DOI QR코드

DOI QR Code

숙박공유 플랫폼 서비스의 서비스 공급자 특성이 사용자의 만족감에 미치는 영향 : 에어비앤비(Airbnb) 호스트 주체를 중심으로

The Impacts of Characteristics of Airbnb Host on User Satisfactions

  • 투고 : 2019.09.04
  • 심사 : 2019.12.17
  • 발행 : 2020.03.31

초록

Purpose Along with increasing use of mobile devices, the sharing economy platform services, which generate profits by sharing products owned or labor, have been activated. A representative example of the sharing economy platform service is Airbnb, which connects providers having idle residential space with users. The results revealed that the cases of superhosts and professional companies had a positive and negative effect on user satisfaction, respectively. Based on signaling theory, this study drew the following implications: residential space providers should make an effort to meet the superhost conditions suggested by Airbnb, and offering residential spaces by individual suppliers rather than professional accommodation companies can more heighten user satisfaction. Design/methodology/approach Because sharing behavior is promoted through trust between interested parties, this study aimed to verify the effects of provider characteristics on user satisfaction in a sharing economy platform service. Specifically, it analyzed user satisfaction, according to host attributes (i.e., "superhost or not," gender, and "professional company or not") among the characteristics of Airbnb suppliers. Findings The results revealed that the cases of superhosts and professional companies had a positive and negative effect on user satisfaction, respectively. Based on these analyses results, this study drew the following implications: residential space providers should make an effort to meet the superhost conditions suggested by Airbnb, and offering residential spaces by individual suppliers rather than professional accommodation companies can more heighten user satisfaction.

