DOI QR코드

DOI QR Code

극지과학문화 확산을 위한 극지연구소 체험형 견학 프로그램 개발

Development of KOPRI's Experiential Field Trip Programs for the Spread of Polar Science Culture

  • 정찬미 (이화여자대학교 자연사박물관) ;
  • 최규리 (한국창의교육연구원) ;
  • 백은주 (한국창의교육연구원) ;
  • 백희수 (한국창의교육연구원)
  • 투고 : 2020.02.25
  • 심사 : 2020.04.13
  • 발행 : 2020.04.30

초록

본 연구는 최근 부각되는 극지연구의 중요성을 알리고 극지과학문화 확산에 기여하기 위하여 극지연구소 체험형 견학 프로그램을 개발하고자 수행되었다. 이를 위하여 현행 극지연구소 견학 프로그램 진단 및 극지연구소 연구·전시 시설 분석을 바탕으로 프로그램 개발 방향 및 견학 코스를 정립했다. 이를 바탕으로 극지연구소 및 극지과학 분야에 대한 전반적인 소개를 위한 기본형 견학 프로그램 1종과 선택형 체험 프로그램 1종, 극지과학 분야별 연구 시설 견학 및 전문적 체험 학습 활동이 가능한 수요자별 선택형 견학·체험 프로그램 4종 등 총 6종이 개발되었다. 개발된 프로그램은 총 2회 시범적용을 통해 수정·보완되었고, 견학 시설별 안내 스크립트와 체험 키트, 활동지 및 강사 가이드를 포함한 견학 프로그램 매뉴얼이 제작되었다. 마지막으로 개발 프로그램의 의의와 연구결과를 바탕으로 한 후속연구를 제안하였다.

