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테크노스트레스가 반생산성에 미치는 영향

The Impact of Technostress on Counter-Productivity

  • 김대건 (대경대학교 신산업 창조학부) ;
  • 강석민 (계명대학교 경영학과)
  • Kim, Dae-Geun (Faculty of New Industry Creation, Daekyeung University) ;
  • Kang, Seok-Min (Dept. of Business Administration, Keimyung University)
  • 투고 : 2020.02.11
  • 심사 : 2020.04.06
  • 발행 : 2020.06.30

초록

많은 기업들은 정보통신기술(ICT)을 이용하여 생산성을 향상시키고 있다. 이러한 정보통신기술의 사용은 자원기반 관점에서 주장하는 불확실한 환경에 대응한 기업의 경쟁우위를 창출하기 위한 하나의 과정으로 이해된다. 그러나 새로운 정보통신기술의 도입이 항상 업무 효율과 생산성 향상을 만들어내 것은 아니라, 오히려 새로운 정보통신기술의 도입이 기업 성과를 저해하는 요인으로 작용하는 경우도 있다. 테크노스트레스는 새로운 기술환경에 사용자가 적응하지 못할 때 사용자가 받게 되는 부작용을 의미한다. 즉, 새로운 정보통신기술의 이용에서 나타나는 부적 영향이 테크노스트레스라 할 수 있다. 이에 본 연구는 기업의 조직 구성원의 테크노스트레스가 반생산성에 미치는 영향을 규명하였다. 본 연구는 기존의 연구와는 달리, 대구지역 기업의 종사자들을 대상으로 연구를 수행하였으며, 혁신저항과 반생산적 과업행동을 종속변수로 활용하였다. 실증분석의 결과는 테크노스트레스가 반생산적 과업행동과 혁신저항을 증가시키고 있음을 나타내었다. 따라서 테크노스트레스가 생산성에 부정적으로 작용될 수 있기 때문에, 장기적이며 지속적인 경쟁력을 확보하기 위하여 새로운 정보통신기술의 도입을 준비하는 단계에서부터 조직 구성원들에 대한 체계적인 관리가 요구된다고 할 수 있겠다.

Using information and communication technologies, many firms have increased their productivity. In resource based view, practical use of information and communication technologies is a process of increasing competitive advantage in uncertain environment. However, use of new information and communication technologies does not surely improve the productivity and work efficiency, but sometimes could be a factor to hinder firm performance. Technostress means adverse effect occurring in which the user of new information and communication technologies does not adapt to environment of new technologies. That is, Technostress is a negative impact resulted from using information and communication technologies. This study investigated the effect of technostress on counter-productivity. Unlike the previous studies, this study was made with the survey for firm employees of Daegu region, and both counter-productive work behavior and innovation resistance were used in this study. The empirical result means that technostress positively affects both counter-productive work behavior and innovation resistance. Because technostress increases both counter-productive work behavior and innovation resistance, systematic management for firm employees is needed in time adopting information and communication technologies.

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