DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Group Art Therapy for Psychological Adaptation of Children within Multicultural Families

다문화가정 아동의 심리적 적응을 위한 집단미술치료의 효과에 관한 연구

  • Kim, Hyoun-Ok (Department of Business Management, Hansei University)
  • 김현옥 (세한대학교 대학원 경영학과(복지경영))
  • Received : 2020.01.03
  • Accepted : 2020.01.13
  • Published : 2020.01.31

Abstract

This study is to consider that group art therapy is necessary for the psychological adaptation that children of multicultural families need in the growth process, and discusses the effects of group art therapy. The research results are as follows. First, children from multicultural families were able to express themselves gradually through art work experiences and interactions with researchers, and experienced the objectification, acceptance and resolution of their emotions, thoughts and inner desires through artistic expression. Second, children from multicultural families were newly aware of themselves in an unstructured group art therapy environment that promoted active self-expression, spontaneity, and emotional expression, and gradually experienced an active attitude, that is, recovery of spontaneity. Third, children of multicultural families were able to develop positive self-concept in the process of group art therapy experience. In conclusion, by applying the group art therapy program, children who are experiencing difficulties in the psychological adaptation of children of multicultural families through the unique unique aspects of art therapy can provide a place where they can talk with each other in ways that language alone could not. have.

본 연구는 다문화가정 아동이 성장과정에서 필요한 심리적 적응에 집단미술치료가 필요하다고 보며, 집단미술치료를 연구하여 그 효과를 논의하고자 한다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 아동은 미술작업경험과 연구자와의 상호작용을 통해 점차 자유롭게 자신을 표현할 수 있었으며, 자신의 감정과 생각 그리고 내면의 욕구를 미술적 표현을 통해 객관화하고 수용 및 해소하는 경험을 하였다. 둘째, 다문화가정 아동은 능동적인 자기표현, 자발성, 정서표현을 촉진하는 비구조적인 집단미술치료 환경가운데 자신에 대해 새롭게 인식할 수 있었으며, 점차 능동적인 태도 즉, 자발성을 회복하는 경험을 하였다. 셋째, 다문화가정 아동은 집단미술치료 경험의 과정에서 긍정적인 자아개념을 키울 수 있었다. 결론적으로 집단미술치료 프로그램을 적용하여 미술치료가 갖고 있는 고유의 독특한 측면들을 통해 다문화가정 아동의 심리적 적응에 어려움을 경험하고 있는 아동에게 서로 언어만으로는 할 수 없었던 방식으로 이야기를 나누는 장을 마련해 줄 수 있다.

Keywords

References

  1. 최혜원(2019). "다문화가족 학령기 아동의 사회적 기술 향상을 위한 해결중심 집단미술치료 프로그램 효과성 연구". 상명대학교 대학원. 석사학위논문.
  2. 여성가족부(2019). 2018년 전국다문화가족실태조사 자료(별첨1) .
  3. 제갈민정(2019). "다문화가정 아동의 자기표현 및 자발성을 위한 미술치료 질적사례연구". 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  4. 이화자(2009). "집단미술치료가 초등학생의 자기표현력과 정서지능에 미치는 효과". 대구교육대학교 교육대학원, 석사학위논문.
  5. 김언화(2018). "한부모가정 아동의 자기표현을 위한 미술치료 단일사례연구". 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  6. 황진하(2016). "놀이 활용 자기표현훈련 프로그램이 지적장애학생의 사회적 조망수용능력과 통합학급학생의 정서지능에 미치는 영향". 서울교육대학교 교육전문대학원. 석사학위논문.
  7. 김희정(2009). "무기력을 보이는 아동의 미술치료 단일 사례연구". 동국대학교 문화예술대학원. 석사학위논문.
  8. 진아영(2016). "집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 자기통제와 정서표현에 미치는 효과". 서울여자대학교 특수치료전문대학원. 석사학위논문.
  9. 장서연(2013). "아동미술치료사의 경험에 대한 연구: 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로". 영남대학교 환경보건대학원. 석사학위논문.
  10. 옥금자(2016). 집단미술치료 방법론(I): 이론과 기법. 서울: 하나의학사.
  11. Rubin, Judith Aron(1978, 2007). Child Art Therapy (25th Edition). Wiley. 이정숙(2009). 아동미술치료. 서울: 하나의학사.
  12. 천은영 외(2016). 미술치료. 서울: 동문사.
  13. 이진희(2016). "집단표현예술심리치료가 다문화가정 아동의 사회성에 미치는 효과". 명지대학교 사회교육대학원. 석사학위논문.