키워드

참고문헌

  1. 권영훈, 손민구, 김영현, 박경보, "개인커피점과 프랜차이즈 커피점의 서비스품질 비교분석 -DEA분석을 중심으로", 한국경영학회 2014년 통합학술발표논문집, 2014, pp. 1,800-1,818.
  2. 권혁진, 김진후, 이충훈, "에어비앤비 호스트 특성이 호스트신뢰 및 재이용의도에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제26권, 제7호, 2017, pp. 55-70.
  3. 김상욱, 박찬영, 이성호, "온라인 인증마크의 유형 분류 및 효과 비교에 관한 연구", 상품학연구, 제31권, 제1호, 2013, pp. 1-15.
  4. 김상태, Tsolmon. B, 김남조, "숙박공유 플랫폼 이용자의 선택속성에 관한 연구 -에어비앤비 이용자를 중심으로", 관광연구 논총, 제29권, 제2호, 2017, pp. 51-69.
  5. 김성호, 김지영, "서비스 제공자의 성별과 인적 서비스 수준이 고객 만족, 순응도, 재이용의도에 미치는 영향 -의료서비스를 중심으로-", 고객만족경영연구, 제19권, 제2호, 2017, pp. 43-63.
  6. 김지연, 이충훈, "숙박공유예약사이트의 지각된 품질이 게스트의 신뢰와 이용의도에 미치는 영향: 에어비앤비를 중심으로", 한국관광학회 국제학술발표대회집, 제81권, 제0호, 2017, pp. 11-15.
  7. 노윤호, 옥석재, "전자상거래에서 온라인 업체의 신뢰에 미치는 제도적 메커니즘의 영향", 정보시스템연구, 제28권, 제2호, 2019, pp. 73-92.
  8. 노태협, 최화열, "공유경제 모형에서의 협력적 소비 영향요인", 정보시스템연구, 제27권, 제2호, 2018, pp. 197-219.
  9. 류일한, 주재현, 김동연, 안재현, "에어비앤비 호스트의 리뷰 피드백이 게스트의 구매의도에 미치는 영향", 한국경영과학회 2017년 춘계공동학술대회논문집, 2017, pp. 79-160.
  10. 박나희, 유윤희, "헤도닉가격모형을 이용한 에어비앤비 숙박가격 결정요인 분석", 관광경영연구, 제22권, 제6호, 2018, pp. 425-442.
  11. 봉미희, 서원석, "에어비앤비 고객의 재구매 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구 : 전망이론과 수단목적사슬이론 관점", 기업경영연구, 제82권, 제0호, 2018, pp. 139-162.
  12. 성백순, 문성식, "IPA분석을 통한 프랜차이즈와 개인브랜드 외식업체의 선택속성 차이분석", 한국창업학회지, 제9권, 제2호, 2014, pp. 50-74. https://doi.org/10.24878/TKES.2014.9.2.50
  13. 성은숙, 이대호, "양면시장에서 공유경제 기업인 에어비앤비 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 네트워크 외부성을 중심으로", 한국IT서비스학회 2018 춘계학술대회, 2018, pp. 515-519.
  14. 손석민, "에어비앤비 숙소서 한국인 여성 성폭행", SBS, 2017년 7월 17일, (URL: https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=104&oid=055&aid=0000549647
  15. 신규환, 이예지, "공유경제 과세문제에 대한 연구 -숙박공유업을 중심으로", 조세와 법, 제11권, 제2호, 2018, pp. 31-69.
  16. 오정근, "공유경제의 숙박공유플랫폼 에어비앤비(AirBnB)에 대한 서비스 갈등요인 분석 : Q방법론에 의한 양적 및 질적 통합접근을 중심으로", 한국엔터테인먼트산업학회 2017년도 춘계학술대회 논문집, 2017, pp. 34-40.
  17. 원경희, 정연자, "화장품 로드샵 남성 판매종사원의 서비스품질이 구매의사에 미치는 영향", 융합정보논문지, 제9권, 제5호, 2019, pp. 243-251. https://doi.org/10.22156/cs4smb.2019.9.5.243
  18. 이동훈, "데이터 분석을 통한 협력적 소비 플랫폼 Airbnb의 판매율과 매출에 관한 이해", 서울대학교 석사학위논문, 2016.
  19. 이병준, "숙박공용(house sharing)과 그 법적 규제", 소비자문제연구, 제49권, 제1호, 2018, pp. 65-96. https://doi.org/10.15723/JCPS.49.1.201804.65
  20. 이은지, 조철호, "공유경제에서 서비스품질이 공유가치창출 및 공유의도에 미치는 영향에 관한 연구: 중국공유자전거를 중심으로", 한국품질경영학회 춘계학술발표논문집, 제2018권, 제0호, 2018, pp. 83-94.
  21. 임성택, "공유경제 숙박업의 SNS정보가 고객 e-신뢰와 방문의도에 미치는 영향에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제25권, 제5호, 2016, pp. 45-63.
  22. 주덕, "관광부문 공유경제의 실험 - 공유숙박 이용 의도에 따른 숙박시설 선택속성", 관광레저연구, 제28권, 제4호, 2016, pp. 43-58.
  23. 최다정, 유선종, "에어비앤비(Airbnb)의 숙박가격 결정요인 분석 : 서울시를 중심으로", 건국대학교 석사학위논문, 2016.
  24. 최동혁, "[자막뉴스] 美 에어비앤비 숙소서 화재경보기 가장 '몰래 촬영 카메라' 발견, KBS, 2019년 3월 30일, (URL: https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=104&oid=056&aid=0010686114)
  25. 최문용, "공유경제 숙박플랫폼 에어비앤비(Airbnb) 서비스브랜드의 실패 요인 연구", 브랜드디자인학연구, 제15권, 제4호, 2017, pp. 231-240. https://doi.org/10.18852/BDAK.2017.15.4.231
  26. 최연태, 박상인, "신뢰가 공유경제 플랫폼 이용에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구", 한국지역정보화학회지, 제21권, 제4호, 2018, pp. 103-125.
  27. 최현경, 이동규, "공유경제 관련 산업 활성화를 위한 규제정립 방안-숙박공유업을 중심으로-", KIET산업연구원, 정책자료 2018-333, 2018
  28. 한선희, 김봉환, 임서영, 박혜리, 이화정, "울산의 프랜차이즈 안경원과 개인 독립 안경원에 대한 고객과 안경사의 인식 비교 연구", 한국안광학회지, 제19권, 제1호, 2014, pp. 9-16. https://doi.org/10.14479/jkoos.2014.19.1.9
  29. 한희정, 구철모, 정남호, "공유경제 숙박상품 선택에 영향을 미치는 상대적 정보 신호분석", 2016년 한국경영정보학회 추계학술대회, 2016, pp. 80-85.
