 2018 인터파크 공연결산 http://www.interpark.com/int/communication/CompanyInfoView.do?_method=dtl&sc.ntcNo=842/2019.11.10.
  18. 한수진, K뮤지컬의 '글로벌화' 라이선스 전략.유통 기반이 관건 http://biz.heraldcorp.com/culture/view.php?ud=2019011809293054195311/2019.12.22.
  19. 이재웅 (2013), 일본 콘텐츠 산업 동향, 한국 콘텐츠 진흥원 일본 연구서.
  20. 콘텐츠 산업 백서 (2012), 문화 체육 관광부.
  21. 일본 콘텐츠 산업 동향 (2019), 한국 콘텐츠진흥원.
  22. Jeong, M.S. (2018), Acceptance and Traditional Acculturation of Musicals in Korea, China and Japan, Korea Humanities Content Society. Humanities Contents, 48: 85-107. https://doi.org/10.18658/humancon.2018.03.48.85
  23. 다쿠보 오우코 (2013), 일본 시장에서의 한국뮤지컬에 대한 제언, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
  24. 중국 뮤지컬 공연 산업 현황 (2013), 한국 콘텐츠 진흥원.
  25. Kim, S.Y. (2012), A Study on the expansion of Korea Musicals into Asia Market - Focus on China Musical Market, The Journal of Image and Cultural Contents, 9: 91-105.
  26. 장첸 (2013), 중국 오리지널 뮤지컬의 현황과 전망, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
  27. 이성훈 (2013), 한국 뮤지컬 산업의 중국시장 진출 방안, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
  28. Lee, J.Y. (2017), A Study on the China Cultural Policy for Expansion about Korea Musical Industry into China, Journal of Korea Culture Industry, 17(1): 75-81.
  29. 2014 뮤지컬 실태조사 (2015), (재) 예술 경영 지원 센터.
  30. 이미혜, K-Musical: Musical https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=8372412&memberNo=11464638/2020.01.12.
  31. 안시은, 아뮤즈 뮤지컬 시어터 개관작 카페인 4월 개막 https://www.themusical.co.kr/News/Detail?enc_num=ViwVKjsuU%2F3IPt4qQI6w3g%3D%3D/2019.12.16.
  32. 장지영, 김준수가 일으킨 뮤지컬 한류: 중국, 일본에서 지금은 https://blog.naver.com/allthat_art/221075242668/2020.01.12.
  33. 박병성, 한국 뮤지컬 시장, 어느 규모까지 성장할 수 있을까 https://www.themusical.co.kr/Magazine/Detail?num=3789/2019.12.16.
  34. Kim, S.Y., & Yi, E.S. (2018), Outbound Promotion Case Study to Activate Musicals Overseas Advancement-Focusing on K- Musical Road Show, The Korean Society of Culture and Convergence, 40(1): 67-98. https://doi.org/10.33645/cnc.2018.02.40.1.67
  35. 아츠뉴스, 랭보 12월 5일 상하이 대극원 중극장 개막 https://blog.naver.com/artzad/221412253075/2020.01/12
  36. 장지영, 한국 창작 뮤지컬 마타하리, 일본 버전은 어떻게 바뀌었을까 https://blog.naver.com/allthat_art/221204249378/2020.01.12.
  37. 이유리 (2013), 한국 뮤지컬의 일본 진출 상황과 발전 방안, 한일 문화 콘텐츠 산업 포럼.
  38. 아츠앤 컬처, 대구, 아시아 뮤지컬 축제의 중심이 되다 대구국제뮤지컬페스티벌 DIMF http://story-casa.com/ARTCULTURE/?q=YToxOntzOjEyOiJrZXl3b3JkX3R5cGUiO3M6MzoiYWxsIjt9&bmode=view&idx=936736&t=board/2019.12.21.
  39. 콘텐츠산업 2018년 결산 및 2019년 전망보고서 (2018), 한국 콘텐츠 진흥원.
  40. Kwon, K.Y. (2017), The Dilemma of the Chinese Foreign Cultural Policy Through (a government ban on Hallyu), The Journal of Chinese Cultural Research, 37: 25-49.