DOI QR코드

DOI QR Code

예비교사의 과학교과서 학습 과정 중에 나타나는 '화살표'에 대한 시각적 주의 및 '화살표'의 시선 행동 유도성 분석: '날씨와 우리 생활' 단원을 중심으로

Analysis of the Visual Attention to the 'Arrows' and the Affordance of Eye-movement of the 'Arrows' that Appear during the Course of Learning Science Textbooks of Pre-service Teachers: Focusing on the 'Weather and Our Life' Unit

  • 투고 : 2020.11.27
  • 심사 : 2020.12.18
  • 발행 : 2020.12.30

초록

이 연구의 목적은 예비교사들이 과학교과서를 학습과정에서의 시선 이동, 교과서에 제시된 화살표에 대한 인지 여부, 그리고 화살표에 의한 시선 행동의 변화 등을 조사하여 분석하는 것이었다. 연구를 위해 시선 이동 추적 장치인 eye-tracker를 이용하였으며, 교사 양성대학에 다니는 예비교사 10명을 선정하여 진행하였다. 연구에 이용된 과학교과서 단원은 지구과학 영역 중 하나인 '날씨와 우리 생활' 단원이었다. 연구결과, 첫째, 예비교사들은 과학교과서를 학습과정에서 그림 보다는 글에 많은 시간을 할애하는 것으로 조사되었다. 둘째, 예비교사들은 과학교과서에 제시된 화살표에 대해 시선을 집중하지 않는 편으로 분석되었다. 셋째, '화살표에 의한 시선 행동 유도'가 일어나기 위해서는 화살표에 대한 충분한 집중이 이루어져야 함을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 화살표와 같은 과학교과서의 학습 요소에 대한 학습자의 시각적 주의 투여의 중요성을 시사해주며, 더불어 효과적인 학습을 위해 시선 이동 연구 자료를 통한 교과서 내 학습 요소에 대한 시각적 주의 투여를 유도할 수 있는 교과서 편집 디자인 개발이 중요함을 시사해준다.

The purpose of this study was to investigate and analyze pre-service teachers' eye-movement in science textbooks in the learning process, whether they perceived "arrow" presented in textbooks, and changes in eye-movement by arrows. For the study, an eye-tracker, a eye-movement tracking device, was used, and 10 pre-service teachers attending a teacher training college were selected and conducted. The science textbook unit used in the research was the "Weather and Our Life" unit, one of the areas of earth science. As a result of the study, first, it was investigated that pre-service teachers devote more time to texts rather than illustrations in the learning process of science textbooks. Second, it was analyzed that pre-service teachers did not pay attention to the "arrow" presented in science textbooks. Third, it was confirmed that in order for "affordance of the eye-movement by arrow" to occur, sufficient concentration on "arrow" should be made. These findings suggest the importance of the learner's visual attention to learning elements in science textbooks such as "arrow". In addition, it suggests the importance of developing a textbook editing design that can induce visual attention to learning elements in textbooks through eye-movement research data for effective learning.

