DOI QR코드

DOI QR Code

DC-DC Converter Design For Electric Regenerative auxiliary Brake System

전기식 회생 보조 브레이크 시스템을 위한 DC-DC 컨버터 설계

  • 곽태균 (국립목포대학교 전기공학과) ;
  • 문채주 (국립목포대학교 전기공학과) ;
  • 이준영 (명지대학교 전기공학과) ;
  • 고종선 (단국대학교 전자전기공학과) ;
  • 유창희 (상신브레이크 기술연구소)
  • Received : 2019.04.11
  • Accepted : 2019.06.15
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Current brake system changes the kinetic energy into heat energy by friction-type of brake that the braking action is diverging into the air. The system has a device called a retarder that generates braking force. High-tech research on the high-speed response characteristics of retarders utilizing part of the braking energy of the retarder to save electrical energy consumption is already underway in advanced countries. In this paper, we propose DC-DC converter which converts 3-phase voltage generated from retarder to 24V DC voltage for battery charging and verify its validity through experiments.

현재의 브레이크 시스템은 운동에너지를 열에너지로 변경하여 거의 마찰형 브레이크로 공기 중에 발산하여 제동한다. 시스템 내에는 제동력을 발생시키는 리타더라는 장치가 있다. 전기에너지의 소모를 절약하기 위해 리타더의 제동에너지 일부를 활용하는 리타더의 고속 응답 특성에 관한 고도기술 연구는 이미 선진국에서 진행 중이다. 본 논문에서는 배터리 충전을 위해 리타더에서 발생한 3상 전압을 24V 직류 전압으로 변환하고 실험을 통해 타당성을 검증하는 DC-DC 컨버터를 제안한다.

Keywords

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0001.png 이미지

그림 1. 리타더의 원리 Fig. 1 Principle of retarder

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0002.png 이미지

그림 2. 리타더 회로구성 Fig. 2 Retarder circuit

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0003.png 이미지

그림 3. 리타더 에너지 회수 회로 Fig. 3 Retarder energy collection circuit

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0004.png 이미지

그림 4. 제안된 DC-DC컨버터 회로의 모델링 Fig. 4 Proposed DC-DC converter circuit modeling

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0005.png 이미지

그림 5. 각 Mode별(시뮬레이션) 동작 파형 Fig. 5 Operation waveform of each mode(situation)

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0006.png 이미지

그림 6. LLC AC 모델링 Fig. 6 LLC AC modeling

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0007.png 이미지

그림 7. 변압기 Fig. 7 Transformer

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0008.png 이미지

그림 8. 1차측 공진 탱크 DC-DC 컨버터 Fig. 8 Primary resonant tank DC-DC converter

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0009.png 이미지

그림 9. 제안된 DC-DC 컨버터의 시뮬레이션 Fig. 9 Simulation for proposed DC-DC converter

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0010.png 이미지

그림 10. 전압제어를 위한 PI 제어기 Fig. 10 PI Controller for voltage control

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0011.png 이미지

그림 11. 시뮬레이션 결과 Fig. 11 Simulation result (IO=100A or VO=24V @ 2.5kW)

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0012.png 이미지

그림 13. M1, M4의 드레인과 소스 간의 소프트 스위칭 실험결과(회로_1의 단일 테스트) Fig. 13 Experimental results of soft switching and drain between drain and source of M1, M4 (circuit_1 single test)

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0013.png 이미지

그림 12. 제안된 컨버터의 실제 회로(2세트) Fig. 12 The real circuit of proposed converter(2set)

KCTSAD_2019_v14n3_519_f0014.png 이미지

그림 14. 2개 회로의 연동 실험 Fig. 14 Interlocking test of two circuit

표 1. PWM PRT DC-DC 컨버터 디자인 파라미터 Table 1. PWM- PRT DC-DC converter design parameters

KCTSAD_2019_v14n3_519_t0001.png 이미지

표 2. 제안된 DC-DC 컨버터 회로의 스펙 Table 2. Spec of proposed DC-DC converter circuit

KCTSAD_2019_v14n3_519_t0002.png 이미지

References

  1. S. Jung, C. Yoo, H. Jo, and J. Ko, "Voltage Control for Electromagnetic Retarder's Power Recovery Device," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, July 2015, pp. 87-88.
  2. Y. Panov, J. Rajagopalan, F. Lee, and C. Lee, "Analysis and Design of N Paralleled DC-DC Converters with Master-Slave Current-Sharing Control," Proceedings of Applied Power Electronics Conference '97, Vol. 1, 1997, pp. 436-442.
  3. K. Yoo, S. Kim, S. Park, Y. Byeon, S. Lim, and J. Lee, "LLC Reconant Converter design for Unnterruptible Power Supply Battery Discharger," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, vol. 18, no. 3, June 2013, pp. 240-256. https://doi.org/10.6113/TKPE.2013.18.3.240
  4. Y. Lee, S. Kim, B. Kim, H. Kim, and B. Kwon, "Switching losses analysis and thermal design of FB-PS-ZVS DC/DC converter," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, July 2009, pp. 18-20.
  5. M. Morcos, N. Dillman, and C. Mersman "Battery chargers for electric vehicles," IEEE, vol. 20, 2000, pp. 8-11.
  6. Y. Chai and W. Do, "Development of 2KW Power Bidirectional LDC for Electrical Vehicle," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Science, vol. 11, no. 1, Jan. 2016, pp. 65-72. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2016.11.1.65
  7. Y. Chai, "Efficiency Improvement Method of 2KW Power Bidirectional LDC," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Science, vol. 12, no. 5, Oct. 2017, pp. 845-850. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2017.12.5.845
  8. Y. Chai, "Design of Modular DC / DC Converter Design with Programmable output voltage," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Science, vol. 14, no. 2, Apr. 2019, pp. 345-350. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2019.14.2.345
  9. B. Lee, S. Kim, J. Kim, and J. Lee, "Development of grid-tied 6.6kW bidirectional V2G OBC for EV/PHEV," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, July 2016. pp. 387-388.
  10. Y. Kim, C. Yoo, S. Kwon, and J. Lee, "Research for Recharging Braking Power Circuit of Electric Regenerative Auxiliary Brake for Hybrid Commercial Vehicles," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, July 2016. pp. 191-192.