DOI QR코드

DOI QR Code

Proposal of Big Data Analysis and Visualization Technique Curriculum for Non-Technical Majors in Business Management Analysis

경영분석 업무에 종사하는 비 기술기반 전공자를 위한 빅데이터 분석 및 시각화 기법 교육과정 제안

  • Hong, Pil-Tae (Department of Business Administration, Sejong University) ;
  • Yu, Jong-Pil (Department of Business Administration, Sejong University)
  • Received : 2019.12.02
  • Accepted : 2020.02.13
  • Published : 2020.06.01

Abstract

Big data analysis is analyzed and used in a variety of management and industrial sites, and plays an important role in management decision making. The job competency of big data analysis personnel engaged in management analysis work does not necessarily require the acquisition of microscopic IT skills, but requires a variety of experiences and humanities knowledge and analytical skills as a Data Scientist. However, big data education by state-run and state-run educational institutions and job education institutions based on the National Competency Standards (NCS) is proceeding in terms of software engineering, and this teaching methodology can have difficult and inefficient consequences for non-technical majors. Therefore, we analyzed the current Big Data platform and its related technologies and defined which of them are the requisite job competency requirements for field personnel. Based on this, the education courses for big data analysis and visualization techniques were organized for non-technical-based majors. This specialized curriculum was conducted by working-level officials of financial institutions engaged in management analysis at the management site and was able to achieve better educational effects The education methods presented in this study will effectively carry out big data tasks across industries and encourage visualization of big data analysis for non-technical professionals.

빅데이터 분석은 경영 및 산업현장에서 다양하게 분석되고 사용되고 있으며, 경영의사결정에서 중요한 역할을 한다. 경영분석 업무에 종사하는 빅데이터 분석 직무자의 직무능력은 반드시 미시적인 IT 기술 습득이 요구되는 것이 아니라, Data Scientist로서 다양한 경험과 인문학적 지식과 분석력이 요구되어진다. 그러나, 국가직무능력표준(NCS: National Competency Standards)을 기반으로 하는 국공립 교육기관 및 직무교육기관의 빅데이터 교육은 소프트웨어 공학적 측면에서 진행되고 있으며, 이러한 교육 방법론은 비 기술기반 전공자에게는 어렵고, 비효율적인 결과를 초래하기도 한다. 따라서, 우리는 현재의 빅데이터 플렛폼과 그와 관련된 기술을 분석하여, 그 중에서 현장 직무자에게 반드시 필요한 직무능력 요구수준이 무엇인지를 정의하였다. 그리고, 이를 바탕으로 비 기술기반 전공자를 위한 빅데이터 분석 및 시각화 기법 교육과정을 구성하였다. 특화된 본 교육과정을 경영현장에서 경영분석에 종사하는 금융기관 실무자를 중심으로 Pilot test를 실시한 결과 좀 더 개선된 교육효과를 얻을 수 있었다. 이에 본 연구에서 제시되는 교육방법은 산업전반에서 효율적으로 빅데이터 직무 수행과, 비 기술기반 전공 직무자를 대상으로 빅데이터 분석 및 시각화 교육이 활성화되는 계기가 될 것이다.

Keywords

References

  1. J. Manyika and M. Chui, "Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity," McKinsey Global Institute, 2011.
  2. J. Gantz and D. Reinsel, "Extracting Value from Chaos," IDC IVIEW, June 2011.
  3. Gartner, "Top 10 Strategic Technology Trens for 2013," Special Report, 2012, [Internet] Available: http://www.gartner.com/technology/research/top-10-technology-trends/.
  4. J. W. Ahn, M. S. Yi, and D. B. Shin, "Study for spatial big data concept and system building", Journal of Korea Spatial Information Society, vol. 21, no. 5, pp. 43-51, October 2013. https://doi.org/10.9708/jksci.2013.18.8.043
  5. K. C. Laudon and J. P. Laudon, "Management information systems; managing the digital firm", Pearson Education Asia, p.78, 2017.
  6. Y. J. Seo and W. K. Kim, "Information visualization process for spatial big data," Journal of Korea Spatial Information Society, vol. 23, no. 6, pp. 109-116, December 2015. https://doi.org/10.12672/ksis.2015.23.6.109
  7. National Competency Standards sites [Internet]. Available: http://www.ncs.go.kr
  8. Korea Data Industry Promotion Association , "Data Industry Survey 2018," [Internet] Available: https://www.kdata.or.kr/info/info_01_view.html?field=&keyword=&page=1&dbnum=263&mode=detail&type=
  9. National Information Society Agency, "2018 Data Industry White Paper," [Internet] Available: http://www.kdata.or.kr
  10. National Information Society Agency, "Big Data Market Status Research 2017," [Internet] Available: http://www.kdata.or.kr.