DOI QR코드

DOI QR Code

Utilization of UCC for English Role-playing of Preschoolers

미취학 아동의 영어 역할연기를 위한 UCC 활용의 효과

  • Eo, Il-Seon (Department of Film, Cheongju University) ;
  • Cho, Sung-Hee (Department of Film Press Contents, Cheongju University)
  • 어일선 (청주대학교 연극영화학부) ;
  • 조성희 (청주대학교 영화언론곤텐츠학과)
  • Received : 2019.09.23
  • Accepted : 2019.10.28
  • Published : 2019.10.31

Abstract

Recently, English education of educational institutions is gradually invigorated as the importance of English education for preschooler is increasing. Role-play, in particular, is known as an effective way to learn English for children because it promotes children's interest in language and naturally encounters English-speaking culture. Therefore, in this paper, we tried to find out how to effectively use UCC in role-playing for English education for preschoolers. First of all, questionnaires for pre and post-test were conducted for preschoolers. The results are analyzed by SPSS to find out children's understanding of UCC, interest in English, interest in role-playing, and interest in acting. As a result of the analysis, most children knew UCC well and showed strong interest in watching and producing UCC. Also, the more interested in English and role-playing, the more they wanted to show more advanced English and acting through the feedback of the contents they produced. Therefore, even in preschool children's English education, the development of language and acting can be shown by producing UCC through role-playing under the teacher's control and receiving feedback on it. The results of this study are expected to be effectively used when planning English education through role-playing in daycare centers or kindergartens.

최근 영어 조기교육의 중요성이 증대되면서 미취학 아동들을 위한 많은 교육기관들에서 영어교육이 점차 활성화되고 있다. 특히 역할연기(Role-play)는 미취학 아동들의 언어에 대한 관심을 증진시키고 자연스럽게 영어권 문화를 접할 수 있어 아동들의 영어학습에서 효과적인 것으로 알려져 있다. 이에 따라 본 논문에서는 미취학 아동들을 대상으로 영어교육을 위한 역할연기에서 UCC의 효과적인 활용방법을 알아보도록 하였다. 먼저 연구를 위해 미취학 아동들에 대하여 사전, 사후 검사를 위한 설문을 진행하였다. 그리고 이를 SPSS로 분석하여 아동들의 UCC에 대한 이해, 영어에 대한 흥미, 역할연기에 대한 흥미, 연기에 대한 관심 등 알아보았다. 분석 결과, 대부분의 아동들은 UCC를 잘 알고 있었으며 시청이나 제작에 관한 흥미도 강함을 알 수 있었다. 제작된 콘텐츠 시청과 교사의 피드백을 통해 더 발전된 영어와 연기를 보이고 싶어 하였다. 따라서 미취학 아동의 영어교육에서도 교사의 통제하에 역할연기를 통해 UCC를 제작하고 활용하는 것으로써 언어와 연기의 발전을 보일 수 있으며 유튜브 등을 통해 콘텐츠를 배포함으로써 이에 대한 흥미를 더욱 높일 수 있을 것으로 사료된다. 이러한 연구의 결과는 어린이집이나 유치원에서 역할연기를 통한 영어 교육을 계획할 때 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 청주대학교의 2018, 2019년도 일반대학원 연구장학지원을 받음.