키워드

참고문헌

  1. 김태용(2008). 유명 여성모델이 등장하는 TV광고에 대한 시청자들의 시선이동. 광고학연구, 19(3), 103-115.
  2. 송영욱, 김범기, 백성혜, 김용진, 한재영, 정정인(2010). 중학교 교과서 물리 단원에 사용된 화살표의 유형 및 문제점 분석. 교과교육학연구, 14(1), 103-119.
  3. 양일호, 김종철(2013). 과학교과서 속의 시각적 정보와 언어적 정보의 활용 방법에 대한 초등학생의 시선 이동 분석. Brain & Learning, 3(1), 19-28.
  4. 양일호, 이정은, 임성만(2007). 초등학생들은 과학교과서 에 나오는 삽화를 어떻게 이해하고 있을까? 초등과학교육, 26(5), 475-488.
  5. 여상인, 박창식, 임희준(2007). 한국과 미국 BSCS 초등 과학교과서의 삽화 비교. 초등과학교육, 26(4), 459-467.
  6. 이수범, 이희복, 신명희(2011). 아이트래킹을 이용한 가상 광고 수용자 효과 연구. 광고학연구, 22(5), 99-125.
  7. 임성만(2019). 예비교사들은 삼엽충 분류활동 중에 어떤 특성을 보이는가? 대한지구과학교육학회지, 12(1), 40-53. https://doi.org/10.15523/jksese.2019.12.1.40
  8. 임헌혁, 최재혁(2012). 교과서 편집디자인의 시지각적 개념 공유화 방안-2007년 개정 교육과정에 따른 초등학교 과학교과서를 중심으로-. 브랜드디자인학연구, 10(4), 285-302. https://doi.org/10.18852/BDAK.2012.10.4.285
  9. 조현준, 한인경, 김효남, 양일호(2008). 초등학교 과학 탐구 수업 실행의 저해 요인에 대한 교사들의 인식 분석. 한국과학교육학회지, 28(8), 901-921.
  10. 최영란, 이형철(1998). 초등학교 자연 교과서의 삽화 분석. 한국초등과학교육학회지, 17(2), 45-53.
  11. 최현동, 신동훈(2012). 과학교과서의 표를 해석하는 초등교사들의 안구 운동 추적. 초등과학교육, 31(3), 358-371.
  12. 한재영(2006). 과학교과서에 사용된 화살표의 의미. 초등 과학교육, 25(3), 244-256.
  13. Ametller, J., & Pinto, R. (2002). Students' reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24(3), 285-312. https://doi.org/10.1080/09500690110078914
  14. Appleton, K. (2006). Science pedagogical content knowledge and elementary school teachers. In K. Appleton (Ed.), Elementary science teacher education: International perspectives on contemporary issues and practice. Mahwah, NJ: Association for Science Teachers and Laurence Erlbaum.
  15. Asay, L. D., & Orgill, M. (2010). Analysis of essential features of inquiry found in articles published in The Science Teacher, 1998-2007. Journal of Science Teacher Education, 21(1), 57-79. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9152-9
  16. Baken, P., & Svorad, D. (1969). Resting EEG alpha asymmetry of reflective lateral eye movements. Nature, 223, 975-976. https://doi.org/10.1038/223975a0
  17. Dalmaijer, E., Mathôt, S., & Van der Stigchel, S. (2014). PyGaze: An open-source, cross-platform toolbox for minimal-effort programming of eyetracking experiments. Behavior Research Methods, 46(4), 913-921. https://doi.org/10.3758/s13428-013-0422-2
  18. Hubisz, J. (2003). Middle-school texts don't make the grade. Physics Today, 56(5), 50-54. https://doi.org/10.1063/1.1583534
  19. Ireland, J., Watters, J. J., Brownlee, J. L., & Lupton, M. (2012). Elementary teacher's conceptions of inquiry teaching: Messages for teacher development. Journal of Science Teacher Education, 23(2), 159-175. https://doi.org/10.1007/s10972-011-9251-2
  20. Mason, L., Caterina, M. T., & Pluchino, P. (2013). Do fourth graders integrate text and picture in processing and learning from an illustrated science text? Evidence from eye-movement patterns. Journal of Computers & Education, 60, 95-109. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.07.011
  21. Norman, D. A. (1999). Affordance, conventions, and design. Interactions, 6(3), 38-43. https://doi.org/10.1145/301153.301168
  22. Oldfield, R. C. (1971). The assessment and analysis of handedness: The Edinburgh inventory. Neuropsychologia, 9(1), 97-113. https://doi.org/10.1016/0028-3932(71)90067-4
  23. Pozzer, L. L., & Roth, W. M. (2003). Prevalence, function, and structure of photographs in high school biology textbook. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1089-1114. https://doi.org/10.1002/tea.10122
  24. Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 124(3), 372-422. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.3.372
  25. Richardson, J. T. E. (2005). Students' approaches to learning and teachers' approaches to teaching in higher education. Educational Psychology, 25(6), 673-680. https://doi.org/10.1080/01443410500344720
  26. Robert, H. T., John, F. L., & Frederick, J. B. (2006). An exploration of the use of eye-gaze tracking to study problem-solving on standardized science assessment. International Journal of Research & Method in Education, 29(2), 185-208. https://doi.org/10.1080/17437270600891614
  27. Roth, M., Bowen, M., & McGinn, K. (1999). Differences in graph-related practices between high school biology text-books and scientific ecology journals. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 977-1019. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9<977::AID-TEA3>3.0.CO;2-V
  28. Salvucci, D. D., & Goldberg, J. H. (2000). Identifying fixations and saccades in eye-tracking protocols. Proceedings of The Symposium on Eye Tracking Research & Applications, 71-78.
  29. Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645. https://doi.org/10.1002/sce.10128
  30. She, H., & Chen, Y. (2009). The impact of multimedia effect on science learning: Evidence from eye movements. Computers & Education, 53(4), 1297-1307. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.06.012
  31. Stoffels, N. T. (2005). "There is a worksheet to be followed": A case study of a science teacher's use of learning support texts for practical work. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 9(2), 147-157.
  32. Stylianidou, F., Ormerod, F., & Ogborn, J. (2002). Analysis of science textbook pictures about energy and pupils' readings of them. International Journal of Science Education, 24(3), 257-283. https://doi.org/10.1080/09500690110078905
  33. Windschitl, M., Thompson, J., & Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941-967. https://doi.org/10.1002/sce.20259