The Effect of Female Faculties on Female Students' Employment

대학교수의 여성 비율이 여학생의 취업에 미치는 영향

  • Ko, Eunbi (Department of Economics, University of Seoul) ;
  • Kim, Jin Yeong (Department of Economics, Konkuk University) ;
  • Song, Heonjae (Department of Economics, University of Seoul)
  • 고은비 (서울시립대학교 경제학과) ;
  • 김진영 (건국대학교 경제학과) ;
  • 송헌재 (서울시립대학교 경제학과)
  • Received : 2020.02.11
  • Accepted : 2020.03.25
  • Published : 2020.03.31

Abstract

According to the role model effect, gender of faculty plays an important role in students' employment. This paper investigates the effect of female faculties on female college students' employment in Korea. The fixed effect estimation results show that the percentage of female faculty has no statistically significant effect on female students' employment rate, although the 1%p increase of female faculty appears to be related with the employment rate of female students by 0.102%p in estimation using pooled OLS estimation. We have the almost same results even with dividing female students by major fields. These results can be interpreted the students' employment rate may be influenced by many other factors, such as personal characteristics, abilities, and family background besides faculty gender. We find that there is no empirical evidence of statistically significant effect of the faculty gender on the employment rate of female students.

롤모델 효과에 따라 여성 교수의 존재는 여학생에게 유의한 영향을 미칠 수 있다. 특히 남학생이 많은 '남초학과'로 전공을 선택하거나, 대학원으로의 진학을 결정하는 데 여성 교수의 존재가 연관이 있을 수 있다. 다만 학부 입학, 박사과정 학생의 성취도 등과 관련하여 교수의 성별이 여학생에게 미치는 영향을 분석한 연구는 있으나 교수의 성비에 따른 여학생 취업에 관한 실증적인 연구가 부족하여 실제로 여성 교원의 비율이 여학생의 취업에 얼마나 영향을 주는지 판단하기 어렵다. 이에 본 연구는 여성 교수의 존재가 여성 대졸자의 취업에 미치는 영향을 분석하였다. 대학알리미 자료를 이용하여 분석한 결과, 합동회귀모형 추정에서는 전임교원 중 여성의 비율이 1%포인트 증가하면 여학생의 취업률이 0.102%포인트 유의하게 상승하는 것으로 나타났으나 학교-학과의 고정효과를 고려한 분석에서는 유의한 결과가 나타나지 않았다. 여성 교원의 비율이 여학생의 취업률에 미치는 영향을 전공계열별로 구분하여 살펴보아도 이와 유사한 결과가 도출되었다. 학생의 취업률은 본 연구에서 사용한 변수 외에 관측되지 않는 개인의 성향, 능력, 가정환경 등 여러 기타 요인에 영향을 받을 수 있다. 즉, 본 연구의 추정에서는 우리나라 대학의 여학생 취업에 있어서 여성 교수의 롤모델 효과에 대한 실증적 증거를 발견하지 못하였다.

Keywords

References

  1. 권혜진.권도희.안지혜. 대학졸업생 취업여부에 대한 영향요인 탐색. 미래교육학연구 23권 2호 (2010. 10): 33-57.
  2. 김병주.서화정. 신규 대졸자의 취업에 영향을 미치는 개인 및 대학 변인 분석. 교육재정경제연구 22권 4호 (2013. 12): 243-268.
  3. 박환보.김성식. 개인배경, 취업준비노력, 대학서열유형이 대졸자의 노동시장 성과에 미치는 영향 분석. 교육사회학연구 21권 3호 (2011. 1): 77-98.
  4. 이상돈.손수정. 여성의 노동시장 참여 롤모델(Role Model) 영향 분석-청소년기 어머니의 노동시장 참여를 중심으로-. 직업능력개발연구 19권 1호 (2016. 4): 107-125.
  5. Ashworth, John and J. Lynne Evans. "Modeling Student Subject Choice at Secondary and Tertiary Level A Cross Section Study." The Journal of Economics Education 32 (4) (March 2001): 311-320. https://doi.org/10.1080/00220480109596111
  6. Bettinger, Eric P. and Bridget Terry Long. "Do Faculty Serve as Role Models? The Impact of Instructor Gender on Female Students." The American Economic Review 95 (2) (May 2005): 152-157. https://doi.org/10.1257/000282805774670149
  7. Canes, Brandice J. and Harvey S. Rosen. "Following in Her Footsteps? Faculty Gender Composition and Women's Choices of College Majors." Industrial and Labor Relations Review 48 (3) (April 1995): 486-504. https://doi.org/10.1177/001979399504800308
  8. Carrell, Scott E., Marianne E. Page, and James E. West. "Sex and Science: How Professor Gender Perpetuates the Gender Gap." The Quarterly Journal of Economics 125 (3) (August 2010): 1101-1144. https://doi.org/10.1162/qjec.2010.125.3.1101
  9. Hoffmann, Florian and Philip Oreopoulos. "A Professor like Me: The Influence of Instructor Gender on College Achievement." The Journal of Human Resources 44 (2) (Spring 2009): 479-494.
  10. Neumark, David and Rosella Gardecki. "Women Helping Women? Role Model and Mentoring Effects on Female Ph.D. Students in Economics." The Journal of Human Resources 33 (1) (August 1998): 220-246. https://doi.org/10.2307/146320
  11. Rask, Kevin N. and Elizabeth M. Bailey, "Are Faculty Role Models? Evidence from Major Choice in an Undergraduate Institution." The Journal of Economic Education 33 (2), (March 2002): 99-124. https://doi.org/10.1080/00220480209596461
  12. Rothstein, Donna S. "Do Female Faculty Influence Female Students' Educational and Labor Market Attainments?." ILR Review 48 (3) (April 1995): 515-530. https://doi.org/10.1177/001979399504800310