The goal of this study is to develop a hands-on type polar field trip program to inform the importance of the recent polar research and to contribute to the spread of polar science culture. For this purpose, the direction of program development and field trip course were established based on the current Korea Polar Research Institute tour program and research exhibition facilities analysis. Based on this, a total of 6 types field trip programs were developed, including one basic tour program and one optional experience program for the overall introduction of polar research institutes and polar science fields, and four optional experience programs for each education participant that enables field trips and professional experiential learning activities by polar science field. The developed program was revised and supplemented through a total of two trials, and a field trip program manual was produced, including guidance scripts, experience kits, activity sites, and instructor guides for each field trip. At the end, a follow-up study was proposed based on the significance and research results of the developed program.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2015). 중학교 교육과정, 교육부 고시 제2015-80호, <별책3>, 세종: 교육부.
  2. 극지연구소(2018.11.23.). 극지연구소, 교육기부 우수기관으로 선정. URL: https://www.kopri.re.kr/kopri/html/comm/0502.html?mode=V&no=0ecc7925c4427106ad5fc9b14d7a8d01
  3. 극지연구소(2019). 극지연구소 국문 브로셔. URL: https://www.kopri.re.kr/kopri/html/comm/050501.html
  4. 극지연구소(2020.02.18.). https://www.opri.re.kr/kopri/html/rsch/030101.html
  5. 김옥선(2011). 해외 극지 연구현황과 시사점. 과학기술정책, 182, 86-95.
  6. 손준호(2016). 초등학생의 기후소양 함양을 위한 프로그램 개발 및 효과: 탐구과정이 강조된 킬링 곡선(Keeling Curve) 활동을 중심으로. 대한지구과학교육학회지, 9(3), 292-308. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.3.292
  7. 신형철(2017). 극지연구소 역할과 현황, 미래발전구상. 한국행정학회 학술발표논문집, 869-878.
  8. 오동현(2009). 정부출연연구원의 과학기술문화 활성화 방안에 관한 연구: 교육과학기술부 산하 정부출연 연구원을 중심으로. 성균관대학교 석사학위논문.
  9. 이윤수, 김형범(2019). 초.중등 교원연수 프로그램의 효과 분석: 국제지질자원인재개발센터를 중심으로. 대한지구과학교육학회지, 12(1), 82-93. https://doi.org/10.15523/jksese.2019.12.1.82
  10. 이홍금(2010). 거대과학으로서 극지연구의 추진방향. Future Horizon, 5, 4-5.
  11. 장순근, 이재학(2013). 극지와 인간. 안산: 한국해양과학기술원.
  12. 장신호(2011). 교육기부의 개념, 운영 사례, 해결과제 탐색(보고서 번호 OR2011-02-8). 서울: 한국교육개발원. URL: https://www.kedi.re.kr/khome/main/research/selectPubForm.do?plNum0=7992&tabGb=0
  13. 정예희, 김형범(2018). 국제지질자원인재개발센터의 지질교육 프로그램이 중학생들의 과학에 대한 태도와 교육만족도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 11(3), 158-171. https://doi.org/10.15523/jksese.2018.11.3.158
  14. 해양수산부(2018.12.28.). 2019년 가장 주목해야 할 과학 이슈, 남극 빙하 연구. URL: https://www.gov.kr/portal/ntnadmNews/1723950
  15. 홍영란, 황은희(2014). 자유학기제를 활용한 교육기부 활성화 방안(보고서 번호 PP2014-10). 서울: 한국교육개발원.
  16. American Association for the Advancement of Science [AAAS] (2007). Communicating and learning about global climate change. Washington DC: Lonnie Thompson.
  17. Allison, I., & Beland, M. (2009). The state of polar research. Geneva: World Meteorological Organization.
  18. Beck, I., Huffman, L. T., Xavier, J. C. C., & Walton, D. W. H. (2014). Education and polar research: Bringing polar science into the classroom. Journal of Geological Resource and Engineering, 4, 217-221.
  19. Bouchard, F., Sansoulet, J., Fritz, M., Malenfant-Lepage, J., Nieuwendam, A., Paquette, M., ... & Habeck, J. O. (2018). Frozen-ground cartoons: Permafrost comics as an innovative tool for polar outreach, education, and engagement. Polar Record, 54(5-6), 366-372. https://doi.org/10.1017/S0032247418000633
  20. Gibney, E. (2019). What to expect in 2019: Science in the new year. Nature, 565(7737), 13-14. Retrieved from https://www.nature.com/articles/d41586-018-07847-3 https://doi.org/10.1038/d41586-018-07847-3
  21. Haury, D. L., & Rillero, P. (1994). Perspectives of hands-on science teaching. Columbus, Ohio: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  22. Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 71(256), 33-40.
  23. Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 201-217. https://doi.org/10.3102/00346543052002201
  24. Illingworth, S. M., & Roop, H. A. (2015). Developing key skills as a science communicator: Case studies of two scientist-led outreach programmes. Geosciences, 5(1), 2-14. https://doi.org/10.3390/geosciences5010002
  25. Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC] (2007). Climate change 2007: Synthesis report. Geneva, Switzerland: IPCC.
  26. Kaiser, B., Zicus, S., & Allen, B. (2010). Polar science and global climate: An international resource for education & outreach. Boston: Pearson Custom Publishing.
  27. Krupnik, I., Allison, I., Bell, R., Cutler, P., Hik, D., Lopez-Martinez, J., Rachold, V., Sarukhanian, E., & Summer hayes, C. (2011). Year 2007-2008: University of the Arctic. Rovaniemi, Finland: CCI Press.
  28. LeBuffe, J. R. (1994). Hands-on science in the elementary school. Bloomington, Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
  29. National Science Education Standards [NSES] (1995). National science education standards: An overview. Washington DC: National Academy Press. Retrieved Jan 8, 2006 from http://books.nap.edu/html/nses/html/overview.html#organization
  30. Provencher, J., Baeseman, J., Carlson, D., Badhe, R., Bellman, J., Hik, D., ... & Zicus, S. (2011). Polar research education, outreach and communication during the fourth IPY: How the 2007-2008 international polar year has contributed to the future of education, outreach and communication. Paris, France: International Council for Science (ICSU). Retrieved from https://iasc.info/images/news/2011/ICSU_Report_Digital.pdf
  31. Roop, H. A., Wesche, G., Azinhaga, P. F., Trummel, B., & Xavier, J. C. (2019). Building collaborative networks across disciplines: A review of polar educators international's first five years. Polar Record, 55(4), 220-226. https://doi.org/10.1017/S003224741800061X
  32. Seels, B., & Richey, R. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Washington DC: Association for Educational Communications & Technology.
  33. Staver, J. R., & Small, L. (1990). Toward a clearer representation of the crisis in science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(1), 79-89. https://doi.org/10.1002/tea.3660270108
  34. Wise, S. B. (2010). Climate change in the classroom: Patterns, motivations, and barriers to instruction among Colorado science teachers. Journal of Geoscience Education, 58(5), 297-309. https://doi.org/10.5408/1.3559695
  35. Xavier, J. C., Fugmann, G., Beck, I., Huffman, L., & Jensen, E. (2016). Education on biodiversity in the polar regions. In Castro, P., Azeiteiro, U. M., Bacelar-Nicolau, P., Filho, W. L., & Azul, A. M. (Eds.). Biodiversity and education for sustainable development (pp. 43-56). Cham: Springer International Publishing.