  30. 허지정, 노승철, "서울시 숙박공유업체 에어비앤비(Airbnb)의 특성과 공간분포 분석", 한국도시지리학회지, 제21권, 제1호, 2018, pp. 65-76.
  31. Aiken, K. D., and Boush, D. M., "Trustmarks, Objective-source Ratings, and Implied Investments in Advertising: Investigating Online Trust and The Context-specific Nature of Internet Signals", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 34, 2006, pp. 308-323. https://doi.org/10.1177/0092070304271004
  32. Biswas, D., and Biswas, A., "The Diagnostic Role of Signals in the Context of Perceived Risks in Online Shopping: Do Signals Matter More on the Web?", Journal of Interactive Marketing, Vol. 18, Issue 3, 2004, pp. 30-45. https://doi.org/10.1002/dir.20010
  33. Botsman, R., and Rogers, R., "What's Mine is Yours. The Rise of Collaborative Consumption", Harper Collins, London, 2010.
  34. Duan, W., Gu, B., and Whinston, A. B., "The Dynamics of Online Word-of-mouth and Product Sales-An Empirical Investigation of the Movie Industry", Journal of Retailing, Vol. 84, No. 2, 2008, pp. 233-242. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.04.005
  35. Ert, E., Fleischer, A., and Magen, N., "Trust and Reputation in the Sharing Economy: The Role of Personal Photos in Airbnb", Tourism Management, Vol. 55, 2016, pp. 62-73. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.01.013
  36. Gebbia, J., How Airbnb Designs for Trust, TED, 2016.02 (URL: https://www.ted.com/talks/joe_gebbia_how_airbnb_designs_for_trust)
  37. Gunter, U., "What Makes an Airbnb Host a Superhost? Empirical Evidence from San Francisco and the Bay Area", Tourism Management, Vol. 66, 2018, pp. 26-37. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.11.003
  38. Guttentag, D., "Airbnb: Disruptive Innovation and the Rise of An Informal Tourism Accommodation Sector", Current Issues in Tourism, Vol. 18, No. 12, 2015, pp. 1192-1217. https://doi.org/10.1080/13683500.2013.827159
  39. Liang, S., Schuckert, M., Law, R., and Chen, C. C., "Be a "Superhost": The Importance of Badge Systems for Peer-to-peer Rental Accommodations", Tourism Management, Vol. 60, 2017, pp. 454-465. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.007
  40. Marlow, J., and Dabbish, L., "Activity Traces and Signals in Software Developer Recruitment and Hiring", CSCW 13 Proceedings of the 2013 Conference on Computer Supported Cooperative Work, 2013, pp. 145-156.
  41. Meents, S., and Verhagen, T., "Reducing Consumer Risk in Electronic Marketplaces: The Signaling Role of Product and Seller Information", Computers in Human Behavior, Vol. 86, 2018, pp. 205-217. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.047
  42. Ridings, C. M., Gefen, D., and Arinze, B., "Some Antecedents and Effects of Trust in Virtual Communities", The Journal of Strategic Information Systems, Vol. 11, No. 3-4, 2002, pp. 271-295. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00021-5
  43. Spence, M., "Job Market Signaling", The Quarterly Journal of Economics, Vol. 87, No. 3., 1973, pp. 355-374. https://doi.org/10.2307/1882010
  44. Weitzman, M., "The Share Economy : Conquering Stagflation", Harvard University Press, 1984.
  45. Zervas, G., Proserpio, D., and Byers, J. W., "The Rise of the Sharing Economy: Estimating the Impact of Airbnb on the Hotel Industry", Journal of Marketing Research, Vol. 54, No. 5, 2017, pp. 687-705. https://doi.org/10.1509/jmr.15.0204