Abstract
For students and staff members who spend long periods of time in school, schools must meet a variety of needs such as learning, rest, experience, exchange, play, culture, meeting, and meals. The purpose of this study is to provide basic data aim at improving the school environment by investigating and analyzing the characteristics of middle school students'. For this purpose, the theoretical data collection : case studies and questionnaires, were conducted to analyze the correlation between student's activities and the space utilization of the school. First of all, a questionnaire survey was conducted on 301 middle school students in Ulsan. The t-test and ANOVA analysis were conducted on the questionnaire results to examine whether there was any difference in the perception of school space. The analysis showed significant correlation between interaction with school space according to the characteristics of students' activities. However, there are problems such as the use of space for various.
본 연구는 청소년기 중학생 활동 특성과 학교 중정 공간 활용의 상관관계에 대한 조사 분석하여 학교공간 혁신에 도움 되는 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 문헌자료 조사, 설문조사를 실시하여 청소년들의 활동 특성에 따른 학교 중정공간 활용 방안을 분석하였다. 사용자 인식 분석은 학교공간에 대한 이미지와 청소년기 중학생의 활동 특성, 중정공간에 대한 사용자 인식에 차이가 있는지를 살펴보기 위하여 t-검증과 A NOVA분석을 시행하였다. 분석 결과 청소년 활동 특성에 따른 중정 공간 활용과의 상호관계 등에 대한 유의미한 결과가 나타났다.