DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Big Data Analysis Curriculum for the Efficient Use of Data

데이터의 효율적 활용을 위한 빅데이터 분석 교육과정 사례 연구

  • Song, Young-A (Department of Information & Communication, ICT Polytech)
  • 송영아 (ICT 폴리텍대학 정보통신학과)
  • Received : 2020.02.28
  • Accepted : 2020.04.20
  • Published : 2020.06.01

Abstract

Data generated by the development of ICT, the diversification of ICT devices and services and the expansion of social media are categorized as big data characterized by the amount, variety and speed of the data. The spread of the use of big data is expected to have the effects of identifying the status quo by analyzing data in all industries, predicting the future, and creating opportunities to apply it. However, while it is imperative for these things to be done, the nation still lacks professional training institutions or curricula. In this case study, we will investigate and compare the state of education for the training of big data personnel in Korea, find out what level and level of education is being trained to nurture balanced professionals, and prepare an opportunity to think about how it can help students create value at a time when the need for education is growing in the wake of awareness of big data.

ICT의 발전, ICT 기기와 서비스의 다양화, 소셜 미디어의 확장 등으로 생성된 데이터들은 그 데이터의 양, 다양성, 속도 등으로 특징 지워지는 빅데이터로 분류되고 있다. 빅데이터의 활용 확산은 모든 산업에서 데이터 분석에 의한 현상태 파악, 미래의 예측, 적용할 기회의 창출 등의 효과를 기대하고 있다. 그러나 이러한 일들이 이루어지려면 그 일을 수행할 인력의 배출이 절실하나 국내에서는 아직까지도 전문 인력 양성 기관이나 교육과정이 부족한 현실이다. 이에 본 사례연구에서는 국내의 빅데이터 인력양성 교육의 상태를 조사하고, 빅데이터에 대한 인식제고에 따라 교육의 필요성이 대두되고 있는 이 때 균형잡힌 전문 인력을 육성하기 위해서 어떤 단계와 수준으로 교육되고 있는지를 알아보고 학생들의 가치를 높일 수 있는 방안을 고민하는 계기를 마련하고자 한다.

Keywords

References

  1. W. J. Cho and M. R. Yu, "Creating value for education through big data analysis education programs," The Journal of Big Data, vol. 3. no. 2, pp. 123-130, December 2018.
  2. E. J. Kim, "A study on utilization strategy of big data in smart education environment : focused on data analysis," Master Degree Thesis, Yonsei University, Seoul, 2014.
  3. D. I. Kim, "A study of smart education based on Internet of Things : Based on Big Data," Master Degree Thesis, University of Ulsan, Ulsan, 2015.
  4. D. J. Shin, J. H. Park, J. H. Kim, K. J. Kwak, and J. M. Park, "Big data-based sensor data processing and analysis for IoT environment," The Journal of the Institute of Internet, Broadcasting and Communication (IIBC), vol. 19, no. 1, pp. 117-126, February 2019. https://doi.org/10.7236/JIIBC.2019.19.1.117
  5. National Science Museum. [Internet] Available: http://www.science.go.kr.
  6. A. Jacob, "A study on big data analysis using R," Master Degree Thesis, Jeonju University, 2016.
  7. K. S. Noh, "Educational policy proposals through analysis of the perception of bigdata for university students," Journal of Digital Convergence, vol. 13. no. 11. pp. 25-33, November 2015. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.25
  8. K. S. Noh and J. Y. Lee, "A study on analysis of the differences for perception of big data in era of convergence," Journal of Digital Convergence, vol. 13, no. 10, pp. 305-312, October 2015. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.10.305