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The Impact of Presence Experience on Resolution of Virtual Reality Device

가상현실 디바이스의 해상도가 수용자 프레즌스 경험에 미치는 영향

  • 소요환 (한남대학교 미디어영상전공)
  • Received : 2019.04.17
  • Accepted : 2019.06.27
  • Published : 2019.07.28

Abstract

In this study, based on the general reasoning that the higher the resolution of the HMD, the greater the presence and immersion of the audience and the greater the presence experience, the difference in the presence experience according to the resolution of the virtual reality device is verified empirically Presence effect. To do this, 300 college students were included in the population, and VR simulations of the Oculus store were conducted using HMD and mobile devices with different resolutions (HD, FHD, WQHD) as stimuli. As a result, there was a significant difference in the presence experience of the audience according to the resolution of the mobile device attached to the virtual reality HMD, and the presence effect had a significant influence on the awakening. On the other hand, no significant influence was found in the effect of emotion. Therefore, we can prove a general reasoning hypothesis that the higher the resolution of the virtual reality device, the greater the presence experience of the audience. However, since the confounding effect and the impression are contradictory in the presence effect side, additional experiments research is required.

본 연구에서는 HMD의 해상도가 높아질수록 수용자의 실재감과 몰입감이 더욱 강화될 것이고, 프레즌스 경험 정도 역시 증가할 것이라는 일반적 추론에 근거하여 가상현실 디바이스의 해상도에 따른 프레즌스 경험 정도의 차이를 실증적으로 검증하고 어떠한 프레즌스 효과가 나타나는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 대학생 300명을 모집단으로 하고, Oculus 스토어의 VR 시뮬레이션 영상물을 자극물로 해상도(HD, FHD, WQHD)가 각기 다른 HMD와 모바일 디바이스를 활용하여 연구를 진행하였다. 연구결과, 가상현실 HMD에 부착된 모바일 디바이스의 해상도에 따른 수용자의 프레즌스 경험 정도는 유의미한 차이가 있었고, 프레즌스 효과에서는 각성에서 유의미한 영향력을 확인할 수 있었다. 반면 감동효과에서는 유의미한 영향력을 확인할 수 없었다. 따라서 가상현실 디바이스의 해상도가 높을수록 수용자의 프레즌스 경험 정도를 증가시킨다는 일반적인 추론적 가설을 증명할 수 있었지만 프레즌스 효과 측면에서는 각성과 감동에서 상반된 연구결과가 나타났기 때문에 보다 확실한 효과의 차이를 규명하기 위한 추가적인 실험연구가 요구된다.

Keywords

표 1. 실험처치물 내용

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표 2. 해상도 검증을 위한 실험구성

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표 3. 프레즌스의 측정문항

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표 4. 프레즌스 효과의 측정문항

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표 5. 분산분석 기술통계

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표 6. 집단별 프레즌스 분산분석

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표 7. 집단 간 관람동기 차이의 사후검정

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표 8. 프레즌스 각성효과 영향 값 회귀분석결과

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표 9. 프레즌스 감동효과 영향 값 회귀분석결과

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