Journal of Korea Entertainment Industry Association (한국엔터테인먼트산업학회논문지)
- Volume 13 Issue 1
- /
- Pages.225-233
- /
- 2019
- /
- 1976-6211(pISSN)
- /
- 2384-017X(eISSN)
DOI QR Code
The Effect of Computer Game and Stretching on Muscle Tone and Concentration
컴퓨터 게임과 스트레칭이 근 긴장도 및 집중력에 미치는 영향
- Ko, Min-Gyun (Department of Physical Therapy, Chunnam Techno University) ;
- Song, Chang-Ho (Department of Physical Therapy, Sahmyook University) ;
- Lee, Byung-Hoon (Department of Physical Therapy, Chunnam Techno University)
- Received : 2018.11.22
- Accepted : 2019.01.24
- Published : 2019.01.31
Abstract
The study was to find out the effects of computer game and stretching on muscle tone and concentration. The subjects were 30 adults, who were divided into 15 stretching group and 15 control group after applying computer game for 120 minutes. The subjects measured muscle tone and concentration before experiment, the same measurements were made before and after applying the stretching. The muscle tone was respectively measured after 60 minutes and 120 minutes of computer game. The results showed that muscle tone increased significantly after 60 minutes and 120 minutes of computer game, and significantly decreased in the stretching intervention group. Concentration increased significantly after computer game, but there was no significant difference after application of stretching. In this study, computer game increased muscle tone and concentration, and stretching decreased increased muscle tone. Therefore, proper stretching after computer games will reduce musculoskeletal diseases caused by increased muscle tone, and development of appropriate game contents will be an effective tool for concentration training.
본 연구는 컴퓨터 게임과 스트레칭이 근 긴장도와 집중도에 미치는 효과를 알아보고자 연구하였다. 30명의 성인 대학생을 대상으로 120분 동안 컴퓨터 게임을 적용한 후, 스트레칭군 15명과 대조군 15명으로 분류하여 시행하였다. 실험 전에 근 긴장도와 집중도를 측정하였고, 동일한 방법으로 스트레칭 적용 전과 후에 측정하였다. 컴퓨터 게임 60분과 120분 후에 근긴장도를 각각 측정하였다. 연구결과 근 긴장도는 컴퓨터 게임 60분 후와 120분 후에 유의하게 증가하였으며, 스트레칭 중재군에서 유의하게 감소하였다. 집중도는 컴퓨터 게임 후에 유의하게 증가하였으며, 스트레칭 적용 후에는 유의한 차이가 없었다. 본 연구에서는 컴퓨터 게임이 근 긴장도와 집중도를 증가시키고, 스트레칭은 증가된 근 긴장도를 감소시켰다. 이에 컴퓨터 게임 후에 실시하는 적절한 스트레칭은 증가된 근 긴장도로 유발되는 근육뼈대계 질환을 감소시키고, 적절한 게임 콘텐츠의 개발은 효과적인 집중력 훈련의 도구가 될 것이다.
Keywords