DOI QR코드

DOI QR Code

ARINC 653 멀티코어 기반 그래픽스 렌더링 엔진 분산처리방안 연구

The Study of Distributed Processing for Graphics Rendering Engine Based on ARINC 653 Multi-Core System

  • 투고 : 2018.09.14
  • 심사 : 2019.09.26
  • 발행 : 2019.10.31

초록

최근 항공기 운용 장비는 시스템 수 및 무게, 전력 소비량 플랫폼 중복성을 줄이기 위해 기존 연합형(Federated) 구조에서 멀티코어를 이용한 모듈형(Integrated Modular) 구조로 변화하고 있다. 이러한 변화로 다수의 기능을 하나의 모듈에 통합함에 따라 디스플레이 장치를 통해 조종사에게 제공해야할 정보량이 증가하게 되었으며, 이로 인해 시스템 운용주기 내에 처리해야할 그래픽양이 증가하게 되었다. 본 논문에서는 멀티코어 시스템을 운용하기 위한 AMP(Asymmetric Multi-Processing) 방식의 파티셔닝 운용 시스템(Partition Operating System)에서 항공기 시스템의 운용주기 내에 보다 많은 그래픽을 처리하기 위해 단일코어로 처리되는 기존의 그래픽스 렌더링 엔진 구조를 멀티코어로 분산하여 처리할 수 있는 그래픽스 렌더링 엔진 분산처리방안을 제시한다.

Recently, avionics has been migrating from a federated architecture to an integrated modular architecture based on a multi-core to reduce the number of systems, weight, power consumption, and platform redundancy. The volume of data which must bo provided to the pilot through the display device has increased, because an integrated single device performs multiple functions. For this reason, the volume of data processed by the graphic processor within a fixed operation period has increased. In this paper, we provide a multi-core-based rendering engine in to perform more graphics processing within a fixed operation period. We assume the proposed method uses a multi-core-based partitioning operating system using the AMP (Asymmetric Multi-Processing) architecture.

키워드

참고문헌

  1. Morgan, M.J., "Integrated modular avionics for next-generation commercial airplanes", Proceedings of the IEEE 1991 National, pp. 43-49 vol.1. NAECON, 1991.
  2. Wind River Systems, "ARINC 653 - An Avionics Standard for Safe, Partitioned Systems". IEEE ${\pm}$Seminal. August 2008. Retrieved 2009-05-30.
  3. Khronos Group. Khronos group home page, http://www.khronos.org/openglsc/. http://www.khronos.org/opengles/2_X.
  4. M. Segal and K. Akeley, The OpenGL Graphics System A Specification, version 4.1 (core profile), Khronos Group, 2010.
  5. A. Munshi and J. Leech, OpenGL ES Common Profile Specification, version 2.0.24(full specification), Khronos Group, 2009
  6. B. Stockwell , $OpenGL{\mid}SC$ - Safety-Critical Profile Specification Version 1.0.1 (difference specification). March 12, 2009