DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Airworthiness Standards for VTOL UAS

수직이착륙(VTOL) 무인항공기 감항기준 개발에 대한 연구

  • 길기남 ((주)대한항공 항공기술연구원) ;
  • 유민영 ((주)대한항공 항공기술연구원) ;
  • 박종성 ((주)대한항공 항공기술연구원)
  • Received : 2019.10.07
  • Accepted : 2020.01.07
  • Published : 2020.02.28

Abstract

In conjunction with the Fourth Industrial Revolution, the unmanned aerial vehicle industry is being developed to a new paradigm by combining advanced technologies such as AI, Big Data and the IoT. Aeronautical developed countries such as the U.S. are focusing their efforts on the development of the safer unmanned aerial vehicles. The Korea Aerospace Research Institute, as part of the national R&D project in 2011, had succeeded in developing the first vertical takeoff and landing (VTOL) UAS, called Smart-UAV. However, although the development technology of the VTOL UAS is possessed, developing and operating of the VTOL UAS for commercial or military use are limited. The type certification procedure of the VTOL UAS developed by domestic technology is stipulated in the Korean Aviation Safety Act, but the Korean VTOL UAS airworthiness standards (KAS) hsve not been established. Thus, this study investigated the development trends of the VTOL UAS in Korea and abroad and national certification systems and procedures, and benchmarked the special conditions for the VTOL aircraft, announced by the EASA on July 2, 2019, to establish standards for type certificate of the VTOL UAS in Korea.

무인항공기 산업은 인공지능, 빅데이터, 사물 인터넷 등의 4차 산업혁명 기술과 융합하여 새로운 패러다임으로 발전하고 있다. 미국과 같은 항공 선진국들은 비행안전성이 보장된 무인항공기 개발에 많은 역량을 집중하고 있다. 대한민국의 경우, 한국항공우주연구원에서 2011년 국가 R&D 사업의 일환으로 국내 최초 수직이착륙 무인항공기인 스마트무인기 개발에 성공하였고, 이를 통해 첨단 IT 기술이 접목된 수직이착륙 무인항공기 개발 기술을 보유하게 되었다. 이러한 국가차원의 노력에도 불구하고 아직까지 국내 수직이착륙 무인항공기의 개발과 시장 운용은 제한적이다. 국내 기술로 개발한 수직이착륙 무인항공기의 형식증명 절차는 국내 항공안전법에 명시되어 있으나 형식증명을 위한 감항기준은 아직 제정되어 있지 않다. 따라서 본 연구에서는 자체 중량 150 kg을 초과하는 수직이착륙 무인항공기의 국내 외 개발 동향과 국가별 인증제도 및 절차에 대해 조사하고, 유럽항공안전청에서 2019년 7월 2일 제정공포한 수직이착륙 항공기용 특별감항요건(special conditions)을 벤치마킹하여 국내 수직이착륙 무인항공기 형식증명을 위한 감항기준을 정립할 수 있는 방안에 대해 연구하였다.

Keywords

References

  1. L. Pinsard, "VTOL Special Condition," Rotorcraft Structures Workshop 2019, Feb 2019.
  2. World UAS Annual Production Value Forecast, 2017 Ed., Teal group corporation, Fairfax, 2017
  3. S. O. Koo, "Development and Commercialization of Smart UAV," Proc. of Korean Society of Hazard Mitigation conference, Feb 2013.
  4. O. S. An, "Tilt rotor aircraft and high speed VTOL aircraft development competition," Current Industrial and Technologic Treads in Aerospace, KARI, vol. 5, pp. 76-78, July 2017.
  5. European Aviation Safety Agency , SC-VTOL-01: Special Condition for VTOL Aircraft, Cologne, July 2019.
  6. NATO Standardization Office, AEP-89: Draft of UAV systems Airworthiness requirements for Light VTOL Aircraft, Ed.A, Ver.1, Brussels, 2019.