School Science Journal (현장과학교육)
- Volume 13 Issue 3
- /
- Pages.251-260
- /
- 2019
- /
- 2093-7407(pISSN)
DOI QR Code
Analysis and Improvement of 'Life cycle of Butterfly' in the Science Textbook for 3rd Grade Elementary Students
초등학교 3학년 과학교과서에 제시된 배추흰나비의 한살이 내용분석 및 개선 방안
- Published : 20190000
Abstract
The life cycle of cabbage-white butterfly is presented in textbooks as an activity to understand the life cycle of animals for 3rd graders in elementary schools. This study was intended to analyze the contents of the current science textbook in the 2015 revised curriculum and suggested improvement of contents. The life cycle of cabbage-white butterfly presented in the textbook consists of eggs, caterpillars, pupae and adult insects in linear steps, and there is a shortage of activity to show the full life cycle. To improve the contents, we checked life cycle of cabbage-white butterfly through a series of experiments. To collect eggs in the out field, kale and cabbage seedlings were placed next to outdoor flowers, next to artificial butterfly feeder, and in grasses without flowers during June. The largest number of butterfly eggs were found from kale beside flowers. The sponges soaked in sugar water or honey water were provided for adult butterflies in ground-type, hook-type and ceiling-type form. Most absorbent activities were observed on the sponge soaked in honey water installed on the ceiling. From the third day, butterfly started to lay eggs. In order to incorporate these facts in the textbook, we suggest to reorganize the relevant contents of the textbook as follows. The kale seedlings should be placed next to the flowers on the school flower bed from June to collect the cabbage white butterfly eggs. A sponge soaked with honey should be placed on top of the breeding net for butterflies. Breeding net should be big enough to keep butterfly flying freely and several kale flowerpots. After laying eggs, butterflies should be released in the field. This process will give students an better understanding of the life cycle of animal.
배추흰나비의 한살이는 과학에서 동물의 한살이를 관찰하기 위한 활동으로 3학년 1학기에 구성 되어 있다. 교과서에 제시된 배추흰나비 한살이는 알, 애벌레, 번데기, 성충의 단계를 선형적인 단계로 표현하고 있어서 한살이(life cycle)를 모두 보여주기에 부족하다. 본 연구에서는 이를 개선하기 위해 생활 주변에서 배추흰나비 알을 직접 채집하여 키우고 성충이 된 후 산란까지 관찰하기 위한 개선방안을 모색하였다. 실험을 통해 6월 중 케일과 양배추 모종을 야외의 꽃 옆, 조화 옆, 꽃이 없는 풀밭에 두고 산란 여부를 확인한 결과 꽃 옆의 케일에서 가장 많은 배추흰나비의 알을 채집되었다. 성충이 된 후에는 설탕물과 꿀물에 적신 스펀지를 지상형과 걸이형, 천정형으로 제공한 결과 천정에 설치한 꿀물에 적신 스펀지에서 가장 많은 흡밀 활동을 관찰할 수 있었고, 3일째부터 사육망 안의 기주식물에서 배추흰나비가 산란한 알을 관찰할 수 있었다. 이에 본 연구에서는 케일 모종을 6월부터 학교 화단 꽃 옆에 두어 배추흰나비 알을 직접 채집하고, 성충이 된 후에는 꿀물을 적신 스펀지를 사육망 위쪽에 두어 나비가 충분히 흡밀할 수 있도록 하면서 사육망 안에 산란까지 확인하고 풀어주는 방법을 제시한다. 이를 통해 동물의 한살이에 대해 정확히 이해를 하고 경외감을 가질 수 있을 것이다.
Keywords